כמה מרוויח רוכש רכב חדש? 17 אלף בחודש
נתוני רשות המסים המתפרסמים היום (ד') אינם מעודדים. רכישת רכב בישראל נותרה נחלתם של עשירים בלבד. נתונים נוספים: חלקו של הליסינג בשוק הרכב ממשיך לרדת, ורפורמת המיסוי הירוק החזירה את השפיות
רוצים לדעת מה הבעיה העיקרית בשוק הרכב הישראלי? כוחם של ציי רכב וחברות ליסינג, ולא היעדר תחרותיות. מסקירה שמפרסמת היום (ד') רשות המסים עולה כי לראשונה מזה קרוב לעשור, ירד החלק של חברות ליסינג וציי רכב מסך רכישות רכב חדש מתחת ל-50%, והגיע ל-44% בלבד. אלא שלמרות ההיחלשות, ברשות המסים מבהירים כי "הבעיה המרכזית בשוק בשנים האחרונות הייתה ועודנה - כוחם העודף של ציי רכב".
עוד חדשות בערוץ הרכב של ynet:
- צפו בווידאו: אופנוע הארלי דייוידסון שט מיפן - לקנדה
נתון חשוב נוסף הנכלל בסקירת הרשות, מלמד כי רכישת מכונית חדשה בישראל נותרה זכות השמורה בעיקרה לבעלי הכנסה גבוהה. ברשות מציינים כי "רוכשי רכב חדש מיבואן נמצאים בממוצע ברמה של העשירון העליון, עם הכנסה חודשית ממוצעת של כ-17 אלף שקל". על-פי נתוני הרשות, מס הקנייה הממוצע שמטילה המדינה על מכוניות חדשות אמנם ירד בשנים האחרונות, אך עודנו מהגבוהים בעולם - יותר מ-60%.
בהערה המכוונת ללא ספק לוועדה שמינה שר התחבורה להגברת התחרותיות בשוק הרכב, מבהירים ברשות המסים כי התחרותיות בין יבואניות הרכב אינה הבעיה העיקרית בשוק. דברים אלה מתייחסים להמלצות יו"ר הוועדה, ירון זליכה, הכוללות בין השאר את פירוק יבואניות הרכב הגדולות. בדברים שאמר אתמול (ג') בוועדת הכלכלה, אמר זליכה כי ללא פירוק היבואניות הגדולות, לא תתאפשר הגברת התחרותיות בשוק.
שוק הרכב חוזר למבנה שפוי
ברשות המסים מייחסים השפעה דרמטית לרפורמת "מיסוי ירוק", שנועדה לעודד רכישה של כלי רכב בעלי פליטת מזהמים נמוכה. הרפורמה, אותה הוביל סמנכ"ל הרשות לשעבר בועז סופר, יושמה החל ב-2009, וכללה שינויים משמעותיים במיסוי כלי הרכב בישראל. בין השאר, שינתה הרפורמה את אופן חישוב המס שמשלמים בעלי רכב צמוד ("שווי שימוש"), וקבעה כי מס הקנייה שיוטל על כל כלי רכב יותנה בכמות המזהמים.
ברשות מסבירים כי שינוי שיטת החישוב של שווי השימוש, שהתבצע בעקבות רפורמה מ-2007 - שהעלתה משמעותית את גובה המס - הביאה להחלשת הכוח של ציי רכב וחברות ליסינג. "שוק הרכב חוזר בהדרגה למבנה 'שפוי' יותר, עם ירידה הדרגתית במשקל הרכישות של ציי רכב", אומרים ברשות. בעקבות השינוי, ממשיכים ברשות, גם יבואניות הרכב וגם חברות הליסינג משקיעות מאמצים גדולים מבעבר בשיווק ללקוחות פרטיים.
תוצאה נוספת של הרפורמה, היא הגברת הרכישות של כלי רכב בעלי פליטת מזהמים מופחתת. "הרפורמה ב'מיסוי ירוק' שינתה משמעותית את שוק הרכב", מבהירים שם. "כבר ב-2010, שהייתה השנה מלאה הראשונה להפעלת הרפורמה, ראינו מגמת עליה ביבוא של כלי רכב קטנים, חסכוניים ויעילים". מגמה זו, כך ממשיכים ברשות, התגברה ב-2011.
ברשות מפרסמים נתונים רבים שמלמדים על שינויים אלה, ובהם שיעור הרכישות היחסי של כלי רכב בדרגות זיהום נמוכות - דרגות שנקבעות על-בסיס נוסחה ייחודית, שאומצה על-ידי ועדה בין-משרדית ב-2008. כך למשל, ב-2008 כשליש בלבד מכלי הרכב שיובאו לישראל השתייכו לדרגות זיהום 2 עד 6. ב-2011 משקל כלי הרכב בדרגות זיהום אלה עמד על 65%, וברבעון האחרון של השנה הגיע חלקם ל-72%.
שוק המשתייך לאנשים מבוססים
לראשונה במסגרת הסקירה השנתית של שוק הרכב, ערכה הרשות בדיקה של ההכנסה הממוצעת של רוכשי מכוניות. התוצאות לא מפתיעות. "רוכשי רכב חדש מיבואנית נמצאים, בממוצע, ברמה של העשירון העליון, עם הכנסה חודשית ממוצעת של כ-17 אלף שקל", מסבירים ברשות. "תוצאה זו די צפויה, אך היא מעמידה את הדברים במקום - שוק הרכב החדש הוא שוק קטן יחסית, המשתייך לאנשים מבוססים יחסית".
על-פי נתוני רשות המסים, מתוך כ-450 אלף עסקאות של צרכנים פרטיים בשנה שעברה, בכ-350 אלף נרכשו מכוניות משומשות. רק כ-100 אלף עסקות היו לרכישת מכונית חדשה מיבואנית. חלקו של יבוא אישי של כלי רכב לישראל, נותר זניח: רק כ-2,100 כלי רכב יובאו דרך זו לישראל, או כחצי אחוז מסך העסקות הפרטיות. ההכנסה הממוצעת של מי שמייבא מכונית בייבוא אישי, הייתה בשנה שעברה כ-23 אלף שקל.
ראוי לציין כי בסקירתם, מתייחסים אנשי הרשות - ישירות או בעקיפין - למסקנות רבות שפרסמה הוועדה להגברת התחרותיות. כך למשל, בעוד הוועדה הצביעה על תופעה של התאמת מחירים בין היבואניות, ברשות מסבירים כי "קביעת מחירים דומים לדגמים דומים, איננה מעידה בהכרח על תחרות נמוכה אלא להיפך. הרי בשוק תחרותי אין לאף סוחר בודד יכולת לסטות ממחיר השוק. לכן הגיוני לצפות שכלי רכב דומים יתומחרו באופן דומה".
יתרה מכך: ברשות אף מבהירים כי בעקבות רפורמת "מיסוי ירוק", ובעיקר לאחר שינוי שיטת החישוב של שווי השימוש, השתנתה מדיניות המחירים של היבואניות. "כיום, בשונה מהעבר הלא רחוק, יש הרבה יותר דרגות חופש בקביעת מחירי המחירון. נראה כי עדיין שוק הרכב לא הסתגל באופן מלא למציאות של חופש בקביעת המחירים, אך התפלגות מחירי הרכב נראית 'בריאה' לאין ערוך ביחס לעבר".