"סיאנס": מעלים באוב את סרטו של אברהם הפנר
פסטיבל הסרטים הקצרים בקרית שמונה יקיים ערב מחווה לבמאי הוותיק אברהם הפנר ויקרין שלוש מיצירותיו הקצרות, ביניהן "סיאנס" שעותק נדיר שלו שוקם ויחשף בפני הקהל
הפנר, מחשובי יוצרי הסרטים בישראל ומורה נערץ, וממעצביו של הקולנוע האישי-מודרניסטי, החל את דרכו כבמאי בשני סרטים קצרים, המושפעים עמוקות מ"הגל החדש" הצרפתי ומהקולנוע האירופאי של שנות ה-60.
הראשון שבהם, "לאט יותר" (1967), הוא אחת היצירות הקולנועיות הבולטות של התקופה. סרט בן כ-15 דקות המבוסס על סיפור קצר מאת סימון דה בובואר, ואשר מתאר יממה בחיי זוג קשישים שבמהלכה הם רבים ומתפייסים.
ייחודו של הסרט, בו משתתפים פאני לוביץ' ואברהם בן יוסף הוותיקים, הוא בתפיסתו האסתטית – מונולוג מתמשך של האישה המובא ב-voice over על רקע ההתרחשויות, ונצמד למעשה לנקודת מבטה. הסרט זכה בפרס הסרט הקצר הטוב ביותר בפסטיבל ונציה של אותה שנה.
"סיאנס", שהפנר ביים בשנת 1969, מוכר הרבה פחות. למעשה, מדובר בסרט שעותק מתפורר שלו נשמר בארכיון הסרטים בירושלים, מבלי שתהיה אפשרות להציגו. בזכות עבודת סריקה והמרת הסרט לפורמט דיגיטלי, בסיוע הפורום לשימור הזיכרון האודיו-ויזואלי בישראל - יוקרן הסרט, לראשונה מזה שנים רבות, במסגרת המחווה.
מדובר באדפטציה לשלושה עמודים מתוך "הר הקסמים" של תומאס מאן. פרופסור בכיר לפסיכולוגיה (שוב, בן יוסף) חובר לקבוצת סטודנטים שבראשה עומד עודד קוטלר שמבקשים להעלות באוב את חברם שנהרג. צפייה בסרט היום חושפת יצירה אקסצנטרית, מין שילוב של סאטירה בורגנית וקומדיה שחורה, המתנהלת בדירה חשוכה המוארת בתאורה אדמדמה-כהה (לצילום שעל סף האקספרימנטלי אחראי אדם גרינברג).
האלגוריה למהותו הפנטסמגורית של הקולנוע עולה מאליה, לא רק משום ההתרחשות במה שמזכיר חדר פיתוח של פילם, אלא גם בזכות הופעתו הקצרצרה של הפנר עצמו כרוח המת - מעין הערה רפלקסיבית על כוחם של המדיום הקולנועי ושל יוצרי הסרטים לתעתע במוות כמו גם בצופים עצמם.
בנוסף לשני אלה יוקרן גם "מה קרה" המאוחר יותר, שהיה אחד הסרטים הישראליים הראשונים שהזדרזו להגיב לאינתיפאדה הראשונה.
הסרט מ-1988 מביא במקביל את סיפורם של רופא (אילן דר) העושה את דרכו לבית החולים בו הוא עובד, ובנו החייל המשרת בגדה (דורון צברי).
כצמד קודמיו, גם כאן מדובר ביצירה קולנועית המתייחסת לעצמה, בעיקר באמצעות ראיון פיקטיבי ואקטואלי מתמיד שמנהל הפנר בחלקו הראשון של הסרט עם אחת הדמויות בו (עליזה רוזן).
יפה עושה הפסטיבל, בניהולו האמנותי של דני מוג'ה, שכבר במהדורתו הראשונה - כן ירבו - בוחר להציג את ההיסטוריה של הקולנוע הישראלי מבעד לפרספקטיבה שכמעט ואינה מוכרת, זו של הסרטים הקצרים שנעשו במסגרתו.
"הפנר – שלושה קצרים" - חמישי, 24 במאי, 20:00