בעלי רכב היכונו: בעתיד תשלמו על כל ק"מ נסיעה
פרסום ראשון: משרד התחבורה מפרסם היום מכרז המשך לפרויקט נש"ר - ניסוי שימוש ברכב, במסגרתו יותקנו מערכות מעקב מתקדמות בכמה מאות מכוניות. המטרה: שינוי שיטת המיסוי ומעבר לתשלום לפי נסיעה
משרד התחבורה רוצה לדעת איפה אתם נמצאים, בכל דקה של היום. המשרד וחברת חוצה ישראל פרסמו היום (ב') מכרז המשך לעריכת ניסוי, שמטרתו מעקב רצוף ומדויק אחר הרגלי הנסיעה של הנהגים, ובחינת השפעת תמריצים כספיים על התנהגותם. במסגרת הניסוי, תותקן מערכת ניטור מתקדמת במכוניותיהם של כמה מאות מתנדבים. על-פי המכרז, שהגיע לידי ynet, רמת הדיוק הנדרשת ממערכות הניטור היא "של GPS" - מערכת איכון לוויינית הנחשבת למדויקת במיוחד, ואשר באמצעותה יתאפשר שחזור מדויק של מסלולי הנסיעה. במשרד גם דורשים תכיפות עדכון גבוהה: מיקומם של כלי הרכב ינוטר מדי דקה.
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- יונדאי מכוונת גבוה: "רוצים להיות כמו אפל"
עוד עולה מהמכרז כי בסיום כל נסיעה, יקבל כל אחד מהנהגים מסרון (SMS), ובו תצוין העלות המדויקת של הנסיעה שביצע. עלות הנסיעה תחושב על-פי מאפיינים כמו משך הנסיעה, מיקומה והעומס בכביש. לפי תוצאות הניסוי, שצפוי להימשך כשלוש שנים, ייקבע אם מערכות דומות יותקנו בכל המכוניות בישראל.
הניסוי נערך במסגרת פרויקט נש"ר (ר"ת: ניסוי שימושי רכב), והוא חלק מתוכנית של משרדי התחבורה והאוצר, שנועדה לבחון את שינוי שיטת המיסוי הנהוגה כיום למכוניות חדשות. במקום מס קנייה גבוה, בכוונת משרדי הממשלה לגבות בעתיד "מס נסועה" - אגרה שתתבסס על מאפייני השימוש במכוניות, כמו זמן, מקום ומרחק נסיעה. כך למשל, נסיעה בשעות עומס במרכזי ערים צפופות, תהיה יקרה מנסיעה בשעות "רגועות" יותר, ו-או במקומות צפופים פחות.
תעריף ספציפי לכל כביש
על-פי מכרז ההמשך שמפרסמת הבוקר חברת חוצה ישראל, לכל קטע נסיעה שייבצעו המתנדבים בניסוי "יוצמד תעריף ספציפי" - מחיר שייקבע בהתאם לסוג האיזור ומועד ביצוע הנסיעה. כך תתאפשר גביית מחיר גבוה ממי שנכנס לתל-אביב בשעות שיא העומס, ומחיר נמוך ממי שנוסע בפריפריה. החלוקה לאיזורי נסיעה ו"שעות חיוב" תתבצע על-יד משרד התחבורה. המכרז גם מפרט בדיוק רב את המדדים אותם מבקש המשרד לאסוף, באמצעות מערכות הניטור שיותקנו במכוניות המתנדבים:
תאריך הנסיעה.
- שעת התחלה ושעת סיום.
- משך הנסיעה (בדקות).
- מרחק הנסיעה (בק"מ).
- חלוקת הנסיעה לפי "איזורי נסיעה" ו"שעות חיוב".
שקלול של כל הנתונים הוא שייקבע את המחיר שיידרש לשלם כל אחד מהנהגים. נתון נוסף שישפיע על המחיר הוא סוג כלי הרכב - מי שישתמש בכלי רכב שפולטים כמות מופחתת של מזהמים, ישלם פחות ממי שנוהג בכלי רכב שנחשב למזהם. חשוב לציין כי כמה מדינות מקדמות או כבר מיישמות שיטות שונות של גביית "אגרות גודש", או "מסי נסועה". בין השאר, ממשלת הולנד החליטה להטיל בעשור הקרוב "מס נסועה", ובריטניה מטילה מאז 2003 "אגרות גודש" בלונדון.
בעבר הסביר שר התחבורה, ישראל כץ, כי גביית תשלום מהנהגים לפי השימוש בפועל בכלי הרכב נחוצה - "מאחר שעתודות הקרקע לסלילת כבישים חדשים מוגבלות, (ו)קיים צורך דחוף בשימוש נכון ומושכל יותר של כלי הרכב בכבישים". יש לזכור כי שינוי שיטת המיסוי נקבע כבר בהחלטת ממשלה מיולי 2010, לפיה תגבה המדינה בעתיד "תשלומים התלויים בהיקף השימוש בכלי הרכב ובמאפייניו, ובכלל זה היקף הנסועה בתנאי גודש ושלא בתנאי גודש".