שתף קטע נבחר

 

קיקסטארטר: שחקנים למען משחקים נוסטלגיים

תופעה: מפתחי משחקי מחשב פונים לקהל הרחב בבקשה למימון פרויקטים שהחברות הגדולות לא ירימו לעולם. הרווח הוא של כולנו, או לפחות של כל מי שרצה לראות שוב את לארי החרמן

חדשות טובות לחובבי משחקי רטרו בכלל וקווסטים בפרט. בתוך שבוע עלו לאתר מימון הקהל Kickstarter קמפיינים להפקת הרפתקאות חדשות מיוצרי הבלש טקס מרפי (פרוייקט פדורה) וסדרת המד"ב ההומוריסטית ספייס קווסט (ה-SpaceVenture). אנשי ספייס קווסט גייסו בחמישה ימים 160,000 דולר מתוך החצי מיליון שהם מבקשים, בעוד יוצרי טקס הצליחו לגייס כבר ביממה בודדת 130,000 דולר מתוך 450,00 הדרושים לפרוייקט.

 

עוד ב-games:

 

סדרת הרפתקאות טקס מרפי התבססה על שילוב בין עולם תלת-מימדי ניתן לחקירה ושחקנים מצולמים וסיפרה על בלש פרטי ציניקן, שלומיאל וחסר מזל מאמצע המאה ה-21. סוף המשחק האחרון, היה בלתי פתור ומותח במיוחד, מה שהותיר את המעריצים מתוסכלים ומתחננים לעוד ב-14 השנים האחרונות. כעת יוכלו יוצרי הסדרה סוף-סוף להשיב להם כגמולם לאחר שהחזירו לידיהם את הזכויות לסדרה, והשיקו קמפיין להפקת משחק המשך מבטיח. הקמפיין עורר עניין רב עוד בטרם השקתו, וגרם למעריצים לפרסם סרטונים נלהבים ביוטיוב ואפילו מודעות תמיכה בעיתונות המודפסת.

 

בספייס קווסט, אחת מהסדרות שהגדירו את ז'אנר ההרפתקה, מככב רוג'ר ווילקו, שרת בספינת חלל שזונח את המטאטא לטובת הרפתקאות משעשעות ברחבי הגלקסיה. בניגוד למקרה הקודם, כאן היוצרים המקוריים לא השיגו את הזכויות לפיתוח משחק המשך, שנמצאות כרגע בידי אקטיויז'ן. עם זאת, הם הבטיחו לפתח משחק הרפתקה חדש ברוח הסדרה הישנה, שיבטא את ההומור הידוע (לשמצה) של ששת פרקיה שיצאו בין 1986 ל-1995. הצלחת הקמפיין, הם מאמינים, תגביר את הסיכויים שיוכלו להניח את ידיהם על הזכויות להפקת משחק ספייס קווסט נוסף בעתיד.

 

הכל התחיל בשייפר

שני הקמפיינים החדשים הם חלק משטף גובר והולך של פרוייקטי גיימינג בקיקסטארטר, שעד לפברואר האחרון לא היה מוכר כפלטפורמת גיוס כספים עבור משחקים, מעבר לפיתוחי האינדי הצנועים ביותר. פיניקס אונליין (Phoenix Online), קבוצת חובבים שיצרה משחקי המשך לא רשמיים אך מושקעים לסדרת קינג קווסט (King's Quest), הצליחה אמנם לגייס באתר 34 אלף דולר לטובת פיתוח משחק ההרפתקה המסחרי הראשון שלה - בקמפיין שנחשב להצלחה גדולה. אבל אף אחד לא הכין את הגיימרים לפצצה שהטיל לפני שלושה חודשים טים שייפר.

 

טים שייפר הוא מייסד ומנכ"ל חברת דאבל פיין (Double Fine), שפיתחה בשנים האחרונות משחקים לרוב איכותיים, ותמיד מקוריים (Psychonauts, Brutal Legend, Stacking). הוא מזוהה יותר מכל (יחד עם חברו לאולפן רון גילברט) עם כמה מהקווסטים המבריקים ביותר של שנות התשעים כמו אי הקופים , יומו של הטנטקל, Full Throttle וגרים פנדנגו. שייפר רצה לשוב לפתח משחק הרפתקה קלאסי בסגנון "הצבע והקלק" המסורתי, אבל ידע שאין לו סיכוי לזכות בתמיכת חברות המשחקים הגדולות, שמחפשות את משחק היריות הבא.

 

 

מסיבה זו השיק שייפר קמפיין בו ביקש מהגולשים 400 אלף דולר לטובת פיתוח משחק ההרפתקה באופן עצמאי, יעד שנחשב שאפתני מאוד. תגובת הגולשים לא איחרה לבוא, ושייפר הצליח לגייס את מלוא הסכום תוך פחות מיממה. תוך כחודש כבר הצליח לגייס יותר מ-3.3 מיליון דולר מ-87 אלף גולשים - ושבר את כל שיאי הגיוס של האתר. בכך הוא הוכיח את קיומו של קהל לא קטן ששמח לשלם מכספו כדי לקבל הרפתקה איכותית מיוצר מוכר.

 

משחקים בהזמנה אישית 

ההצלחה, הבלתי צפויה גררה בעקבותיה, בהיסוס ראשוני, ואז בשטף שהפך למבול ממש, פרוייקטים שמבטיחים לתת לפלחים שונים של שחקנים בדיוק את מה שהם רוצים - ולא את מה שאקטיביז'ן או EA חושבות שהן יעשו עליו מקסימום כסף. וזה קרה לא רק בז'אנר הההרפתקאות, אלא גם בז'אנרים אחרים, בעיקר  משחקי תפקידים, שלא חסרים כיום, אבל מוותרים לרוב על הייחוד והמורכבות שהפרידו שהפרידו אותם ממשחקי פעולה. גם זאת, כדי למקסם רווחים.

 

 

סיפורי ההצלחה רבים. קמפיין Shadowrun Returns, המשך לשני משחקי תפקידים-סייברפאנק מימי ה-16 ביט, דילג תוך קצת יותר מיום מעל יעד 400 אלף הדולרים שהעמיד לעצמו, וסגר על קרוב ל-2 מיליון דולר. בקמפיין של Wasteland 2, המשך למשחק שהוליד את סדרת Fallout הידועה, ביקשו סכום שיא של 900 אלף דולר – והצליחו בסופו של דבר להגיע לשלושה מיליון הדולר. The Banner Saga, משחק תפקידים ויקינגי עם קרבות מבוססי תור שמפותח על ידי מספר יוצרי The Old Republic שפרשו מחברת Bioware, ביקש רק 100,00 דולר - וסיים עם יותר מ-700,000.

 

בזכות הקמפיין של שייפר, זיהו גם יוצרים אחרים של משחקי הרפתקה קלאסיים את העניין המחודש בז'אנר, והשיקו קמפיינים מצליחים משלהם. בהקשר זה צריך לציין את הקמפיין לחידוש המשחק הראשון בסדרת הקווסטים הקומית לארי (Leisure Suit Larry) בו מעורבים היוצר המקורי אל לואו וחברת Adventure Mob הישראלית – אשר הצליח לגייס 655 אלף דולר.

 

 

קמפיין נוסף, של ג'יין ג'נסן, יוצרת סדרת Gabriel Knight המוערכת, עבר את יעד 300 אלף הדולר שהציב לטובת פיתוח קווסט מסתורין על-טבעי חדש בשם Moebius, ויסתיים בהצלחה בסוף השבוע הזה. בהמשך השנה צפויים לצאת לדרך קמפיינים נוספים של ביל טיילור (מיוצרי המשחק השלישי בסדרת Monkey Island) ושל קורי ולורי קול (יוצרי סדרת ההרפתקה-תפקידים המשובחת Quest for Glory).

 

טוב שם טוב 

למרות רצף ההצלחות של הקמפיינים, המעורר את בלוטות הנוסטלגיה, אין זה אומר כמובן שכל פרויקט רטרו מצליח מייד לאסוף את הכסף משחקנים ותיקים נלהבים לשחזור קסמי העבר. פרויקטים שניסו להחיות מותגי הרפתקה קצת פחות מוכרים, כמו שרלוק הולמס משנת 1991, פורטל (לא מה שאתם חושבים, אבל לא פחות מקורי בזמנו) משנת 1986 וסדרת דאלוור סנט ג'ון מהעשור הקודם – התרסקו אל קרקע המציאות.

 

גם לא כל הז'אנרים פופולריים באותה המידה: עושה רושם שפרויקט החידוש הרשמי לבאטל צ'ס, להיט השחמט משנת 1988, נמצא בדרך לכישלון צורם. סטארלייט אינספשן, סימולטור חלל שמבטיח ללכת בעקבותיהם של ווינג קומנדר ואקס ווינג הקלאסיים, הצליח רק בקושי להגיע ליעדו, 150 אלף דולר.

 

העתיד לפי קיקסטארטר

אף שההצלחה לא מובטחת, ההצלחות הרבות שנמנו כאן מבטאות רעיון חדש של "פרוייקטי חלומות": אפשרות לקהל השחקנים לכוון באופן מדויק יותר את שוק הגיימינג ולהחזיר לתמונה מותגים וז'אנרים מוערכים שנעלמו מהשטח, וזקוקים לתקציב בגודל בינוני – לא כזה של משחקים כדוגמת מודרן וורפייר אך גם לא כזה שיאלץ את המשקיע לקחת הימור כלכלי. את החברות והמשקיעים הגדולים דרג הביניים הזה פחות מעניין - אבל יש בו, בסיכום כולל, לא מעט כסף, והמון כישרון שמוכן לא להתעשר - אבל להתפרנס בכבוד תוך שמירה על חופש אמנותי.

 

רעיון יפה שהועלה בקרב הפרוייקטים העצמאיים, לראשונה על ידי בריאן פארגו, מקים חברות Interplay, Black Isle ו-InXile ויוזם פרוייקט Wasteland 2, הוא שכל משחק שמומן על ידי קיקסטארטר יתחייב לתרום חמישה אחוזים מרווחיו ליוזמות גיימינג אחרות באתר, דבר שאמור ליצור אפקט כדור שלג של משחקים עצמאיים מצליחים שממנים עוד ועוד משחקים עצמאיים מצליחים. ההיענות ליוזמה, שנקראת Kicking it Forward, רחבת היקף, וכמעט כל הפרוייקטים שהוזכרו כאן, ועוד רבים אחרים - הצטרפו אליה.

 

משחקי ההרפתקה והתפקידים של שנות השמונים והתשעים עדיין מזוהים במידה רבה עם יוצריהם, מה שמאפשר לאחרונים לפנות ישירות למעריציהם הוותיקים לשם קבלת מימון להפקת משחקים דומים. זאת, גם אם מסיבות כאלה ואחרות אין בידיהם את הזכויות להחיות את המותגים שפרסמו אותם. באופן זה היוצרים יכולים לפתח משחקים למעריצים ללא תלות בגחמות של המפיצות, ובדרך אף לשתף אותם בתהליך היצירה. יש לקוות שהקמפיינים של יוצרי טקס מרפי וספייס קווסט ינחלו הצלחה אף הם, ויאפשרו החייאה של מותגי עבר וסגנונות משחק נוספים שנזנחו מכיוון שהפכו לנישתיים מדי עבור הגדולים והחמדנים.

 

יונתן ילון הוא מייסד אתר ביקורות ספרים לממהרים ויוצר-שותף של המשחק אושר בלי גבולות .

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים