הבגרות במתמטיקה: "ביי מספרים, שלום שפיות"
בכיתות נרשמו אנחות רווחה לצד פנים נפולות, של כאלה שעוד ייאלצו לחזור לפרבולות ולמחשבונים. "השנה לא היו התחכמויות בשאלון", סיפרה נבחנת, ובמסדרונות בית הספר נשמעו צעקות: "אמא, קיבלתי 100, זהו - זה נגמר". הפתרונות בפנים
170 אלף תלמידים שניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה יכולים הערב (יום ד') לנשום רגע לרווחה - ולשים מאחוריהם את הבחינה שלפי רבים היא הקשה מכל. הבחינה, שהחלה ב-13:00 הלחיצה לא מעט, אבל השנה תיכוניסטים סיפרו דווקא בגרות "הוגנת" ולא קשה מדי.
בבית הספר אורט סינגאלובסקי בתל אביב הלחץ הורגש ללא הפסקה כאשר תלמידים יצאו ונכנסו בהתרגשות גדולה. אלו שסיימו את הבחינה יצאו מיד לבדוק ולהשוות תוצאות כשמדי פעם נשמעו צעקות של שמחה - "אמא, קיבלתי 100. זהו, זה נגמר". מנגד, נצפו גם כמה תלמידים עם עם פנים נפולות ומיואשות, אלה שיודעים שעבורם הסיפור עוד לא נגמר כנראה.
"השנה לא היו התחכמויות בשאלון, זה היה קל יותר ממועד החורף", סיפרה אספיר שלמייב (18) מתל אביב. "בזמן הלמידה לבחינה אנחנו לוקחים שאלונים ובחינות משנים קודמות ומתרגלים דרכם כי אין בדרך כלל חדש תחת השמש וככה זה צריך להיות, זו מתמטיקה רק לתרגל וככה מצליחים".
גם שגיב אסרף (18) יצא בתחושה שהמבחן היה קל. "אמנם למדתי ממש טוב הפעם, אבל אולי החליטו להקל קצת לעומת הבחינות הקודמות שהיו קשות". אסרף, שמתכנן לעבוד בהייטק, הסביר מהי חשיבות המקצוע עבורו. "לקחתי 10 יח"ל במחשבים וארבע יח"ל במתמטיקה ובגלל זה חשוב לי לקבל פה ציון גבוה, אבל עכשיו כשאני אחרי הבחינה ואחרי שבדקתי את התשובות יש שמחה גדולה, לא ששנאתי את המקצוע אבל בטח שלא אהבתי אותו".
לעומתם, אור מועלם (18) יצאה מהבחינה בתחושה אחרת. "יכול להיות שזה בגלל הלחץ הגדול, אבל היו חלקים די קשים. לעומת מקצועות עיוניים, במתמטיקה לא משנה כמה למדת טוב, עדיין יכולות להיות הפתעות בבחינה ואין ספק שהיא המלחיצה והקשה ביותר", הסבירה מועלם, "אבל מצד שני גם הכי כיף ללמוד למתמטיקה כי לא צריך לשנן ולזכור הרבה חומר, אלא פשוט לפתור תרגילים".
דניאל הרשטיין, מורה למתמטיקה באנקורי תל אביב, עבר על השאלונים ופסק בשביעות רצון ש"הבחינה הייתה מאוד הוגנת. לא נתקלנו בשום שאלה שהייתה חריגה. השאלות היו ברמת חומר הלימוד, ולא ברמה גבוהה מדי ולא קלה מדי".
הרשטיין התייחס לטפסים של כל יחידות הלימוד ואמר כי השאלות היו מאוד טריוויאליות ולא היו הפתעות. "לפעמים אנחנו נתקלים בבחינות הבגרות במתמטיקה בשאלות שהן ברמה מאוד גבוהה, או בשאלות שלא נלמדו בכיתה, ולתלמיד אין יכולת להתמודד איתן", הסביר, "הפעם, אפילו היה שאלון - 06 - של חמש יחידות שהייתה בו שאלה כמעט זהה לאחד הספרים של בני גורן".
בסביבות המאה
בגימנסיה הרצליה בעיקר מרוצים שהבחינה מאחוריהם ואפשר להמשיך הלאה. "לא הצלחתי כל כך טוב", אמר אריאל אסטרייכר, תלמיד כיתה י"א, "הבחינה הייתה די קשה אבל די הוגנת. חרשתי חמישה ימים חזק לפני הבחינה, אבל הכי חשוב שסיימנו עם זה ועכשיו מסתכלים על הבגרויות הבאות". דליה שליזר, שמחה שהיא יכולה "סוף כל סוף לשכוח קצת מהמספרים ולחזור לשפיות, לפחות עד הבחינה הבאה".
בתיכון מקיף יהוד, מספרת שחר יפרח, משהו אחר לגמרי הטריד אותה. "הבחינה עברה טוב, סיימתי לפני הזמן, כמו רבים מחבריי, אבל הכיתה הייתה קפואה. היה קר מידי עם המזגנים".
לקראת מועד ב', יש כאלה שלא מסתפקים בפחות מציון מושלם. "בדקתי את התשובות מול המורה שלי ואני בסביבות המאה", סיפרה רום רצון מקדימה, הלומדת בכפר הירוק. "עשיתי את כל השאלות, וטעיתי בכמה דברים קטנים. אם אני מקבלת פחות ממאה אגש למועד ב' כי אני מסוגלת למאה".
"בישראל מפספסים את דרך הלימוד"
פרט לתלמידי התיכון היו גם כמה נבחנים אחרים כמו בן מתל אביב (22), שסיים כיתה י"ד ועובד כהנדסאי אך להשלמת התעודה הוא חייב לעבור את הבחינה במתמטיקה. "זה הרבה יותר מלחיץ בשבילי, דווקא כי זו לא הפעם הראשונה שאני עושה את המבחן. אני יודע שכל התעודה והמקצוע שלי תלויים רק בבחינה הזו, וזה הופך את כל הסיפור למלחיץ הרבה יותר מאשר אם הייתי נבחן לבגרות הזו בפעם הראשונה".
לדברי רעיה שילקרוט, מורה למתמטיקה מתיכון אורט סינגאלובסקי בתל אביב, הסיבה שגורמת ללחץ אצל התלמידים הוא "שכל המקצועות הריאליים מלחיצים, אבל רק מתמטיקה זה מקצוע שכולם חייבים לעבור. אם נניח ניקח מקצוע כמו היסטוריה התלמיד יוכל לקבל 'ציון עובר' גם אם לא ידע מהי המהפכה הצרפתית או חלק אחר בהיסטוריה. במתמטיקה זה פשוט לא עובד. אם אין את הבסיס,
אז גם אי אפשר לקבל אפילו ציון שקרוב לעובר".
רעיה, שמלמדת כבר כ-30 שנה מתמטיקה, מתוכן 10 שנים בברית המועצות, הוסיפה: "אין ספק שיש שוני גדול בין התלמידים בארץ לשם. אני חושבת שפה בישראל אנחנו איכשהו מפספסים את הנקודה הכי חשובה שהיא דרך הלימוד. חשוב להבין כבר מגיל צעיר שהדרך היא קשה, אבל זה הדבר החשוב ביותר, וזה ניכר בעיקר במתמטיקה". לדבריה, בברית המועצות זה מושרש מגיל קטן שמתמטיקה לומדים ברצינות, כי זה חשוב לאורך כל הדרך ולא סתם כדי ללמוד. "אם היינו יודעים לחנך יותר טוב, העולם היה נראה הרבה יותר טוב כי הוא בסך הכול משוואה עם הרבה נעלמים".