שתף קטע נבחר
 

מצלמות רמזור תיעדו: עשרות אלפים נהגו מהר מדי

השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', הבטיח שקיפות מלאה בהפעלת מצלמות האכיפה הדיגיטליות. ובכל זאת, אף אחד לא עידכן את הציבור שמצלמות הרמזור מתחילות לתעד ולאכוף עבירת מהירות. 52 אלף נהגים כבר תועדו, 500 קיבלו דו"ח

52,009 - זה המספר המדויק של נהגים שנתפסו בשבוע אחד נוהגים מעל המהירות המותרת, באמצעות מצלמות רמזור. ללא כל הודעה מוקדמת, החל אגף התנועה לפני כחודש לאכוף עבירות מהירות גם באמצעות מצלמות רמזור דיגטליות חדשות, ולא רק מצלמות מהירות. זאת, למרות הבטחות השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', לפעול בשקיפות מלאה מול הציבור - הבטחה שנתן עם הפעלת מערך המצלמות החדש, בחודש מרץ.

 

עוד בערוץ הרכב של ynet:

 

לדברי המשטרה, הנהגים תועדו כאשר הם עוברים את המהירות המותרת ב-1 קמ"ש או יותר, ובאגף התנועה מציינים כי רק לכ-500 מהנהגים שעברו את המהירות המותרת בצומת, נשלחו דו"חות.

 

מצלמות רמזור: מאפריל, הן גם מצלמות מהירות (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
מצלמות רמזור: מאפריל, הן גם מצלמות מהירות(צילום: ירון ברנר)

 

לא מפרסמים את הרף

באגף סירבו היום (ב') להעביר לידי ynet את התפלגות המהירויות שבהן צולמו הנהגים. כך למשל לא ברור כמה נתפסו במהירויות החורגות מהרף החוקי רק במעט, וכמה תועדו כאשר הם נוהגים במהירויות גבוהות במיוחד. לדברי פקד זיוון פריידין, "מאחר שרף האכיפה אינו (מותר) לפרסום, לא נוכל להעביר את פילוח עבירות המהירות המופרזת. מצופה מציבור הנהגים לנהוג על-פי חוק".

 

חוסר הנכונות לפרסם את התפלגות המהירויות, עלול לחזק את חששם של רבים בציבור, הסבורים כי מצלמות האכיפה החדשות יפגעו בעיקר בנהגים נורמטיביים, העוברים רק במעט את המהירות המרבית המותרת. כדאי להזכיר כי במשטרה מסרבים כבר תקופה ארוכה לפרסם את רף האכיפה. עם תחילת הפעלת המצלמות החדשות, הסביר נצ"מ אלכס פרלמן, ראש מחלקת תכנון ופיתוח באגף התנועה, כי "הדיון על סף האכיפה מוזר. הרי יש חוק, והנהגים אמורים לציית לחוק. זה מאוד פשוט. עם זאת, משיקולים מבצעיים, וכדי שלא ייפול מישהו על סטייה טכנית, אנחנו נותנים מרווח של 5% עד 10%".

 

"מהירות מופרזת בנסיבות המקרה"

על-פי נתונים שמפרסם אגף התנועה, 13% מתאונות הדרכים הקטלניות והקשות ב-2011 נגרמו כתוצאה ממהירות מופרזת. בשיחה עם ynet, מציין פקד פריידין כי מתוך סך התאונות שנגרמו כתוצאה ממהירות מופרזת, ב-30% תועדו "תנאים נוספים" - כמו חול או שמן על האספלט, סימון לקוי של הכביש, בעיית תאורה או ראות לקויה. לדבריו, בחלק מהתאונות גם תועדה בעיה או "תרומה" של גיאומטריית הכביש - עקומה או שיפוע חד.

 

ראוי לזכור כי בין עבירות המהירות מתקיימת חלוקה בין מהירות מופרזת ביחס לחוק ומהירות מופרזת ביחס לתנאי הדרך. על-פי נתונים שהעבירה בעבר ל-ynet הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מתוך 516 נהגים שהיו מעורבים בתאונות קטלניות ב-2009, רק לשבעה יוחסה מהירות גבוהה מהמותר בחוק. מנתוני הרשות עלה כי עבירת המהירות העיקרית היא "מהירות מופרזת בנסיבות המקרה". ל-28 נהגים יוחסה עבירה זו ב-2009.

 

על-פי נתוני הרשות, חלקן הנמוך יחסית של עבירות מהירות בגרימת תאונות, נשמר גם בתאונות קשות. פחות מ-2% מהנהגים שהיו מעורבים ב-2009 בתאונות אלה נסעו מהר מהמותר בחוק, ו-6% נוספים נהגו במהירות שהייתה מופרזת ביחס לנסיבות. עם זאת, גם ברשות וגם באגף התנועה אומרים כי מהירות היא אחד הגורמים העיקריים לתאונות דרכים.

 

"המהירות גורמת לעבירות אחרות"

ההסבר המקובל בקרב מומחי הבטיחות באגף התנועה וברשות, הוא שמהירות מופרזת עלולה לגרום לעבירות אחרות, הנרשמות כגורמים המיידים לתאונות - כמו למשל סטייה מנתיב או אי-ציות לרמזור. ברשות הסבירו בעבר כי בעבירות שונות "עלולים להיות מצבים שבהם מהירות גבוהה מדי לא אפשרה להספיק לבלום לפני כניסה לצומת, או שהניעה נהגים לקבל החלטה להשלים חציית הצומת בגלל חשש שלא יספיקו לבלום".

 

עם זאת, יש לציין כי עבירת מהירות מופרזת ביחס לנסיבות אינה מעידה בהכרח של טעות של הנהג. שיקול דעת מוטעה אמנם עלול להיות אחד הגורמים לעבירה, אך גם גורמים שאינם תלויים בנהג יכולים להיות הסיבה למהירות המופרזת. כך למשל, תמרור חסר, סימון לקוי וליקויים באספלט יכולים לגרום לקבלת החלטות שגויות, או איבוד שליטה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מהירות מופרזת: ביחס לחוק, או לנסיבות?
צילום: דניאל פטרי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים