כאב עובר ושב: ביקורת על מקס פיין 3
תשע שנים חלפו מאז נראה לאחרונה האיוב האולטימטיבי של משחקי המחשב. החדשות: הוא עדיין סובל. אתם לעומת זאת, מאוד תהנו
עבר לא מעט זמן מאז ראינו לאחרונה את האנטי-גיבור המיוסר, המכור למשככי כאבים ולמשקאות חריפים. לא, אנחנו לא מדברים על דוקטור גרגורי האוס מניו ג'רזי – אלא על השוטר מניו-יורק תחתית, מקס פיין. פיין הגיח לעולם ב-2001. הזקנים בינינו עוד זוכרים אותו ממשחק הראשון: צעיר ופסימי, לבוש גלימה שחורה ומתרוצץ ברחובות המושלגים של ניו יורק, במועדוני לילה מפוקפקים ובסיוטים פרי מוחו הקודח. בכותר השני קיבלנו מנוע פיזיקלי וסיפור מושקע יותר, כולל רומנטיקה, אבל מקס נותר אותו מקס (מלבד הפרצוף הפחות עקום שהוא קיבל מתנה מהמנתחים הפלסטיים ב-Remedy).
עוד ב-games:
מאז חלפו תשע שנים. מקס כבר לא שוטר, הוא שומר ראש, ניו יורק הקיאה אותו אל סאו-פאולו, ברזיל, והוא מבוגר ואפילו ציני ועייף יותר, עד כמה שזה אפשרי.
עם זאת, לא יכולתי שלא להרגיש בפרץ נוסטלגיה עז עם סרטון הפתיחה של המשחק, בו מוצג מקס בשפל המדרגה, שוטח לפנינו מונולוג עלובי החיים בעוד ברקע מתנגת מוזיקת הנושא של המותג על כל בכיינותה הכינורית. לא ידעתי כמה חיכיתי למפגש המחודש הזה עד שהתחלתי לשפשף את העיניים.
בחזרה אל הטראומה
תחילת המשחק מוצאת את מקס פיין, שכרגיל מחלים ממותן של אשתו ובתו, בתפקיד שומר ראש לאחת המשפחות העשירות בברזיל, כפי שהוא מנסח זאת, "אלפי קילומטרים מהבית, במדינה שאת שפתה אני לא יודע, מוקף במוזיקה שאני לא סובל". כאשר אישתו של המיליונר נחטפת, הכל מתחיל להשתבש שוב עבור מקס, וכרגיל, עליו לשרוד בעוד הנשים בחייו מתות.
העלילה של המשחק, שמתבססת על יכולות הכתיבה המוכחות של תסריטאי GTA, חוקרת עולם חדש לסדרה - וגם נדיר בגיימינג בכלל - שכולל את דירות הגג היוקרתיות של עשירי ברזיל ואז את הניגוד החד של סמטאות העוני שחיות בצילן. למרות הקשרים למשחקים המקוריים - כולל מספר קטעי פלאש-בק שמתרחשים בסביבות ניו-יורקיות מוכרות - תוכלו ליהנות מהסיפור ללא שום ניסיון קודם. דמותו של מקס מפותחת היטב מתחילת המשחק ובמהלכו, והמונולוגים שלו פחות מיופייפים בדימויים ויותר אמינים, ובונים דמות אמיתית שאפשר להזדהות איתה, בניגוד למשורר הרחוב המתוסכל של המשחק המקורי.
מקס התבגר לא רק ברוחו אלא גם בגופו המונפש. הוא זז בכבדות יחסית, גידל שיער על הפנים – ויש בו איכות של כוכב פעולה מזדקן שנשמרה עד כה בעיקר לברוס וויליס, רק עם הומור פחות קליל.
כבוד למסורת
העלילה תסחוף אתכם עד לסופו של הקמפיין, שנמשך כעשר שעות פלוס מכובדות. סצינות המעבר מוצגות במנוע הגרפי של המשחק ומשתלבות באופן הכי אורגני שראיתם עבור סצינות לא אינטראקטיביות במשחקיות. שניה אחת אתם צופים בסרטון בו מקס רודף אחרי מישהו במסדרון ושניה לאחר מכן השליטה מועברת אליכם, בלי חיתוכים ובלי הפסקות. זה ממש כמו לשחק בכל סצינות האקשן של סרט הוליוודי ולהירגע בסצינות עם הדיאלוגים.
למרות הזמן שעבר מאז הכותר הקודם והשינויים בחוקי ז'אנר הפעולה, אני שמח לבשר שרוקסטאר שמה פס גדול על כל מה שלא התאים לחזון המשחק שלה ושמרה על רוב מכניקות המשחק המסורתיות של הסדרה. הבריאות לא מתחדשת אוטומטית ועדיין תהיו תלויים במשככי כאבים על מנת למלא את מד הבריאות של מקס שנראה, אגב, בדיוק כפי שאתם זוכרים אותו. תוספת נחמדה מאפשרת לכם, כשאוזלת הבריאות לגמרי ובכיסיכם עדיין לפחות משכך כאבים אחד, לא למות מייד אלא לקבל צ'אנס אחרון לאתר ולחסל את מי שהכניס בכם את הכדור הקטלני - ובמקרה הצלחה להשתמש בגלולה אוטומטית.
נוספה מערכת מחסה שמאפשרת למקס להתמודד עם האויבים היותר אגרסיביים שמקיפים אותו בהמוניהם במשחק השלישי, אבל עדיין מדובר במשחק יריות טהור, ליניארי, שהקצב שלו הוא אקשן, אקשן, אקשן. המשחקיות אולי פחות מגוונת ממה שאנחנו רגילים במשחקי פעולה כיום, אבל גם בזה רוקסטאר עשו נכון, לטעמי, בהיצמדות לאישיותה של הסדרה.
אופוריה של אלימות
מקס פיין 3 מצטיין - ובגלל שזה 95 אחוזים ממנו, הוא היה חייב להצטיין - בתחושת הירי של כלי הנשק המגוונים שהוא מציע. ההדף שעובר דרך פרק היד של הגיבור, התרמיל שקופץ החוצה, הקליע שעף בהילוך איטי, מרסק בדרכו חפצים ושוקע בכוח עצום בתוך בשר חסר מגן - תחושת הכוח היא אלוהית (או שטנית, תלוי בנקודת המבט שלכם).
ה-Euphoria, מנוע הפיזיקה-אנימציה שראינו ב-GTA IV וב-Red Dead Redemption, משולב גם במקס פיין 3 בגרסה משודרגת, ומציג הריגות יפיפיות, כאשר איברי גוף האויב מושפעים מכיוון ומקום הפגיעה של הקליעים, וכמעט כל מוות נראה מתאים לתנאי הסביבה והקרב. כן, מקס פיין 3 הוא משחק אלים, אפילו מאוד. דם ישפריץ, איברים ירוסקו, ואויבים יזחלו פצועים על הרצפה וינסו לברוח מקליע החסד שלכם.
הבעיה היחידה מבחינתי היא המחסור במגוון אויבים. נכון, חלקם לובשים חליפות וחלק אחר חולצות הוואי מזעזעות, אבל עדיין מדובר כאן בקבוצות בקושי שונות אלו מאלו של עבריינים חמושים. האופי שלהם הוא אותו האופי, טקטיקות הקרב אותן טקטיקות, וההבדלים היחידים ביניהם הם על פני השטח ובנשק שהם יכוונו אליכם.
והנה אנחנו מגיעים לחלק האמנותי של המופע. פיין לא היה פיין בלי היכולת שלו לעבור למצב עירות וריכוז מוגבר, בו כל העולם נראה כאילו הוא מוקרן בהילוך איטי; הניורונים של מקס יורים כמו בהתקף סמים והוא מסוגל לרוקן מחסנית שלמה על חדר מלא אויבים בזמן שהם לוחצים על ההדק פעם אחת. "זמן הקליע" נותר כפי שהיה, כולל "ריחוף זמן הקליע" המפורסם, פרט לעובדה שהאנימציות טובות הרבה יותר והפיזיקה יותר ריאליסטית, כך שכדאי להעיף מבט לאן קופצים לפני שעושים את זה.
מאחר והאויבים שלכם יכולים גם הם לתפוס מחסה מאחורי ספה או עמוד הפעם, סריקת השטח חיונית לא רק כדי שמקס הזקן יוכל לקום מהרצפה בזמן סביר לאחר קפיצה כזאת, אלא גם כדי שלא תמצאו את עצמכם דואים בהילוך איטי אצילי אל תוך חדר - שכל האויבים בו מוסתרים משדה הראיה שלכם.
למקס פיין יש חברים?
החידוש הגדול מבחינת המותג כאן הוא במצבי הרשת של מקס פיין 3. הכותרים הקודמים לא כללו מצבי משחק מקוונים, וגיימרים תהו כיצד תשלב רוקסטאר את מכניקת ההילוך האיטי המרכזית לו במשחק מקוון. אז היא עשתה את זה, ועשתה את זה היטב. במידה ותפעילו הילוך איטי, הוא ישפיע רק על שחקנים שנמצאים בשדה הראיה שלכם, ולא על כל המפה, מה שמונע ממשחק מרובה משתתפים להפוך לריקוד ארוך ומייגע בהילוך איטי.
מעבר להילוך האיטי מצוייד מקס פיין 3 בארסנל מקיף של מצבי משחק ושדרוגים לפתיחה עם צבירת ניסיון, בהיקף שלא היה מבייש משחק מולטיפלייר יעודי. בין מצבי המשחק המקוריים יותר תמצאו את Painkiller, בו שחקן אחד הוא מקס פיין, מצוייד ברפלקסים של השולף המהיר בסאו פאולו, ושאר השחקנים מנסים לצוד אותו, כאשר מחסל הפיין הופך בסיבוב הבא לניצוד.
מצב מעניין נוסף הוא Gang Wars, בו כל קרב מבוסס צוות מורכב מחמישה סיבובים, ובכל סיבוב כל צוות מקבל יעדים חצי אקראיים להשלמה, המשתנים בהתאם להצלחה וכישלון בסיבובים קודמים.
לסיכום, רוקסטאר שוב הוכיחה שהיא רוקסטאר. עולם פתוח או שלבים ליניאריים, היא יודעת לעשות משחקים מהטובים בסוגם, לכתוב תסריטים מבדרים ולספק לשחקנים כמויות מרשימות של תוכן, אם לא בסינגל אז במולטיפלייר. המפתחת הצליחה גם להעמיק ולשכלל את דמותו של פיין וגם להתאים את המשחקיות שלו לזמננו תוך הפגנת כבוד לדמות ולסדרה המקוריות. רוצו לקנות (ולא בהילוך איטי).