שתף קטע נבחר
 

טויוטה GT86 - כמו טויוטה, אבל להיפך

המכונית הספורטיבית שפותחה על-ידי סובארו וטויוטה, מבטיחה לשנות את כל מה שאתם חושבים על היצרנית.רק שזה תלוי מה חשבתם על המותג, ולא פחות חשוב, מה היא באמת מסוגלת לתת

בעוד כמה חודשים תגיע לישראל טויוטה GT86. מכונית שאמורה להיות ההפך הגמור של כל מה שאתם חושבים על היצרנית היפנית. במקום יעילה אך משעממת, היא אמורה להיות מלהיבה ומרגשת. מעין אנטי-טויוטה. "מכונית הספורט הזו היא חיה שונה לחלוטין מכל מכונית אחרת של טויוטה", מעיד המהנדס הראשי של הפרויקט. "כל המכוניות האחרות שלנו טובות לדבר כזה או אחר, אבל המכונית הזו נועדה רק להנאה".

 

האם היא מצליחה לממש את הייעוד הנעלה? מיד תדעו.

 

עוד בערוץ הרכב של ynet:

 

 

בלי זמני הקפה

ה-GT, שפותחה בשיתוף פעולה מלא עם סובארו (שתחל בקרוב בשיווק תאומתה, ה-BRZ), אמורה להגשים את הבטחות טויוטה באמצעות נוסחה קלאסית: הנעה אחורית, מנוע קדמי, ומשקל קל יחסית. ביצרנית מפליגים אל העבר הרחוק של תעשיית הרכב, ומבטיחים כי ה-GT86 היא "חזרה למקורות" (וגם לשורשים). לא עוד מרדף חסר תוחלת אחר כוח, כוח ועוד כוח, אלא מכונית בסיסית, חדה ומהנה לנהיגה. "לא תשמעו אותנו מדברים על זמני הקפה במסלול מירוצים", מצהירים שם.

 

מבחנים אחרונים בערוץ הרכב של ynet:

 

 

ויש לכך סיבה טובה. עם 200 כ"ס וקצת פחות מ-21 קג"מ ממנוע 2.0 ליטר בנזין, ה-GT86 אינה מתקרבת אפילו לסטנדרט של מכוניות ספורט חזקות כיום, ורחוקה אפילו מהרף המקובל למכוניות ספורטיביות. ובטויוטה לא רק שלא מכחישים את היעדר הכוח, אלא אף טוענים כי הוא מכוון. הם חוזרים ומסבירים שזה בעצם הרעיון שעומד בבסיסה של ה-GT - כוח לא חשוב כאן, אלא רק הנאה מנהיגה. ועד מהרה מתברר שכדאי שתהיה כאן הרבה הנאה מנהיגה, כי מהירות היא בהחלט לא הצד החזק של המכונית הזו.

 

עזבו אתכם ממספרים, שכן תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש באמת אינה חשובה. מה שכן חשוב הוא היעדר הכוח בסל"ד נמוך - שיא המומנט (הצנוע, כזכור) מגיע ב-6,400 סל"ד מאוד-מאוד גבוהים. וגם אם תשמרו את המנוע בדיוק בסל"ד היעיל בכל רגע נתון, תתאכזבו לגלות שה-GT לא מרגישה מאוד מהירה. מצד אחד, זה אומר שהיא לא תפחיד נהגים לא מנוסים (וזה טוב). מאידך, אי אפשר שלא לרצות עוד כוח (ועוד קצת, אם אפשר).

 

 

ועוד מילה בעניין המנוע: הוא לא ממש המילה האחרונה בכל הנוגע לעידון. הסל"ד הגבוה שהוא דורש מייצר שאון מתכתי ומונוטוני, אליו הצטרפו במכונית המבחן גם רעשים וקרקושים מתיבת ההילוכים. אחרי רבע שעה של נהיגה מאומצת בכביש מפותל, עם רגל ימין קבורה באזור הפגוש הקדמי, זה הופך את חווית הנהיגה ב-GT למעייפת וכמעט לא נעימה.

 

כמה מילים על הזנב

אז מה בעניין הנאה מנהיגה - האם ה-GT מפצה על היעדר כוח עם הזרקה ישירה של אדרנלין? התשובה בעניין זה מורכבת הרבה יותר. התחושות הראשונות טובות, אפילו טובות מאוד. ההגה חד ומהיר, ולמרות תגבור חשמלי מצליח לחבר בין הנהג והכביש בצורה ראויה. בכבישים סלולים היטב ויבשים, ה-GT גם מאוד מאוזנת, ומציעה אחיזה גבוהה - למרות השימוש בצמיגים בלתי-ספורטיביים בעליל (מאותו סוג שבו משתמשת פריוס היברידית).

 

לצמיגים האלה יש מטרה ברורה: לגרום לכך שהאחיזה של ה-GT לא תהיה גבוהה מדי. ולא, זו לא טעות. כמו רבים כיום, בטויוטה סבורים שהאחיזה של מכוניות ספורט מודרניות כל-כך גבוהה, עד שנהגים ממוצעים לא יכולים לגרום להן לאבד שליטה במהירות סבירה ובצורה מבוקרת. ולמה שמישהו ירצה לאבד שליטה? כי החלקת-זנב (היגוי-יתר מבוקר, או "דריפט") הפכה למבחן בגרות של כל מכונית עם יומרה ספורטיבית-למחצה.

 

ומה יודעת ה-GT לעשות עם הזנב שלה? אם תנתקו את בקרת האחיזה היא תחליק אותו, ואפילו בקלות יחסית. וזה נחמד ומהנה, אבל ממש לא מומלץ בכביש ציבורי. במקרה כזה, יש לבקרת האחיזה מצב ביניים, שאמור לאפשר לנהג להשתעשע מבלי לוותר על רשת הביטחון של האלקטרוניקה. אלא שבמצב הזה, האלקטרוניקה מתערבת מוקדם מדי ובצורה ברוטלית, ולא מאפשרת הנאה של ממש.

 

 

ובכל מקרה, כדאי להוסיף הערת-אגב בעניין הזנב. יותר מדי דגש ניתן בשנים האחרונות על יכולתן של מכוניות להוציא אותו למחול מבוקר, מלווה בעשן לבן וצווחות צמיגים. אמנם זה בהחלט עיסוק שיכול להיות מהנה, אבל אין בו עדות ליכולת ספורטיבית. סבסטיאן לואב, אלוף העולם בראלי, אמר פעם שכאשר אתה נוסע "על הצד", אתה לא מתקדם. ובסופו של דבר, המבחן הראשון של מכונית ספורטיבית הוא ביכולתה לנסוע מהר, וקדימה.

 

ובמבחן הזה, ה-GT לא מבריקה. ואלה לא רק מהירות וכוח שחסרים. חסר לה עוד משהו, אותו קשה הרבה יותר לתייג ולהגדיר. זה אותו "פקטור X" שיש למכונית ספורט גדולות באמת. מין חיבור (שהופך נדיר יותר ויותר) בין נהג, מכונית וכביש, שהופך כל נהיגה (ולא בהכרח מאוד מהירה) לחוויה בלתי נשכחת. ולמרבה הצער, ולמרות ההבטחות בעניין הנאה, הנאה ועוד הנאה, ה-GT לא מספיק מהנה.

 

טויוטה במנהרת הזמן

אי אפשר שלא להעריך את טויוטה על האומץ שבעצם פיתוח ה-GT. עבור יצרנית שזוכה לתדמית שמרנית ואפרורית, ההחלטה לייצר מכונית ספורטיבית ובלתי מתפשרת ודאי לא הייתה קלה. וכשלעצמה, ה-GT היא מכונית טובה, שמצליחה לעורר מדי פעם הנאה. אבל זה לא מספיק - גם מול ההבטחות של טויוטה, וגם מול המחיר המיועד בישראל - כ-240 עד 250 אלף שקל.

 

בסופו של יום, ה-GT מגשימה את ההבטחה של היצרנית בעניין חזרה אל העבר והמקורות - אבל במקרה שלה, זה לא דבר טוב. המנוע חלש מדי, ומרגיש כאילו נלקח מעידן קודם. תיבת ההילוכים הידנית נעימה, אבל לא יכולה להתחרות בתיבות כפולות-מצמד שמציעות כיום מרבית המכוניות הספורטיביות. והכי חשוב, היא לא תגרום לכם לרצות לנהוג בה עוד ועוד. ובמכונית שזה בעצם כל ייעודה, אי אפשר להתעלם מכך.
טויוטה GT86
טויוטה GT86
מנוע 4 צילינדרים, 16 שסתומים
נפח / סוג דלק 1,998 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 200 כ"ס ב-7,000 סל"ד
מומנט מרבי 20.9 קג"מ ב-6,400 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים אחורית / ידנית, שישה הילוכים
מרכב 2 דלתות, קופה
אורך 424 ס"מ
רוחב 177.5 ס"מ
גובה 128.5 ס"מ
בסיס גלגלים 257 ס"מ
משקל 1,239 ק"ג
נפח תא מטען 243 ליטר
100-0 קמ"ש 7.6 שניות
מהירות מרבית 226 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 12.8 ק"מ לליטר
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) 181 גרם לק"מ
מחיר (משוער) 240,000 עד 250,000 שקל
אבזור בטיחות 7 כריות אוויר, ABS ,ESP
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל לא נבחנה

 

הכתב היה אורח חברת טויוטה בספרד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מהנדס הפרויקט: "זו חיה שונה מכל מכונית אחרת של טויוטה"
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים