שולחים מייל תוך כדי נהיגה? הכינו 1,000 שקלים
לדבר ללא דיבורית אסור בזמן נהיגה, שליחת הודעות אף היא מחוץ לחוק, וכעת גם השימוש בדואר אלקטרוני יחשב כעבירה. המדינה מנסה להלחם באחת הסיבות העיקריות לתאונות דרכים - הסחת דעת
נהגים, שימו לב: אסור לקרוא או לשלוח דואר אלקטרוני בזמן הנהיגה. משרד התחבורה יביא בשבוע הבא לאישור ועדת הכלכלה תקנה חדשה, לפיה תיאסר קריאה ושליחה של דואר אלקטרוני בזמן הנהיגה. בכך יושווה המעמד החוקי של פעולות אלה לזה של שליחה וקריאה של מסרונים (SMS). הקנס למי שיעבור על החוק, יעמוד על 1,000 שקל - בדומה לזה שמוטל על מי ששולח מסרונים בזמן נהיגה.
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- יונדאי וקיה בראש: שוק הרכב בידיים קוריאניות
במכתב ששלח שר התחבורה, ישראל כץ, ליו"ר ועדת הכלכה, כרמל שאמה, מסביר השר כי "האיסור נדרש כיום לאור השינויים הטכנולוגיים, שהפכו את ההתכתבות בדואר אלקטרוני מתוך רכב נוסע למעשית ואף זמינה". לדבריו, לשימוש בדואר אלקטרוני השפעות חמורות על הנהיגה, שכן הוא פוגע בתשומת הלב של הנהגים.
חשוב לציין כי כבר כיום אסור למעשה השימוש בדואר אלקטרוני. החוק קובע כי "חלה חובה כללית על נוהג רכב להחזיק את ההגה בשתי ידיו, כל עוד הרכב בתנועה, אלא אם כן עליו לעשות דבר להבטחת פעילותו התקינה של הרכב או לקיום כללי התנועה". במלים פשוטות, חל איסור מוחלט לעשות באחת הידיים דבר מה שאינו קשור להפעלת הרכב.
לאסור שימוש במכשירים אלקטרוניים?
ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים המליצו לאחרונה לאסור לחלוטין את השימוש במכשירים אלקטרוניים בזמן נהיגה. ברשות מסבירים כי "כל היסח דעת הנגרם בשל שימוש באמצעי תקשורת אלקטרונים, מהווה הסחה קוגניטיבית המעלה את הסיכוי להיות מעורב בתאונה, ופוגמת בביצועי נהיגה". המלצה דומה פורסמה על-ידי המועצה האמריקנית לבטיחות בתחבורה (NTSB) - מגופי הבטיחות החשובים בעולם.
על-פי הערכות, עד כחמישית מתאונות הדרכים נגרמות בגלל היסח דעת. אמנם להיסח דעת יכולים להוביל גורמים רבים, אך בגופי בטיחות בכל העולם מזהירים מפני השפעה חמורה במיוחד של מכשירים אלקטרוניים. כך למשל, מחקרים שונים העלו כי בזמן שליחת מסרון גדל מספר הסטיות מנתיב הנסיעה בכ-28% בהשוואה לנהיגה "רגילה".
בתגובה לפניית ynet בעניין התקנה החדשה, מסבירים במשרד התחבורה כי "בדומה לתקנות המתייחסות לדיבור בפלאפון ולשליחת SMS, גם במקרה של שימוש בדואר אלקטרוני בזמן נהיגה בחר המשרד לקבוע תקנה ייעודית, ולא להסתפק בחובה להניח שתי ידיים על ההגה. זאת, בגלל ההבדל שבמהות האיסור - לא רק הורדת הידיים מההגה, אלא גם הסחת המבט והדעת מהכביש".
במשרד מוסיפים כי התקנה הייעודית גם נועדה למנוע בעתיד הפעלה קולית של דואר אלקטרוני. "כיום מתפתחות טכנולוגיות של הפעלה קולית", אומרים שם. "במידה ונסתפק באיסור השימוש בדואר אלקטרוני דרך חובת הנחת שתי ידיים על ההגה, המשמעות היא שהדבר יהיה מותר בעתיד". יש לציין כי מרבית יצרניות הרכב מפתחות כיום ממשקים שמאפשרים הפעלה קולית של פונקציות רבות, ובכלל זאת שימוש במערכות מולטימדיה ותקשורת אלקטרונית.