אם שותים – לא קריוקי
האם מסרים נגד נהיגה בשכרות צריכים להיות משעשעים או מזעזעים? ואיך סרטונים ויראליים מונעים נהיגה לא אחראית? צפו במגוון סרטונים ברשת נגד נהיגה מסוכנת
הדרך מהכיסא אל במת הקריוקי רצופה משקאות טובים. הרי כדי לאזור אומץ ולעלות לשיר על במה מול חברים שלנו, רובנו חייבים לצרוך כמות מספקת של אלכוהול, אפילו אם מדובר שוב ב"שיר הפרחה". משרד הפרסום אוגילבי ברזיל, בשיתוף פעולה עם בר מקומי בשם "אורורה", יצרו פעילות גאונית שהוכיחה למשתתפים עד כמה הם אינם כשירים לנהיגה.
במסגרת הקמפיין, שנועד להגביר את המודעות לקשר הקטלני שבין שתיית אלכוהול לנהיגה, הרכיבו באורורה מכשיר למדידת האלכוהול בדם בתוך המיקרופון. כך שמי שעלה על הבמה כדי להתנדנד ולצרוח שירים של בון ג'ובי, עבר למעשה ללא ידיעתו בדיקת נשיפה. בתום השיר, הופיע על גבי מסך הקריוקי הציון של כל זמר שתוי, שהראה את אחוז האלכוהול בדמו. המסקנה שלהם היתה פשוטה: "אם אתם מרגישים שאתם שרים טוב, אתם כנראה לא יכולים לנהוג טוב".
זו אינה הפעילות הראשונה המשותפת לבר אורורה ולאוגיבי. הנה עוד שני סרטונים שנוצרו משיתוף הפעולה הפורה. הסרטון הראשון, שנקרא "חשבון בר של 73 אלף דולר", מציג את תגובותיהם של הבלים בבר לאחר שהם מקבלים חשבון מנופח שכולל את עלויות המשקה שלהם, הוצאות על אמבולנס, שהייה בטיפול נמרץ וכדומה.
הסרטון השני מציג את תגובותיהם של באי הבר שמתבקשים להביא את מפתחות הרכב לנהג מחנה שיכור. (שימו לב למוזיקה הרקע העליזה):
להפחיד או להצחיק?
ב-2011 עלתה לרשת פרסומת ניו-זילנדית שצברה כמעט שני מיליון צפיות, ועוררה דיון לגבי השאלה האם תשדירים מסוג זה אמורים להיות הומוריסטים. הסרטון הציג סיטואציה שהרבה צעירים מכירים: חבר אחד מבחין שהחבר השני שיכור מידי לנהוג, אך מטעמים חברתיים, מתבייש להגיד לו את זה. "אם אגיד לו את זה, מוניק תחשוב שאני מטומטם. אבל אם לא אגיד לו, רוח הרפאים שלו תרדוף אותי לנצח". בהמשך הסרטון רואים את רוח הרפאים של החבר מפחידה אותו ב"בו!" מסורתי.
בדומה לשינוי שעברו קמפיינים שמעודדים קיום יחסי מין מוגנים, גם בדוגמאות אלו אנו רואים מעבר מקמפיין שעובד על הפחדה, לכזה המאופיין גם בהומור. לגבי הקמפיין שמתיחבים למין בטוח, אנו יכולים למנות לפחות שתי סיבות שיכולות להסביר את המעבר לסגנון הקליל יותר. ראשית, מחלת האיידס אינה מאיימת כמו לפני שני עשורים. היא אינה מוגדרת כמחלה סופנית, ונשאי האיידס מאריכים שנים הודות ל"קוקטייל התרופות. שינוי זה אפשר ליוצרי הסרטונים לשכך את אפקט הפחד. שנית, יוזמי הסרטים למדו שככל שתכנים ברשת מבדרים יותר, כך גדל הסיכוי שגולשים יפיצו אותם הלאה. בכל הקשור לנהיגה פרועה או נהיגה בשכרות, האיום לא נחלש, ולכן צריך לחשוב טוב האם לאמץ את הגישה ההומוריסטית גם כאן.
נסיים עם שתי דוגמאות נוספות:
סרטון מ-2007 שזכה לתהודה ברשת (שימו לב, מדובר בסרטון שמטרתו לזעזע, לכן הוא קשה לצפייה):
סרטון מ-2010 עם פן מקברי-משעשע: