וימאו: האח ההיפסטר של יוטיוב
לצד בני הנוער שיושבים במיטה ומדברים ביוטיוב, פועל ברשת וימאו - אתר וידאו לאומנים שאף מקיים תחרות לגולשים שלו בימים אלה. הנה כמה מהסרטים המתחרים האהובים עלינו
אתר שיתוף הווידאו vimeo הוא האח הגדול, המוכשר והפחות מוצלח של יוטיוב. האתר מאפשר למנויים בו להעלות קבצים גדולים ואיכותיים, וזו גם הסיבה להפיכתו של האתר אבן שואבת ליוצרי הסרטים האמנותיים ברשת.
בעוד כשבוע וחצי (7 ביוני) תיערך בניו-יורק תחרות הסרטונים של וימאו במסגרתה יתמודדו יוצרים על פרסים כספיים ב-13 קטגוריות. בנוסף, יחולקו בתחרות פרסים בארבע קטגוריות נפרדות, ביניהן, הסרט הטוב ביותר. כחלק מתרומת האתר ליצירה מקורית, הפרסים הכספיים שיחולקו לזוכים מיועדים להעניק ליוצרים מימון לסרט חדש שאותו הם צריכים להעלות לאתר תוך שנה. לקראת התחרות, מדור ynet מחשבים מנסה לנחש מי יהיו הזוכים המאושרים.
רגע, וי-מה?
וימאו הוקמה ב-2004 על ידי קבוצה של יוצרי קולנוע שרצו לשתף בעבודות שלהם. עם הזמן הצטרפו לאתר עוד ועוד יוצרים, שהפכו את האתר לקהילת יוצרים בתחומים שונים, החל מאנימציה ועד לסרטים דוקומנטריים. בניגוד ליוטיוב, שמאפשר לכל גולש להעלות ולהפיץ כל תוכן העולה על דעתם (פרט לתוכן מיני מפורש), וימאו גיבש אופי קפדני ואמנותי יותר. רוב הסיכויים שלא תמצאו באתר סרטונים של חתולים או פנדות מתעטשות, אך האתר מהווה מאגר עצום של יצירה מקורית ומושקעת.
אנימציה
איש הקוביה שמצייר מלבנים, של אור בר-אל שעליו כתבנו כאן, לא הגיע בסופו של דבר לגמר. ובהעדרו, הבחירה שלנו בקטגוריה הזו היא הסירה הקטנה של נלסון בולס. סירת המפרש הקטנה והדו מימדית עוברת מסע מלא טלטלות בים, אוספת נוסעים שונים ונשארת פחות או יותר יציבה כשהעולם המונפש מסביבה משתנה.
גרפיקה מונפשת
קטגורית הגרפיקה המונפשת (Motion Graphics) מוגדרת כ"שימוש בעקרונות עיצוב גרפי ליצירת וידאו". הגדרה קצת עמומה - כנראה בשביל להשאיר פתח ליצירתיות מצד המתחרים. אנחנו התאהבו ב"נאום גטיסברג", מחווה לנאום המפורסם של אברהם לינקולן ממלחמת האזרחים בארצות הברית. הסרטון מונפש בשחור לבן, ואהבנו במיוחד סצנה אחת יפה שמציגה תפירה של כל המדינות בארצות הברית על גבי מפה.
- לשאר הסרטונים בקטגוריה
סיפור
קטגורית הסיפור (Narrative) מגדירה את עצמה במשפט ארוך שאפשר לסכם בהוראה "תעשו סרט". מבין הסרטונים שעלו לקטגוריה אנחנו מאוד מחבבים את "כריך הַאם", על עובד משרד שקונה כריך שכל ביס שהוא לוקח ממנו מקפיץ אותו קצת אחורה בזמן, עניין שמעביר אותו על דעתו וגורם לו לצאת משגרת המשרד שלו. התוצאה מפתיעה, משעשעת ומדאיגה בו זמנית, והסרט מלהיב במיוחד כי הוא משלב את שתי אהבות שלנו - מסע בזמן וכריכים.
- לשאר הסרטונים בקטגוריה
אקספרימנטאלי
קטגוריה זו מכילה סרטים נסיוניים. כלומר, על פי האתר, סרטים המבטאים רעיונות או טכנוקות חדשות, ובניגוד לקטגוריית ה"סיפור", הם גם לרוב חסרי עלילה מובהקת. במילים אחרות, קטגוריה היפסטרית שמכריחה את הצופים להנהן במבוכה. אנחנו התחברנו (כלומר, לא סבלנו כשצפינו) לסרטון prie-dieu, מושג שמשמעותו בצרפתית היא להתפלל לאלוהים, אך גם כינוי לגמל שלמה. על פי התיאור שמופיע באתר, הסרטון מציג את חיבורם של החרקים לאל, עד שהם מחליטים לחטוא.
- לשאר הסרטונים בקטגוריה
פרסום
פרסום נחשב לתחום נלוז ובזוי שכל מטרתו היא לפתח בו חסכים שרק מוצרי הצריכה יכולים למלאם. אך פרסום הוא גם מקום מפגש נהדר עבור אלו שיש להם רעיונות עם אלו שיש להם כסף. קטגוריית הפרסום היא קטגוריה חדשה בתחרות, ואליה יכלו להגיש מועמדות מותגים שהכינו סרטים או סוכנויות קריאטיב. למרות שסרטון הפרסומת למותג הספורט K-swiss בכיכובו של קני פאוורס, דמות של "רדנק" מסדרת Eastbound and down, הצליחה לשעשע אותנו, אין ספק שהזוכה הגדול יהיה ריק מרקי (Mereki )
מרקי ביים שלושה סרטונים קצרים עבור חברת טיולים אוסטרלית, בשם Move, Eat ו-Learn. מתוכם, הסרט שעלה לגמר בתחרות הוא Move, בו מוצגים נופים מ-11 מקומות אקזוטיים בעולם שנעים ומתחלפים במהירות רבה. את שני הסרטים הנוספים אתם יכולים לראות כאן וכאן.