בלי כריזה: אגד תשלם קנס של 150 אלף שקל
בית המשפט קנס את חברת אגד בסכום של 150 אלף שקל, לאחר שלא מילאה את הוראות משרד התחבורה ונמנעה מהתקנת מערכת כריזה המודיעה על תחנות האוטובוס
בית משפט השלום בחיפה קנס לאחרונה את חברת אגד בסכום של 150 אלף שקל, לאחר שהורשעה כי בחלק מהאוטובוסים שהיא מפעילה אין מערכת כריזה. מערכת זו מספקת בקול ובכתב מידע על מספר הקו ועל התחנות בו הוא עובר, ונועדו לשרת את ציבור מוגבלי הראייה והשמיעה. מערכת הכריזה היא חלק מהדרישות החדשות יחסית שהציב משרד התחבורה בפני מפעילי הקווים השונים. את האישום הגישה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות שבמשרד המשפטים. מדובר בכתב אישום ראשון מסוגו שהוגש כנגד חברת תחבורה ציבורית.
עוד חדשות בערוץ הרכב של ynet:
האישום הוגש בחודש יולי האחרון, ונטען בו כי למרות התראות חוזרות ונשנות, אגד לא התקינה מערכות כריזה באוטובוסים העירוניים. הבדיקה בגינה הוגש כתב האישום נערכה בחודש נובמבר 2010, בחמישה קווים בחיפה ובקריות.
בדיון שנערך לאחרונה בפני השופט יחיאל ליפשיץ מבית משפט השלום בחיפה, הוצג הסדר טיעון לפיו יימחק שמו של יו"ר מזכירות אגד והמנהל בפועל, גדעון מזרחי מכתב האישום, ובתמורה החברה תודה במיוחס לה ותשלם את הקנס. כן נקבע כי החברה מקבלת על עצמה "התחייבויות נוספות" שייושמו בתקופה הקרובה. מדובר על התחייבות להפעיל מערכות כריזה ב-70% מהאוטובוסים בחודש הבא (יוני 2012), וכי מינואר 2013 תופעל כריזה בכל האוטובוסים של החברה. אגד התחייבה גם להדריך נהגים חדשים על יישומו של חוק שוויון הזכויות לאנשים עם מוגבלויות, ולהעביר השתלמויות לנהגים בקווי השירות אחת לשנתיים.
השופט ליפשיץ קיבל את ההסדר, וציין אף הוא כי מדובר באישום ראשון מסוגו, כך שטרם היו תקדימים בענישה. עובדה זו הייתה אחד השיקולים העיקריים להולדת הסדר הטיעון.
התובעת, עו"ד נעמי אריאל-סיוון, אמרה לאחר קבלת גזר הדין כי אי הפעלת הכריזה פוגעת ביכולתם של עיוורים וחרשים לנהל חיי יומיום עצמאיים, ולמעשה פוגעת בכבודם ובזכויותיהם הבסיסיות. "השיקול המרכזי שהנחה את הנציבות בהסכמה על הסדר הטיעון היה העובדה שמדובר בכתב אישום ראשוני בתחומו, מתוך הכרה בצורך לאזן ולהקל בענישה. עם זאת", הוסיפה, "נגישות לאנשים עם מוגבלות, מן הראוי שתהיה עניין שבשגרה בישראל, כמו בכל מדינה מתוקנת".
דובר אגד, רון רטנר, לא התייחס להסדר אך ציין כי החברה מתכוונת, "לעמוד בכל המחויבויות יחד עם משרד התחבורה והמפעילים האחרים בכל הנוגע לנושא חשוב ורגיש זה".