אושר לקריאה ראשונה: קץ להתחייבות במכון כושר
תיקונים בחוק להגנת הצרכן אושרו להצבעה במליאה: מכוני כושר לא יוכלו לחייב מנויים לתקופות ארוכות טווח, ויהיו חשופים לתביעת פיצויים עד 10,000 שקל. בנוסף, לקוח שגבו ממנו כספים בטעות 3 פעמים במשך שנה וחצי - יפוצה באלף שקל
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ב') לקריאה ראשונה שני תיקונים בחוק הגנת הצרכן. הראשון אוסר על מכוני כושר לדרוש מהמנויים להתחייב לתקופה ארוכת טווח, ואילו השני קובע פיצויים לצרכן שנגבו ממנו כספים גבוהים מן הנדרש בעסקת תשלומים. מדובר בהצעות חוק פרטיות שחייבות לעבור הליך חקיקה ממושך.
התיקון הראשון מתייחס להתקשרויות לקבלת אספקה שוטפת של מוצרים או שירותים, לגבי צרכנים שלא מעוניינים להתחייב מראש לתקופה ארוכה. התיקון אוסר לדרוש התחייבות כזאת, ואם הצרכן אולץ להתחייב, התנאי יתבטל וייאסר על העוסק לגבות תשלום על הפסקת ההתקשרות. בנוסף העוסק יהיה חשוף לתביעת פיצויים עד 10,000 שקל ללא הוכחת נזק.
תיקון זה הוגש בשתי גרסאות: אחת כללית והשנייה נקודתית לגבי רכישת מנוי למכוני כושר הדורשת לרוב התחייבות למשך שנה לפחות. התיקון לחוק מאפשר לבטל את ההתקשרות בהודעה של חודש מראש. הוועדה ביקשה שהנוסח הסופי של התיקון יורחב על קשה רחבה של שירותים כגון בריכות שחייה, חוגים, ורפואה דחופה. הרשימה פתוחה לתוספות ותיבדק גם הכללת מנויים לתיאטרון וקונצרטים.
התיקון השני מציע להשיב לצרכן סכומים שנגבו ממנו בטעות בתשלומים חודשיים, תוך שבוע מהיום שבו הוא הגיש תלונה. אם הצרכן גילה כי נגבו ממנו בטעות כספים לפחות שלוש פעמים במשך 18 חודשים, הוא יהיה זכאי לפיצוי של 1,000 שקל, גם אם העוסק השיב לו את כל הכסף שנגבה.