"חרם הצרכנים לא יגיע לאופנה"
המחירים בענף האופנה במגמת ירידה והרשתות הקטנות נמחקות מהקניונים - כך לפי מנכ"לי וזכייני רשתות אופנה ישראליות וזרות בכנס "קמעונאות חדשה". מנכ"ל קסטרו גבי רוטר: "הרשתות הישראליות מסבסדות את הבינ"ל בקניונים, שרובן לא יצליחו בארץ"
בכנס קמעונאות משתנה שהתקיים היום (ב') בר"ג, דנו כמה מבעלי וזכייני רשתות האופנה בארץ על המתח בין מותגי אופנה מקומיים למותגים בינלאומיים שמציפים בשנים האחרונות את צרכן האופנה הישראלי.
אלי קידר, מנכ"ל זארה ישראל לשעבר העריך כי חרם הצרכנים לא יגיע לעולם האופנה. "כל מי שנוסע לאירופה רואה שלמעשה המחירים בישראל, במיוחד בעולם האופנה, נוחים מאוד", אמר. "כבר עשור שנים שיש ירידה מתמדת במחירים והמגמה של מחירים נמוכים נמשכת. לכן איני חושש מחרם צרכנים, כי בענף זה, בשונה מעולמות צרכניים אחרים, ישנה תחרות אמיתית, אגרסיבית, והמחירים ידידותיים לצרכן מעצם התחרות".
לפי גלעד קרונר, מנכ"ל מאץ' ריטייל, זכיינית H&M בארץ, על רשתות האופנה להיות זהירות ולהקשיב לרחשי השוק. "לא שינינו בעקבות המחאה את ההתנהלות שלנו", אמר, "אנו מאמינים כי יש לשים את הצרכן במרכז ולהציע לו אופנה טובה במחיר הטוב ביותר. בסופו של יום זה מה שהצרכן מבקש".
הרשתות הקטנות והבינוניות נעלמות מהקניונים
התחרות העזה גורמת לכך שרשתות קטנות לא יכולות לעמוד בדמי השכירות בקניונים ונמחקות ממרכז הכובד של צריכת האופנה בישראל. עופר שחטר, מנכ"ל חברת ניהול הקניונים אריאל פרו מול אמר: "אין יותר בקניונים דיירים שמייצגים רשתות קטנות. הן פשוט לא יכולות להיכנס פנימה". יתכן שהדבר אומר שהשוק יתחלק לרשתות ענק ולחנויות איכות קטנות שממוקמות ברחוב. יתכן גם שרשתות קטנות ובינוניות יחליטו להתמקד ברחוב.
לגבי חדירת הרשתות הזרות לישראל, העריך גבי רוטר מנכ"ל משותף ומבעלי קסטרו, כי מרבית הרשתות הזרות, בכלל לא יצליחו להתבסס בארץ. "זה שוק קטן, לא קל, וקל להביא אותו לרוויה", אמר. "בפועל נוצר מצב שהרשתות הוותיקות מסבסדות את חדירת הרשתות הזרות לקניונים, מאחר שמנהלי הקניונים נותנים להן תנאים אטרקטיביים כדי שיכנסו אליהם. הרשתות הזרות נהנות מזה כרגע".
הראל ויזל מבעלי רשת פוקס וזכיין אמריקן איגל בארץ, התעקש כי אין אפליה בין רשתות ישראליות לזרות בקניונים. "זה אך צודק שמי ששוכר 2000 מ"ר בקניון יקבל תנאים עדיפים על חנות קטנה של חמישים מ"ר – ככה זה בכל העולם. מי שלא מתאים לא, שילך. אף אחד לא מחזיק אף אחד בכוח".
עוד אמר כי: "ההחלטה להחדיר את אמריקן איגל לישראל לא הגיעה ממקום של תחרות עם הרשתות הזרות, אלא ממקום אחר: אנו מבינים שיווק, מבינים מיתוג ומכירים את השוק הישראלי ככף ידינו. לכן כה טבעי בשבילנו להכניס לישראל מותג זר שתואם את אסטרטגיית הרשת. H&M חיפשו במשך 5 שנים להיכנס לשוק הישראלי, כי הם זיהו, ובצדק, פוטנציאל מצוין כאן. ואין ספק שהמחקר שעשו השתלם להם".