שתף קטע נבחר
 

תנו תקציב לבתי הספר, הניחו להורים

תשלומי ההורים הבלתי חוקיים מגדילים את הפערים וכיום ילד ברהט או בקריית גת פותח פער בלתי נתפש מילד בתל-אביב. אפשר לעשות תיקון אמיתי במערכת החינוך

שוב אנחנו מגלים שתשלומי ההורים לבתי הספר רק הולכים וגדלים והשירות שאנחנו מקבלים בתמורה הולך ומדרדר. הכלבים נובחים ומערכת החינוך קורסת. הפעם, היה זה מבקר המדינה שפרסם בדו"ח שלו ביקורת חמורה מאוד על משרד החינוך, אבל האמינו לי שגם בעתיד תהיה חגיגה בוועדת החינוך של הכנסת, שתאיים לא לאשר את תשלומי ההורים - והם יאושרו, ועוד איך יאושרו. אנחנו פשוט מדינה של מריחות.

 

בישראל אין כמעט בתי ספר פרטיים אבל דווקא המערכת הציבורית היא זו שגובה מההורים תשלומי עתק. על-פי דו"ח המבקר, היקף התשלומים הנגבים מההורים מוערך בכ-2 עד 3 מילארדי שקלים בשנה, שהם בין 10-15 אחוזים מתקציב משרד החינוך לבתי הספר.

 

עוד בערוץ הדעות של ynet:

יש לפיד לחרדים / יהודה קוטקס

ציפי - אל תשתיקי את הקול הנשי / יפעת זמיר

 

איך נראה סבך תשלומי ההורים? יש תשלומים שאושרו בוועדת החינוך של הכנסת. מדובר בסכום שנע בין 251 שקלים לילד בכיתה א' ל-1,373 שקלים לתלמיד י"ב. חוץ מזה יש תשלומים נוספים שבתי הספר רשאים לגבות עבור תוספות שונות כמו שיעורים וטיולים מיוחדים. גם בטבלה שמפרסם משרד החינוך חלק מהתשלומים מוגדרים "רשות", אבל זו אחיזת עיניים: איזה הורה ימנע מהילד שלו שיעור איכותי בגלל 330 שקל?

 

ויש גם תשלומים שגובים בתי הספר בניגוד לחוק. אני מכיר בתי הספר שבהם ההורים מממנים חלק גדול מעלויות השמירה, ובתי ספר שבהם ההורים בנו את מערכת המיזוג, ובתי ספר שבהם ההורים משלמים עבור שכר מורים להקטנת כיתות, ועבור מעבדה מיוחדת, חדר מוזיקה ועוד. לכל זה כדאי להוסיף עוד תשלום חשוב - לשיעורים פרטיים. אנחנו נמצאים כבר בשיעור חסר תקדים של שימוש בשיעורים פרטיים וזה רק עולה בקצב מסחרר.

 

תשלומי ההורים הבלתי חוקיים מגדילים את הפערים וכיום ילד ברהט או בקריית גת פותח פער בלתי נתפש מילד בתל-אביב. הם רק נולדו במקומות שונים. עניין של מזל. איזו בושה. מדינת היהודים היא המדינה עם הפערים הגדולים ביותר בין תלמידיה בכל המבחנים הבינלאומיים. זה ייגמר רע מאוד.

 

אז הנה הצעה המתקיימת במדינות רבות בעולם. תנו לבתי הספר תקציב. בשקלים. ואל תגבו שקל מההורים. זה יחסוך כסף רב למדינה. לטובת מי שאינו מכיר את המערכת: בתי הספר מקבלים היום ממקורות שונים "מטבעות", והרוב איננו בכסף אלא בשעות הוראה שזה אחד הגורמים המבזבזים ביותר וכמובן שבמתכונת זו אין שקיפות. לא רק שההקצאות הרוחביות מחייבות המון ביורוקרטיה יקרה, אלא שההקצאות עצמן אינן אפקטיביות בתוך בתי הספר.

 

בעולם המערבי הבינו את זה ויצרו מערכת ציבורית שבה בתי הספר חזקים יותר ואפשר להעביר להם את מלוא המשאבים וגם סמכויות רבות. בפינלנד ובמדינות נוספות הביטוי השגור הוא Effective School (בתרגום מילולי: בית ספר יעיל). מה יותר טוב בזה? בתי הספר הם שיודעים הכי טוב במה להשקיע ובמה לחסוך, והתקציב מנותב לדבר הכי חשוב - איכות כוח האדם, פדגוגיה חדשה ותנאים הולמים. ואז לא צריך שיעורים פרטיים. בניגוד לחשש הטבעי שלנו, זה דווקא מוביל לשוויון. מדוע? משום שכך הכול שקוף וניתן להגדיל באפקטיביות את התקציב לבתי ספר הזקוקים לכך. בבתי הספר הציבוריים המוצלחים ביותר בעולם, ההורים לא משלמים גרוש.

 

אז אחרי שבקיץ דרשנו צדק חברתי, הגיע הזמן שנדרוש תיקון אמיתי בחינוך. ברור שהיישום ייארך זמן ולא יהיה פשוט, אבל אם לא נתבע את זה ממקבלי ההחלטות, לא רק שתשלומי ההורים יעלו מדי שנה, אלא שספק מי ומה יישאר כאן בעוד דור או שניים.

 

אורן יהי שלום, מנכ"ל תנועת חינוך ישראלי

 

גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מסחטת הכספים בבתי הספר. אילוסטרציה
צילום: shutterstock
מומלצים