תכירו את עידן, חתיך ומחפש חברה. מי מעוניינת?
הטרנד הכי חזק בתרבות הפיק-אפ המקומית הוא ללא ספק קבוצות היכרויות מבוססות המלצה, שצצות בפייסבוק כמו פטריות אחרי הגשם. המטרה: לייצר היכרויות ממוקדות, שיגרמו לכם להתחיל אך ורק עם המעוניינים בדבר
תהייה נפוצה בקרב רווקות היא איפה מתחבאים, לכל הרוחות, הבחורים הטובים. בגרסתה הפסימית היא מנוסחת כ"אין בחורים!", ובגרסתה האופטימית בשאלה הנפוצה: "איפה פוגשים את כל הבחורים השווים?". הבחורים, מצידם, מלינים על כך שהבארים מספקים היכרויות קלות דעת, ובאתרי היכרויות עלולים ליפול מן הפח אל הפחת.
עוד בנושא:
בגיל 23, כבר להירשם לאתר היכרויות?
היכרויות ברשת: 5 סוגי תמונות שאסור לכם לשים
פייסבוק: אתר היכרויות או שוק טורפים?
תכירו את ידיד שלי
בשנים האחרונות, עם התחזקות הרשתות החברתיות בכלל ופייסבוק בפרט, החלו רווקים רבים לנצל את הרשת כפלטפורמה להיכרויות. ה"שיגעון" החדש של ההיכרויות הוא קבוצות ההמלצה בפייסבוק.
מפתיחת הקבוצה הראשונה בתחילת השנה, "בחורים שווים בין חברות", נפתחו קבוצות נוספות מידי חודש - החל מהמקבילה הגברית "בחורות שוות בין חברים", המשך במתחרים "תכירו את ידיד שלי" ו-"תכירו את ידידה שלי", וכלה בקבוצות נישה הפונות לקהל דתי או לקהל שאינו מתגורר באזור המרכז.
ההתנהלות בכל הקבוצות הללו מבוססת על עקרון ההמלצה של פה לאוזן, או אם נדייק - המלצה של יד לעין. הקבוצה "בחורים שווים בין חברות" למשל, היא קבוצה סגורה לנשים בה הן כותבות המלצות על ידידים רווקים שמחפשים קשר רציני, בתוספת תמונה ופרטים של הבחור, ובהסכמתו מראש כמובן. נשות הקבוצה המעוניינות להכיר אותו מוזמנות ליצור איתו קשר ישירות, או דרך תיווך הידידה המשמשת כשדכנית המסננת עבורו את הפניות.
קבוצות הגברים פועלות באותה המתכונת - גברים מפרסמים המלצות על ידידות, ושאר הגברים מוזמנים להציע את עצמם כמועמדים ראויים לדייט איתה. הנה הודעה לדוגמה מתוך אחת הקבוצות: "חברים קבלו את יעל, בת 32 והחברה הכי טובה שלי. בחורה סופר-דופר איכותית, חמה ואוהבת, גרה ברמת השרון. אז אם יש לך ראש על הכתפיים וחיוך כובש - צור קשר ותגיד לה ששלחתי אותך (קישור לעמוד הפייסבוק שלה)".
שאני אתחיל?
הגידול המהיר במספר קבוצות ההמלצה, מעלה את השאלה מדוע קבוצות אלה זוכות לכזו הצלחה. מה רוצים רווקים שמחפשים היכרות עם בני המין השני, ובאיזה אופן ממלאות הקבוצות את הצרכים האלה בצורה טובה יותר מפלטפורמות היכרות אחרות.
ובכן, דמיינו את הסיטואציה הבאה: גבר נכנס לבר, מתיישב במקומו, ובלי שיתאמץ לעשות דבר פונות אליו עשרות נשים בבקשה להכירו. נשמע מופרך, נכון? בחיים ה"אמיתיים" של מפגשי פנים מול פנים, פחות מקובל עבור נשים "להתחיל" באופן ישיר עם גברים. הן עשויות להשיר מבט, לפלרטט או ליצור שיחה, אבל נדירה הסיטואציה בה בחורה מודיעה לבחור באופן רשמי וברור שהיא מעוניינת בהיכרות איתו.
בעוד שלגברים יש אלטרנטיבות מקובלות חברתית להיכרויות עם נשים, נשים נאלצות לקחת חלק פסיבי יותר בחיפושים אחר בני המין השני. הקבוצות האלה מאפשרות לנשים מרחב ופלטפורמה להודיע לגברים שהן מעוניינות להכירם, ואולי זו הסיבה בגינה פופולאריות קבוצות הנשים עולה עשרות מונים על זו של קבוצות הגברים המחפשים.
עבור הגברים, כמובן, מדובר בגן עדן של ממש. אם זכית להמלצה מצד חברה או בת משפחה, תוכל לחסוך את עוגמת הנפש של "התחלה" עם בחורה, שכן תוכל לשבת רגל על רגל ולהמתין לפניות הזורמות לכיוונך.
פלרטוט חכם
בניגוד ל"התחלה" בבר או דרך הודעת פייסבוק, כשאתה פונה אל בחורה שהמליצו עליה באחת הקבוצות הללו, אתה יודע מראש שהיא רווקה ומחפשת. נכון, אולי היא לא מחפשת דווקא אותך, אבל מתקיימת אלימינציה של כל אותן בחורות שרק רצו לשבת בבר או בפייסבוק בשקט בלי שתבלבל להן את המח עם שאלות כמו: "אבא שלך גנן?".
אדם גורל, ממקימי קבוצת "תכירו את ידידה שלי", מתאר את הצלחת הקבוצה שפתח: "כשגבר פונה לבחורה הוא נתקל בהתנגדויות. הקבוצה מורידה את ההתנגדויות בין גברים לנשים כי הבחורה יודעת שעומדים לפנות אליה, לעומת גבר שפונה סתם ככה לבחורה בפייסבוק". השימוש בקבוצה, בדומה לאתרי היכרויות, מאפשר לגברים להפנות את המאמצים שלהם אל קהל היעד הספציפי שלהם - נשים שמחפשות קשר.
את הצד הנשי מספקת שירה גרבי, מייסדת קבוצת "בחורות שוות בין חברים", לדבריה: "בחורה שממליצים עליה בקבוצה חשופה למעגל גברים איכותיים שמחפשים משהו רציני. את לא נחשפת באתר שבו כל העולם רואה אותך, אלא ממוקדת בחלק מסוים באוכלוסיה".
המלצה מאחותך
היתרון על פני אתרי היכרויות סטנדרטיים טמון באלמנט ההמלצה של הקבוצות. עולם השיווק כבר לימד אותנו שישנה נטייה לפקפק בעדויות המוכר על עצמו, ומרבית האנשים יעדיפו לקנות מוצר כזה או אחר על סמך המלצות של מכרים או חברים. הקבוצות מאפשרות יצירת קהילה, שבה רווקים ורווקות "נמכרים" על פי המלצות חברים. הרווק הנמכר מגיע עם מליץ יושר, אשר יכול לספק עליו פרטים נוספים ומשמש כמעין 'ערב' לטיבו.
אחריות אישית
המלצה משמעה אחריות אישית. הרווק מגיע עם תעודת אחריות, ואם יתגלה כפגום נוכל לפנות בטענות לממליץ. האחריות המוטלת על הממליץ מהווה רשת ביטחון מסוימת, וברמת הקהילה יוצרת אחריות חברתית הדדית.
רשת הביטחון עוטפת גם את האדם עליו המליצו, כאשר הדבר נכון בעיקר עבור קבוצות הבנים. מרבית הבחורים מבקשים שהפונים אל הידידה שלהם יעברו ראשית כל דרכם לסינון ראשוני, ויש בכך מעין לקיחת אחריות על ביטחונה האישי ושידור מסר לפיו "כדאי לכם להיות בסדר, אחרת יש לכם עסק איתי".
הגדלת המעגל החברתי
אחרי גיל מסוים, אנחנו מוצאים את עצמנו במספר מעגלים חברתיים יחסית מוגבלים, הכוללים חברים מבית הספר, הצבא והעבודה כמעגל ראשון, ואת חבריהם כמעגל שני. לאחר מכן קשה יותר למצוא מעגלי היכרויות, ודרכים להכיר אנשים חדשים. הקונספט של הקבוצות הללו מבוסס על הגדלת המעגל החברתי כאמצעי להכרות עם בני המין השני.
אדם גורל מתאר זאת: "החבר בקבוצה מעלה תכנים, פוסטים ושאלות לקבוצה, וכך הוא מגדיל בעצם את המעגל החברתי שלו, את מספר החברים שיכולים להמליץ לו על מישהי ואת מרחב האפשרויות שלו".
שירה גרבי מאשרת: "תמיד אומרים שהכי טוב להכיר במעגלי חברים, כמו באירוע חברתי בבית שבו כל חבר מביא איתו את החברים והחברות שלו, רק שכולם רווקים, ועל בסיס זה מכירים אחד את השני".
לסיכום, נראה כי הדברים שחסרים לרווקים ולרווקות בימינו הם אינטימיות ותחושת ביטחון, שהלכו לאיבוד בהיכרויות הברים ומשלוח הודעות פייסבוק לאנשים אקראיים.
הקבוצות האלה מנצלות את ההמוניות של הרשת, ובכללה את האפשרות להגדיל את מספר האנשים שאנו מכירים, דווקא כדי להחזיר את האינטימיות והאחריות לעולם ההיכרויות.
לכל הכתבות והעדכונים - כנסו לעמוד הפייסבוק של ערוץ יחסים