קדחת מבחני המיצ"ב: "בתי הספר איבדו שפיות"
מערכת השעות שנמחקת לטובת לימודים מרתוניים ובחינות מתכונת המלוות באיום שהציון ייחשב בתעודה. הורים, תלמידים ומומחים קוראים להחזרת הפרופורציות סביב מבחני משרד החינוך: "בני 13 לא יוצאים מהבית כבר חודש". משרד החינוך מסתייג: "היערכות כזאת נוגדת את המדיניות"
שיאים שליליים חדשים נרשמים לאחרונה בהתמודדות בתי הספר עם הלחץ שגוררים עמם מבחני המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית ספרית), שנערכים כעת לתלמידי כיתות ה' ו-ח' במקצועות מתמטיקה, עברית, מדעים ואנגלית. בין היתר, נאלצים התלמידים לעבור בחינות מתכונת פנימיות וימים מרוכזים ("מרתונים") בנושאי הלימוד הנבחנים, במה שמוגדר על ידי הורים כ"איבוד שפיות של מערכת החינוך". במשרד החינוך אומרים מאידך כי היערכות מיוחדת לבחינות נוגדת את המדיניות.
עוד בערוץ החדשות של ynet:
ל-ynet נודע כי בתי ספר רבים בישראל עורכים לתלמידי כיתות ח' בחינות מתכונת לקראת בחינות המיצ"ב ומאלצים אותם להגיע לימי לימוד מרוכזים שמתקיימים לפני הבחינה. "מדובר בילדים בני 13 בסך הכול, שכבר חודש ימים לא יוצאים מהבית ורק מתרגלים בחינות מיצ"ב", אמרה אם לתלמיד בבאר שבע. "זה לחץ מטורף שאין לו הצדקה, לא מדובר פה בבחינות בגרות או בחינות גורליות אחרות, אלא רק ברצון של ההנהלה לדאוג ליוקרה של בית הספר".
מדובר בבחינות חיצוניות שנערכות מדי שנה על ידי משרד החינוך, ונועדו לשמש כלי להערכה ולמדידה של איכות תוכניות הלימודים והסביבה הפדגוגית בבית הספר. עם זאת, הורים ותלמידים העידו כי בתי ספר רבים הרחיקו לכת והפסיקו לאחרונה את שגרת הלימודים לטובת השקעה מקסימלית בהכנה לבחינות.
כך, למשל, באחד מבתי הספר בבאר שבע נאלצים תלמידי כיתות ח' לקיים שלושה ימי "מרתונים" לפני כל בחינה, ובמהלכם נלמד רק המקצוע הייעודי - ויתר השיעורים מתבטלים. בנוסף, ניגשים התלמידים לבחינות מתכונת ממש כאילו היו תלמידי י"ב שניגשים לבגרות.
"אני רוצה שהילדה שלי תצטיין בלימודים, אבל אין לי שום כוונה למרר את חייה", הוסיף הורה לתלמידה שמתכוננת לבחינת מיצ"ב במתמטיקה. "המורים שלחו לנו במייל עשרה מבחנים לדוגמה, ובסך הכול 220 עמודים של תרגילים, שהיא הייתה צריכה לשבת ולפתור לקראת הבחינה. זה מקומם, כי מדובר בלחץ נפשי אדיר על הילדים ביחס לבחינות שאין להן שום השפעה על עתידם".
אם לילד בכיתה ה' מתל אביב הוסיפה כי לפני כל בחינת מיצ"ב חיצונית, עורך בית הספר בחינת הכנה פנימית, ומלווה אותה באיום כי הציון בה ייכנס לתעודה. "כנראה מישהו בבית הספר השתגע, כי אלו בסך הכול ילדים בני 10 שיושבים במשך שבוע שלם בבית ומתרגלים את בחינות המיצ"ב באנגלית", התלוננה.
"טריקים וגימיקים"
פרופסור אדיר כהן, ראש החוג לחינוך במכללת עמק יזרעאל, אמר כי מערכת החינוך חדלה ללמד ולחנך לערכים, והיא "עסוקה רק בלבחון את עצמה לדעת. בתי הספר הקצינו בשנים האחרונות את המגמה של הרצון להישגיות וכעת הם מחפשים דרכים לנצח את השיטה באמצעות טריקים וגימיקים שנועדו להצלחה בבחינות על חשבון הרחבת הידע והעמקה בחומר. אין ספק שהלחץ המיותר גורם לחרדת בחינות בקרב הילדים ופוגע בתחושת הביטחון העצמי שלהם".
ד"ר שרי סלונים, ראש החוג לחינוך במכללת לוינסקי, הוסיפה כי בתי ספר שנמצאים עם היד על הדופק ומקיימים תהליכי מדידה ובקרה באופן תדיר לא אמורים להילחץ מבחינות חיצוניות. לדבריה, "הפאניקה וההיסטריה סביב בחינות המיצ"ב הן תולדה של תכנון למידה לקוי שגורם לכך שהבחינה הופכת להיות העיקר והלמידה היא שולית".
יו"ר ועדת החינוך בכנסת, ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו), ציין כי "כיבוי השריפות דרך מרתוני הלימוד אולי ישפר את תוצאותיה המיידיות של הבחינה, אך לא יגרום לשינויים בטווח הארוך. על בתי הספר להיערך לבחינות במשך כל השנה ולא להסתמך רק על ימי לימוד מרוכזים. ישנה חשיבות חינוכית עצומה לדרך שבה משיגים את המטרה ולא רק במימושה".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "בתי הספר אינם נדרשים להיערך באופן מיוחד לקראת המיצ"ב. כל היערכות כזו נוגדת את מדיניות המשרד".
מהמשרד נמסר עוד כי "המבחנים נועדו לשקף את תמונת המצב של בית הספר בתחומי הדעת השונים וכן בתחום האקלים הבית
ספרי. כמו כן, נועד המיצ"ב לשמש בידי בתי הספר כלי מקצועי לצורך תכנון עבודה ארוך טווח ולסייע באופן הקצאת המשאבים, בהתאם לנקודות החוזק והחולשה אשר מעלים הנתונים הבית ספריים, תוך התמקדות בתמיכה שיש לתת לתלמידים המתקשים.
"יצוין כי תהליך של בדיקה מקצועית ואמיתית של המיצ"ב מסייע רבות בפיתוח המקצועי של צוות בית הספר, מקדם את המורים, תחומי הדעת והאקלים הבית ספרי. אשר למקרה הנדון, המחוז יערוך בירור ויחדד את נוהלי המשרד בעניין".