הדלק יקר? ח"כ נוסע בשנה פי 3 מנהג ממוצע
מחירי הדלק, עלויות אחזקת רכב - כל אלו לא מפריעים לחברי הכנסת לצבור נסועה גדולה פי 3 מהממוצע המקובל בישראל. אז פלא שהם דורשים כי לא תוטל עליהם הגבלת נסועה?
חברי הכנסת נוהגים בממוצע כ-55 אלף ק"מ בשנה - יותר מפי שלושה מהמרחק שעובר נהג ממוצע. כך עולה ממסמכי מכרז שפרסמה היום (ד') הכנסת. עם זאת, במכרז, שנועד לבחירת חברה שתספק שירותי ליסינג, נקבע כי על חברי הכנסת לא תוטל הגבלת קילומטרים. החברה שתזכה במכרז גם תידרש להציע לחברי הכנסת בחירה בין מכונית בעלת מנוע בנזין או דיזל, ומכונית חשמלית או היברידית. מחירן של מרבית המכוניות של חברי הכנסת צפוי לנוע בין 155 אלף ו-166 אלף שקל.
עוד חדשות בערוץ הרכב של ynet:
- בטיחות: מבחן לב.מ.וו סדרה 3, יונדאי i30, מאזדה CX-5 ופיז'ו 208
יש לציין כי נתוני הנסועה השנתית ("קילומטראז'") של חברי הכנסת גבוהים משמעותית מאלו של מרבית הנהגים. על-פי נתונים שפרסמה לאחרונה רשות המסים, הנסועה השנתית הממוצעת של כלי רכב בישראל כ-17,500 ק"מ. אולם, כאשר כלי הרכב נמצא בבעלות פרטית, הוא עובר בשנה רק כ-15,800 ק"מ. הנסועה השנתית של כלי רכב שמקבל עובד ממקום העבודה היא כ-27,900 ק"מ.
למעשה, נתוני רשות המסים מלמדים כי חברי הכנסת נוהגים אף יותר מנהגים של כלי רכב מסחריים: כלי רכב מסחרי בבעלות פרטית נוסע בממוצע 22,800 ק"מ בשנה, וכלי רכב מסחרי בבעלות תאגיד או חברה נוסע בשנה כ-34,400 ק"מ. רק נהגי מוניות עוברים את מכסת הקילומטרים הממוצעת של חברי הכנסת: הנסועה השנתית של נהגים אלה היא כ-81 אלף ק"מ.
השוואת נתוני הנסועה השנתית מחזקת טענה שמעלים פעילי איכות סביבה, ולפיה המחוקקים מרבים לדבר אודות צמצום השימוש ברכב פרטי - אך אינם משמשים דוגמה אישית. ראוי להזכיר כי בנק ישראל קבע בעבר כי הסדרי הליסינג המונהגים בישראל פוגעים "בניסיונותיה (המדינה) להפחית את השימוש ברכב הפרטי". השימוש ברכב צמוד במגזר הציבורי, כך ציינו חוקרי הבבנק, גם מנוגד לניסיונות המדינה לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית.
כמו רבים מהעובדים שמקבלים רכב צמוד, גם חברי הכנסת אינם נדרשים להגביל את מכסת הקילומטרים השנתית שלהם. על-פי סקר שנערך בשנה שעברה, כ-80% מהחברות במשק הישראל שמעניקות לעובדיהן רכב צמוד, אינן נוהגות להגביל את השימוש בו. מומחי תחבורה ופעילי איכות סביבה מתריעים כבר שנים ארוכות כי שימוש מוגבר ברכב פרטי גורם להחמרת עומסי תנועה, הגברת זיהום האוויר, ופגיעה בבטיחות בדרכים.