החברות הממשלתיות הפסידו 365 מיליון ב-2011
היקף הכנסות החברות עמד אשתקד על כ-63.5 מיליארד שקל - עלייה של 8 מיליארד לעומת 2010. עם זאת, ביטול מתווה הורדת המס והפסד של 785 מיליון לחברת החשמל ו-219 מיליון לרכבת יצרו הפסד בשורה התחתונה. עלות השכר הממוצעת עמדה על 24,200 שקל - כמעט פי 3 מבמשק כולו
רשות החברות הממשלתית מגישה הבוקר (א') את דו"ח החברות הממשלתיות לשר האוצר, יובל שטייניץ. הדו"ח מפרט את מצב עסקיהן, נכסיהן ותוצאות פעילותן של החברות נכון ל-31.12.2011.
בשנת 2011 הסתכמו ההכנסות ב-96 החברות הממשלתיות בכ-63.5 מיליארד שקל, עלייה של כ-8 מיליארד שקל לעומת ההכנסות בשנת 2010.
הרווח הגולמי של החברות הממשלתיות, כלומר לפני הורדת הוצאות התפעול, הסתכם בכ-10.7 מיליארד שקל, הרווח לפני מס עמד על כ-1.5 מיליארד שקל. למרות זאת, הפסידו החברות הממשלתיות 365 מיליון שקל. זאת, לעומת רווח נקי של כמיליארד שקל בשנה שעברה.
השינוי ברווח הנקי לעומת שנת 2010 נובע מהשפעות ביטול המתווה היורד בשיעור מס חברות, עלות השינוי לחברות הממשלתיות כולן עומדת על כ 1.5 מיליארד שקל.
ההכנסות מייצוא הסתכמו בכ-14.7 מיליארד שקל. בחישוב דולרי מדובר בעלייה של 5.1% לעומת של 2010. בחישוב שקלי, שיעור העלייה לעומת 2010 עומד על 0.7%, וזאת בשל ירידת שער הדולר.
עיקר הכנסותיהן של החברות הממשלתיות נובעות מהכנסות חברת החשמל (כ-25.5 מיליארד שקל), התעשייה האווירית (כ-12.3 מיליארד שקל), רפאל (כ-7 מיליארד שקל), מע"צ (כ-5.4 מיליארד שקל) ומקורות (כ-4.9 מיליארד שקל).
חברת החשמל: מפסידה ומשלמת 29 אלף שקל לעובד בממוצע
החברות הלא כלכליות לממשלת ישראל, אשר הציגו הפסדים בשורה התחתונה, הן: חברת החשמל עם הפסד של 785 מיליון שקל בשנת 2011. למרות מצבה הכספי, חברת החשמל מרפדת את 12,695 עובדיה בעלות שכר ממוצעת של כמעט 29 אלף שקל בחודש.
בנק החקלאות, שמטרתו הסדרת חובות וגביה במגזר החקלאי, הפסיד 303.7 מיליון שקל. רכבת ישראל הפסידה 219.9 מיליון שקל. 28 מיליון שקל נעלמו מקופת הרכבת בשל שריפת קרונות ב 2010 ו-34.4 מיליון שקל ב 2011 כתוצאה מהתנגשויות. כחלק מהסכמים עליהם חתמה הרכבת, החברה התחייבה למכור שני מתחמים עד שנת 2015: האחד בן 100 דונם במרכז תל אביב (מתחם סובידור), השני בן 20 דונם בבת גלים שבחיפה.
תע"ש הפסידה 165.8 מיליון שקל וחברות ממשלתיות אחרות הפסידו 30.6 מיליון שקל.
הכי רווחיות: התעשיות הבטחוניות
גם השנה החברות הרווחיות ביותר למדינה הן התעשיות ביטחוניות והנמלים: רפאל, הרווחית ביותר מבין הממשלתיות, הרוויחה בשנת 2011 סכום של 396.6 מיליון שקל. אחריה מדורגת התעשייה האווירית שהרוויחה 297 מיליון שקל.
על פי הדו"ח, השקעות הפיתוח באמצעות החברות הממשלתיות הסתכמו בסכום של כ-9.5 מיליארד שקל. ההשקעות נעשו בעיקר באמצעות חברת החשמל, רכבת ישראל ומקורות, שהצליחה בהתייקרות המים להוריד את הצריכה ב 1.7%.
השקעות הפיתוח שהתבצעו על ידי מע"צ בסך של כ-5.3 מיליארד שקל לא נכללות בדו"ח, כיוון שאינן נרשמות בדוחותיה של מע"צ.
הכנסות המדינה מדיבידנדים (חלוקת רווחים לבעלי מניות) מהחברות הממשלתיות נחתכו בשנת 2011 ועמדו על 164.4 מיליון שקל לעומת 366.5 מיליון שקל. חברת רפאל, הרווחית ביותר, טרם העבירה חלוקת רווחים למדינה בגין שנת 2011. בגין שנת 2010, העבירה רפאל למדינה דיבידנד של 303.7 מיליון שקל.
משתלם לעבוד בחברה ממשלתית: פי 3 שכר מהמשק כולו
58,398 עובדים בחברות הממשלתיות, שהם 1.9% מכלל העובדים במשק, עלו בממוצע למעסיקם 24,200 שקל כל חודש. במשק כולו, מצבו של העובד רע הרבה יותר. עלות שכר ממוצעת, במשק כולו לפי נתוני הלמ"ס הכוללים בתוכם גם את המגזר הציבורי, עומדת על כשליש - כ-8,733 שקל בממוצע.
לראשי החברות הממשלתיות, המציאות יכלה להיות יותר זוהרת אם היו עובדים בחברה לא ממשלתית. משכורתם, ביחס לשכר המנכ"לים בחברות ציבוריות או פרטיות צנוע הרבה יותר. המנכ"ל הרווחי ביותר מרוויח בחברה ממשלתית כמעט 62 אלף שקל בחודש.
מכך עולה, כי פערי השכר בין העובדים בחברות ממשלתיות לבין עצמם נמוך יותר משמעותית מהמשק כולו. עובד פשוט בחברה ממשלתית, השומר על מקום עבודתו לאורך שנים יחזור הביתה עם צ'ק לא קטן, בעוד עובד פשוט במגזר הפרטי, ככל הנראה, לא יזכה לשינוי מהותי במשכורת.
החברה הממשלתית המשתלמת ביותר לעובדיה היא חברת נמל אשדוד, המשלמת משכורת ממוצעת של כ 39 אלף שקל בחודש. השביתות בנמל השתלמו ל-1,318 עובדי נמל אשדוד שהשנה עלות שכרם עלתה בממוצע ב 15.7% לעומת 2010.
גם בחברות: נמלי ישראל, נמל חיפה, רפאל, חברת החשמל, פארק אריאל שרון, אוצר מפעלי ים, בתעשייה האוורית ובנת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) - כל עובד עולה בממוצע מעל 25 אלף שקל למעסיק. מע"צ, נמל חיפה ונתג"ז שיפרו את תנאי עובדיהם בעלות של יותר מ-10% לעומת השנה הקודמת.
כמות העובדים בחברות הממשלתיות עלתה ב-0.8% בשנת 2011. הרכבת גייסה עוד 299 עובדים והגדילה את מצבת כוח האדם שלה ב-14.1%. בסוף שנת 2011 לרכבת ישראל היו 2,416 עובדים. חברת מקורות צמצמה את מצבת כוח האדם שלה ב 2.2% והעמידה אותה על 2,310 עובדים.
הפרטות: מי הבאה בתור?
בדו"ח מוזכר גם הליך ההפרטה של החברות הממשלתיות. בעשור האחרון הופרטו 18 חברות ממשלתיות, שהניבו לממשלה 3.3 מיליארד דולר. מתוכם 1.5 מיליארד דולר על הפרטת בז"ן ב-2007 ו-1.36 מיליארד דולר על הפרטת בזק לאורך השנים 2003-2008.
בשנת 2011 נגרעו 2 חברות ממשלתיות מחסותה של הממשלה. חברת אגרקסקו, שנכנסה לקשיים כלכליים, נמכרה במסגרת הליך פרוק לקבוצת ביקל תמורת 17.6 מיליון שקל במזומן ושיעור מהרווח העתידי. בנוסף, החברה לאוטומציה במנהל השלטון המקומי עברה לבעלות מלאה של המרכז לשלטון מקומי. המדינה הכניסה לכיסה 2.4 מיליון דולר בעבור מכירת 40% מאחזקותיה.
מדיניות הממשלה בשנים האחרונות היא לצמצם את אחזקותיה בחברות במשק. לשם כך, המדינה מקדמת הפרטה בחברות נוספות, המצויה בשלבים שונים של הליכים. בחברות אחרות המדינה מקדמת הליך לפירוקם. בין החברות הצפויות להיפרד בשנים הקרובות מבעלותה של המדינה מצויות: התעשייה הצבאית לישראל, עשות אשקלון, חברת נמל חיפה, חברת נמל אילת, בנק החקלאות, בית הספר למלונאות- תדמור, ופי גלילות צינורות נפט.
דו"ח בזמן אמת
הכנת הדו"ח נוהלה ע"י סגנית בכירה למנהל רשות החברות, לילי איילון. ברשות החברות מתגאים בשני דברים: ראשית, לראשונה מובא הדו"ח במתכונת של דו"ח מאוחד, בכדי לשקף את התמונה הטובה ביותר, לדבריהם, בדבר חלקן של החברות הממשלתיות במשק והשפעתן על הפעילות הכלכלית ביחס לחברות האחרות. בשיטה זאת נראית המדינה כחברת אחזקות ענקית המנהלת מספר חברות, כמעין סוג של תיק השקעות. בנוסף, הרשות מגישה את הדו"ח לשנת 2011 בסמוך למועד של הגשת הדוחות של החברות במשק. בשנים קודמות דו"חות החברות הממשלתיות הוגשו באיחור רב.
מנהל רשות החברות, דורון כהן, אמר: "אנו מגישים את הדו"ח, אשר נחתם לראשונה ביום 30 באפריל ובהתבסס על מערכת הדיווח של החברות ומערכת המחשוב של המדינה, בכדי לסייע בידי השרים בעת קבלת החלטות באשר לחברות הממשלתיות. הדו"ח המעודכן הוא חלק ממדיניות כוללת של רשות החברות הממשלתיות לחיזוק הממשל התאגידי בחברות ושקיפותן לציבור".
בעוד כשבועיים הדו"ח יהיה נגיש באתר האוצר לכלל הציבור.