על לוח ליבם: המורים שעלו לגמר
פרוייקט "המורה של המדינה" לשנת 2012 מתקרב לסיומו ובימים הקרובים נציג בפניכם את 15 המועמדים שעלו לשלב הגמר. זה הזמן להכיר את המורים שאתם הכי אוהבים
"בזכות ההוראה אני אמא יותר טובה" | לימור מילר, סגנית מנהל ומורה לאזרחות והיסטוריה
"נלהבת," "איכותית," "אכפתניקית," "נותנת את הנשמה," "היא כמו אמא שנייה עבורנו" - אלה הם רק קומץ מהמחמאות וההמלצות שהרעיפו תלמידי בית ספר כצנלסון על לימור מילר ,(40) מורה לאזרחות והיסטוריה שמאמינה בליווי צמוד ובטיפוח מתקשים. לא מפתיע שחלק נכבד מהבוגרים שלה זוכר לה חסד נעורים.
"תלמיד שלי סיים קורס טיס לפני כמה שנים, והוא בחר בי להיות זאת שתגיע לסיום הקורס," מספרת מילר. "שאלתי אותו למה דווקא אני? והוא אמר 'כשבחרו בי לטיס אמרו לי: לא משנה לאן הגעת, חשוב איפה התחלת, ואני התחלתי אצלך. הסיכה שלי - שלך.' אז אמרתי: 'עכשיו אני מרגישה כמו טייס.' פשוט המראתי."
מה משך אותך להוראה?
"קיוויתי שדרך ההוראה אוכל לעשות משהו למען המדינה, כי אני מתה על המדינה. אני גם אוהבת לעבוד עם אנשים, ורציתי לגרום להם להצליח."
בזכות מה את מורה טובה?
"קשר אישי. אני באמת מכירה את התלמידים ויודעת איך להגיע אליהם."
מה החזון שלך?
"שישקיעו הרבה יותר במערכת החינוך, שיהיו פחות בני נוער רוצחים ופחות אלכוהול ברחובות."
ספרי על חוויה מרגשת מעבודתך.
"תלמיד אחד היה במצב קשה - הוא בא מבית מפורק ונהג לשתות. אחרי הרבה מאבקים בינינו הוא התקדם, התגייס לצבא והתקבל לקורס קצינים. יום אחד הוא השאיר לי מכתב שבו הוא הבטיח להיות האדם הכי טוב בזכות זה שגמלתי אותו מהשכרות. זה היה המכתב הכי יפה שיכולתי לקבל."
מה תרם לך המקצוע?
"אני הרבה יותר אסרטיבית, בטוחה בעצמי, בדרכי, ורוצה להתקדם. התמניתי רק לפני חודשיים להיות סגנית המנהל, וזה גם בגלל שהתלמידים ביקשו ממני ללכת על זה. אני חושבת שאני אמא יותר טובה בזכות ההוראה."
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"יותר משאבים תומכים, יותר פסיכולוגים, יועצות, תמיכה למורים. צריך לתת גם תמיכה רגשית לתלמידים, ואז הם יהיו פנויים ללמידה."
"הלימוד הוא סוג של אמנות" | ניהאד רביע, מורה לעברית וחינוך חברתי
כשניהאד רביע מטייבה היה בן שלוש, אביו נהרג בתאונת דרכים. "למזלי היו לי כמה מורים ששימשו דמות אב עבורי ואלה עזרו לי," הוא מספר בהתרגשות.
"הדרך שבה הם התייחסו אלי וראו אותי, סייעו לי למצוא את הכיוונים שלי בחיים ולרצות להיות מורה." לאור הרקע שלו, לרביע ,(38) המלמד בבית הספר אלנור בשגב שלום תלמידים מהפזורה הבדואית, חשוב "לאתר תלמידים שאולי חווים מקרים מיוחדים, ואז אני יכול לשמש להם אולי דמות אב, דמות המורה, דמות החבר." רביע לא מסתפק בלימוד עברית ובתרומתו לחברה הבדואית ")למרות שאני לא בדואי, אני מתחבר לשם מאוד ואני אוהב את החברה הזאת,(" הוא גם משמש מנחה מחוזי לחינוך הערכי ב80- בתי ספר יסודיים ואחראי על עשרה מדריכים.
מה משך אותך להוראה?
"אני בן אדם שאוהב ללמוד וללמד. אני רואה בלימוד סוג של אמנות - לקחת איזשהו רעיון ולעשות לו טרנספורמציה למשהו אחר, ולהגיש אותו ללומדים בצורה שיבינו אותו. אני נותן מאה אחוז למען החינוך."
בזכות מה אתה מורה טוב?
"המקצועיות שלי והיחס האנושי לתלמידים. אני קרוב אליהם ואוהב אותם."
מה החזון שלך?
"שתשתית חברתית תהווה קרקע טובה להשגת הישגים לימודיים".
ספר על חוויה מרגשת מעבודתך.
"פעם למדו אצלי אחיות תאומות - אחת הייתה תלמידה מצטיינת והשנייה בינונית. בשיחה שערכתי עם האחות הלא מצטיינת התברר שהיא חיה עם מטען פסיכולוגי קשה מאוד בגלל שמשווים בינה לבין אחותה כל הזמן. הצעתי שיפרידו ביניהן ושאחת מהן תעבור כיתה. הממוצעת הפכה להיות גם היא מצטיינת, והמצטיינת המשיכה להעריך אותי כי דאגתי לאחותה. הרגשתי שעשיתי משהו אנושי מעבר לעבודתי בהוראה."
מה תרם לך המקצוע?
"התפתחות מקצועית. אני כל הזמן לומד והמקצוע מחזק אותי."
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"אם נחנך לערכים בצורה טובה וניתן להם משמעות יותר רחבה, תיווצר תשתית לקידום המערכת."
"חדורת אמונה לחולל שינוי" | יהודית ליבוביץ, מחנכת ומורה לתנ"ך ויהדות
כשיהודית ליבוביץ החלה את דרכה בהוראה לפני 22 שנה, התלמידות הראשונות שלה העניקו לה שרשרת עם תליון של לב מוזהב, עליו חקוק "למורה באהבה". ליבוביץ מקפידה עד היום להסתובב איתו.
"הוא משמש הקמע שלי," מסבירה ליבוביץ ,(44) מחנכת, ומורה לתנ"ך ויהדות בתיכון עירוני דתי שש שנתי יבנה בחולון. כשליבוביץ מספרת על פעילותה, קשה לעצור את שטף דיבורה והתלהבותה. "אני מלווה משלחות לפולין, מסייעת לעולים חדשים, מחלקת ממתקים בבתי חולים ומדי שבוע מביאה אוכל לחמש משפחות, ולכן אני מעודדת התנדבות גם בקרב התלמידות שלי, ויזמתי אפילו פעילות של ליצנות רפואית בבתי חולים."
מה משך אותך להוראה?
"אהבת האדם. אני מאמינה שאין דבר העומד בפני הרצון וכל אחד יכול. באתי למקצוע עם תחושת שליחות אישית עצומה וחדורת אמונה ביכולת לחולל שינוי."
בזכות מה את מורה טובה?
"אני חושבת שהסוד הגדול שלי הוא אהבה. אני אוהבת את התלמידות שלי והן יודעות שאני שם בשבילן תמיד. אני מאמינה בדוגמה אישית ורואה את תפקיד המורה כמחנך ומתווה דרך - כענן וכעמוד האש ההולכים לפני המחנה."
מה החזון שלך?
"לחנך את הבנות ליראת שמיים, לקיום תורה ומצוות, לדרך ארץ ונתינה אינסופית לזולת. להביא את התלמידות להישגים אישיים, למצוינות לימודית ולהגשמה עצמית."
ספרי על חוויה מרגשת מעבודתך.
"חינכתי פעם תלמידה ולצערי היא התייתמה מאמה באותה שנה. ליוויתי אותה בכל אותה תקופה קשה והדבר היה כרוך בשיחות אישיות לתוך הלילה, בהבאת אוכל לימי השבעה למשפחה ובליווי צמוד במשך כל שנות התיכון."
מה תרם לך המקצוע?
"סיפוק ואושר. אני מודה לאלוקים כל יום מחדש שנטע בי את הבחירה הנכונה - להיות מורה לחיים - לאפשר לתלמידות לחלום ולממש את החלום שלהן. למצוא את הטוב והיפה הטמון בכל תלמידה ולהוציא את הטוב הזה החוצה."
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"השבת רוח וחיים בתוך מאגר הידע העצום שאליו נחשפים התלמידים, שינוי משמעותי בכתיבת תכניות הלימודים ובשטית ההיבחנות".
"לעצב את האישיות של הילדים" | רחל ברגר, מחנכת ומורה למתמטיקה
ההוראה זורמת אצל רחל ברגר בדם. "אמא שלי עבדה בגן, וכולנו לקחנו זאת ממנה," מעידה ברגר ,(47) מורה למתמטיקה ומחנכת כיתה ג' בבית הספר נופים בחיפה. "אנחנו שלוש אחיות, ושלושתנו נמצאות במערכת החינוך. אחות אחת מנהלת וגם השנייה מורה. כולנו אוהבות את הנתינה לתלמידים. ההוראה מאוד מאחדת אותנו כמשפחה, ואנחנו מאוד קרובות בגלל שיש לנו המון נושאים משותפים לדבר עליהם." ברגר עשתה לפני עשור קורס מנהלים וקיבלה הצעות בתחום הניהול, אבל העדיפה לדבוק בהוראה. "אני לא רוצה לוותר על הקשר האישי, היומיומי והבלתי אמצעי עם התלמידים," היא מנמקת.
מה משך אותך להוראה?
"הרצון לעבוד עם ילדים צעירים, לעצב את האישיות שלהם, לתת להם ביטחון והרגשה של דימוי עצמי גבוה."
בזכות מה את מורה טובה?
"בזכות היחס לתלמיד, הגישה האנושית, החינוכית והלימודית. חשוב לי שהתלמיד ירגיש בנוח בבית ספר, שהוא יבלה ויחכים."
מה החזון שלך?
"שכל תלמיד יצליח ויגשים את עצמו."
ספרי על חוויה מרגשת מעבודתך.
"בעבר קיבלתי תלמידה שסבלה ממצב רגשי ונפשי קשה. היא הייתה ילדה סגורה, חסרת ביטחון, בעלת קשיים ביצירת קשרים חברתיים. התייחסתי אליה כאתגר והמטרה שלי הייתה לגרום לה להאמין בעצמה ובסביבה ולהעלות את הביטחון העצמי שלה ולשלב אותה מבחינה חברתית ולימודית, וגם לתת אפשרות לילדים להכיר אותה. לאט לאט היא הצליחה לסגור את הפערים הלימודיים ולהשתלב בקטע החברתי. כיום היא מגיעה מאושרת לבית הספר."
מה תרם לך המקצוע?
"הוא מאפשר לי להיות קרובה לילדים ובזכותו אני יכולה לתרום מעצמי לילדים האחרים וללמד אותם דרך ארץ ואהבת הארץ."
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"להמשיך להעצים את המורים, לדאוג שהטובים ביותר יגיעו להוראה, שמורה יפגין מומחיות לצד אנושיות ורגישות".
"בזכות המקצוע אני מאושר" | גדי אברהם, מורה לגיאוגרפיה והיסטוריה
בגיל ,63 אחרי 35 שנות ותק בהוראה, גדי אברהם לא מכיר את המושגים "שחיקה" ו"עייפות החומר." אברהם, המלמד גיאוגרפיה והיסטוריה בבית הספר הרב תחומי למדעים ואמנויות בנהריה, לא נח לרגע. הוא מוביל את תלמידיו, כולל הנכשלים, להישגים בבחינות הבגרות ")תשעים אחוז הצלחה(" וכששבר לאחרונה את רגליו והיה מרותק למיטה, התלמידים נהרו אליו הביתה כדי להשלים חומרים. אברהם לא מסתפק בכך: הוא מתנדב, יוזם פרויקטים, מקיים טקסים ואירועים. אין ספק שהפרויקט הקרוב ללבו הוא התנדבות בבתי אבות. "מדי יום שישי, כבר 15 שנה, אנחנו מבקרים קשישים, ובעוד הילדים רוקדים ושרים אני שר להם ביידיש. זה כיף לא נורמלי."
מה משך אותך להוראה?
"רציתי להיות מורה מאז שהייתי נער. אולי בגלל שהיו לי כמה מורים טובים שהערצתי אותם - הם היו כריזמטיים והנחילו לנו אהבת המולדת והטבע."
בזכות מה אתה מורה טוב?
"ההישגים של התלמידים שלי בבגרויות מדגימים למה אני מורה טוב. המשימה שלנו היא הצלחה, הצלחה, הצלחה."
מה החזון שלך?
"שהילדים ינווטו בצורה יותר טובה לכיוונים יותר יעילים."
ספר על חוויה מרגשת מעבודתך.
"הייתי אחראי הרבה שנים על תחרות של יזמים צעירים. בית הספר שלי זכה במקום ראשון בתחרות הארצית שנערכה ב2005- וייצגנו את ישראל בתחרות האירופית שהתקיימה בברלין עם רעיון מקורי - אגרטל חד פעמי. זכינו במקום שלישי".
מה תרם לך המקצוע?
"בזכות המקצוע אני מאושר. אני כל הזמן לומד ויש לי המון תארים וזה עושה לי טוב. ההוראה שומרת על הסקרנות שלי, והודות לה נכנסתי חזק לתוך העולם של האינטרנט."
מה יצעיד את מערכת החינוך קדימה?
"צריך לעשות מהפך - ולחזור אחורה, לעידן שבו תלמידים חלשים לא יזבזו את הזמן ולמדו נגרות, עיצוב שיער, טבחות. כ30- אחוז של הנוער פשוט לא מתאימים לבגרויות וללימודים גבוהים, אז במקום שהם יקבלו ציונים גרועים ויהיו מתוסכלים ואומללים - עדיף להקים שוב מסגרות מקצועיות, שם הם ילמדו מקצוע לחיים."