שתף קטע נבחר
 

כך תצרו פורטרטים מדהימים

לעתים קורה שאנו פוגשים באדם בעל פנים מרתקות, ומחליטים לתעד אותו במצלמתנו. אך החזרה הביתה, איך לומר, מאכזבת. כיצד אפשר למקסם את היכולות שלנו ושל המצלמה כדי להביא פורטרטים מרשימים? נתחיל בעדשה

צילום מוצלח הוא במהותו בחירות נכונות: בחירת המצולם הנכון, בחירת הרגע המכריע, בחירת האור הנכון ועוד בחירות שבהן נדון בהמשך. הבחירה הראשונה מתבצעת עוד לפני היציאה אל השטח וזאת בחירת העדשה ליום הצילום. בבחירה זו נדון בכתבה שלפניכם.

 

עוד מדריכי צילום:

 

 (צילום: עודד וגנשטיין, גליץ) (צילום: עודד וגנשטיין, גליץ)
(צילום: עודד וגנשטיין, גליץ)

 

כאשר בוחרים עדשה לקנייה, ישנם פרמטרים רבים אותם נרצה לבדוק: טיב היצרן, האם העדשה מסדרה מקצועית, מהו הצמצם הפתוח ביותר האפשרי בה, האם קיים בה מייצב תמונה או מנוע פוקוס מהיר וכמובן מהו אורך המוקד האפשרי לצילום. בכתבה זו אעסוק בסעיף האחרון והוא-"אורך המוקד".

 

אז מהו אורך המוקד?

כמו שלי קוראים עודד ולמגיב 19 קוראים "אחד שיודע", גם לעדשה יש שם. כזה המאפשר לנו לזהות אותה ולהבדיל אותה מעדשות אחרות. כאשר קוראים לעדשה בשמה (עדשת 18-200 מ"מ, עדשת 85 מ"מ, עדשת 24-70 מ"מ) לרוב מתייחסים לטווח מספרים שהוא אורך המוקד.אורך המוקד הוא מספר, המצוין במ"מ והוא משפיע על מספר דברים כמו: זווית כניסת האור אל העדשה והדרך שבה האור ממרוכז. אבלמה שבאמת מעניין אותנו זה כיצד אורך המוקד משפיע על זווית הראייה האפשרית של העדשה.

 

 (צילום: עודד וגנשטיין, גליץ) (צילום: עודד וגנשטיין, גליץ)
(צילום: עודד וגנשטיין, גליץ)

 

אם זווית הראייה תהיה רחבה, נוכל בתמונה אחת (פריים בודד) לצלם קבוצה גדולה של אנשים עומדת יחד,האחד ליד השני. אם זווית הראיה של העדשה תהיה צרה, במקום לתפוס את קבוצת האנשים כולה יחד בתמונה אחת, ניצור קלוז אפ (צילום תקריב) על פניה של אחת הדמויות, מבלי למעשה להתקרב פיזית אל אותה דמות (לעשות זום בשפה עממית). על ידי הגדלה של אורך המוקד אנו הופכים דברים רחוקים, לקרובים יותר.

 

 (צילום: עודד וגנשטיין, גליץ) (צילום: עודד וגנשטיין, גליץ)
(צילום: עודד וגנשטיין, גליץ)

 

ככל שמספרו של אורך המוקד קטן יותר כך העדשה רחבה יותר, מה שאומר שזווית הראיה גם היא רחבה. אז אם רשום לי 24- 70 מ"מ על העדשה מזה אומר ? זה אומר שהנקודה הרחבה ביותר של העדשה היא 24 מ"מ. צילום באורך מוקד זה, יחשב כצילום בעדשה רחבה (כזה שתופס את כל הקבוצה יחד זוכרים?) ועד 70 מ"מ אורך מוקדבנקודה המקסימאלית של העדשה. (כולל כל אורכי המוקד שבאמצע מהמספר 24 עד המספר 70).

 

אורך מוקד של 70 מ"מ נחשב כבר כעדשה בעלת זווית ראיה יחסית צרה, מה שנקרא בשפה המקצועית, עדשת TELE ("מרחוק", כמו טלסקופ או טלפון). כך קיבלנו למעשה בעדשה אחת אפשרות לעבור מזווית ראיה רחבה לזווית ראיה צרה. מעדשה שהיא Wide (רחבה) לכזו שהיא Tele(מאפשרת צילום מרחוק).

 

 

 (צילום: עודד וגנשטיין, גליץ) (צילום: עודד וגנשטיין, גליץ)
(צילום: עודד וגנשטיין, גליץ)

 

העדשה האידאלית

אז מהי העדשה המומלצת ביותר לצילום פורטרטים? רוב האנשים נוהגים לציין את העדשות 50 מ"מ או 85 מ"מ אורך מוקד כעדשות "פורטרטים". בטח שמתם לב כי אלו עדשות בעלות אורך מוקד קבוע.הן נקראות עדשות Primeאו עדשות "קבועות"(בשונה מעדשות ה Zoom, להן טווח מינימאלי ומקסימאלי של אורך מוקד, כמו עדשת 24-70 מ"מ בה דנו קודם).

 

עדשות אלו נחשבות כאיכותיות מאד מבחינה אופטית וככאלה שיודעות ליצור עומק שדה רדוד (הרקע של הדמות מטושטש והדמות מוצגת בצורה חדה ויפה) וככאלו הן נחשבות מומלצות לצילום פורטרטים. אך כמו הרבה דברים בחיים, מה שמומלץ הוא לאו דווקא מה שמעניין. נסו לצלם אנשים באורכי מוקד לא קלאסיים. למשל, לצלם אנשים בעדשה רחבה במיוחד (10 -20 מ"מ אורך מוקד לדוגמא).הדבר יכול להביא תוצאה מעניינת. הדמויות יראו מעוותות במקצת (זוכרים את המראות המעוותות בלונה פארק? כזה!) והתוצאה יכולה להפתיע אתכם.

 

 (צילום: עודד וגנשטיין, גליץ) (צילום: עודד וגנשטיין, גליץ)
(צילום: עודד וגנשטיין, גליץ)

 

אז עם מה שווה להצטייד לקראת הנסיעה הבאה לחו"ל? בעולם אידיאלי, שווה לקחת מספר עדשות פריים, שמכסות טווח גדול של אורכי מוקד. הבעיה שזה כבד גם בתיק וגם בארנק. ההמלצה שלי היא להצטייד בעדשת פריים אחת טובה (50 מ"מ, 85 מ"מ או 100 מ"מ) ובעדשת זום שתכסה טווח נוסף. עוד נקודה שחשוב לזכור היא שכמו שאין אדם בודד שמומחה גם בבישול, גם בציור וגם באדריכלות באותה המידה. ככל שתקנו עדשה שהיא יותר "מומחית" בטווח שלה, כך התוצאה טובה יותר.

 

 (צילום: עודד וגנשטיין, גליץ) (צילום: עודד וגנשטיין, גליץ)
(צילום: עודד וגנשטיין, גליץ)

 

מהי עדשה מומחית? עדשות הפריים הן המומחיות ביותר (אורך מוקד קבוע) אחריהן באות עדשות הZoom (אורך מוקד משתנה) אשר בעלות טווח מספרים (בין המינימום למקסימום) שהוא אינו גדול. למשל עדשת 70-200 נחשבת איכותית יותר מעדשת 18-200. למרות שהשנייה תצליח לכסות יותר נושאי צילום (מעדשה רחבה במיוחד לעדשה צרה במיוחד), הראשונה תיתן תמורה טובה יותר בנושא חדות ואופטיקה.

 

 (צילום: עודד וגנשטיין, גליץ) (צילום: עודד וגנשטיין, גליץ)
(צילום: עודד וגנשטיין, גליץ)

 

על בחירות חשובות נוספות נדון בפעם הבאה.

  

עודד וגנשטיין הוא צלם ועיתונאי, מדריך קורס "צילום גיאוגרפי" בגליץ בית-ספר לצילום. לעוד צילומים של עודד מסעותיו בעולם.

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עודד וגנשטיין, גליץ
תוכלו לעשות כאלה
צילום: עודד וגנשטיין, גליץ
צילום: גדי אהד
גליץ
צילום: גדי אהד
מומלצים