סינמה סיטי ראשל"צ: 'כניסה לנכים בלתי אפשרית'
כשהגיעה שיר אשפיז המרותקת לכיסא גלגלים לסינמה סיטי ראשל"צ, גילתה כי חניות הנכים תפוסות, הקופות המיוחדות סגורות וגם המושבים שניתנו לה אינם מתאימים. "המיקום באולם שנבחר לנכים מעליב ולא נוח לצפייה", היא אומרת. סינמה סיטי: "אנו פועלים להנגשה מעבר לדרישות החוק"
חוויה לא נעימה ציפתה לשיר אשפיז בת ה-19, שבסך הכל רצתה לראות סרט בקולנוע: ביום א' האחרון הגיעה אשפיז, המרותקת לכיסא גלגלים בעקבות מחלה, למתחם הסינמה סיטי בראשון לציון כדי לצפות בסרט "גברים בשחור 3". לטענתה, היא נתקלה בשרשרת תקלות מהניסיון להזמין כרטיסים ועד מיקומה במושב הקרוב מדי למסך.
כתבות נוספות בערוץ הבריאות ב-ynet:
- בדרך לים? כך תשמרו על העור מפני נזקי השמש
"הבעיות התחילו כבר ברגע הראשון", היא מספרת בראיון ל-ynet. "גיליתי שאי אפשר לרכוש כרטיסים לנכים באינטרנט, אלא הם מבקשים להזמין רק בקופות במתחם או מול מענה טלפוני אנושי. אבל אם אזמין מראש את הכיסאות שצמודים לאלה המוקצים לכיסאות גלגלים, כדי שהחברים שלי ישבו לידי - יש סיכוי שנכה אחר יגיע לאולם לפניי וירכוש בקופה את הכרטיס שלי.
"ואם אני ארכוש בקופה כרטיס לכיסא גלגלים אך הכיסא הצמוד אליו ייתפס, מה שנותר לי שזה לשבת ליד אדם זר ולראות את הסרט, בזמן שהקרובים שאיתם באתי ישבו בשורה אחרת".
בלי חניה, בלי קופה פעילה
מבלי יכולת להזמין מראש כרטיס, הגיעה אשפיז לסינמה סיטי בראשון לציון כדי לרכוש את הכרטיסים בקופות לפני הקרנת הסרט, ונאלצה לחנות בצד מרוחק ביותר של המתחם.
"כשניסיתי למצוא חניה שתאפשר לי גם לצאת מהאוטו בנוחות", כתבה אשפיז בעמוד הפייסבוק שלה בתיאור מה שאירע לה, "לא עלה בידי הדבר ונאלצתי לחנות בקצה המתחם, רחוק מאולם הקולנוע, בין היתר בשל מספר המקומות הזעום שיש בכניסה הראשית.
"כשל זה לייצר כמות נאותה של חניות העומדות בסטנדרט הגיוני גרר איחור של 20 דקות בכניסתי למתחם, ורק לאחר שאיתרתי חניה המאפשרת לי לצאת מהרכב התגלגלתי לכיוון הקופות".
"בקופות ובמזנונים יש אכן קופות נמוכות ונוחות", כותבת אשפיז, "אך הן עומדות מיותמות ונטושות. על זכוכית הקופות הוצבו פתקים שעליהם כתוב 'לא פעיל', ומתוך שתי הקופות הנגישות - אפס קופות היו פעילות.
"גם אם נניח שצמד הקופות כשלו באותו זמן, הרי אני יכולה להיכנס מהמעבר המיוחד לכיסאות הגלגלים, לגשת לאחת העמדות הגבוהות ולצעוק (לא בכעס, רק כי אני יושבת נמוך) לאחד המוכרים שאני רוצה כרטיס. האם זה קרה בפועל? לא. גם המעבר הזה היה נעול".
בשל המעבר הנעול ניגשה אחותה של אשפיז לרכוש עבורן את הכרטיסים, והן נכנסו לאולם באיחור של 30 דקות. הכרטיסים שניתנו להן היו מיועדים לשורה שלוש, שם לדברי הקופאית נמצאים המושבים המיועדים לנכים. בפועל, המושבים האלה היו מאוישים והתברר כי השורה המתאימה לנכים היא ארבע. "מכרו לי כרטיסים לשורה שלא מתאימה לצרכים שלי", אומרת אשפיז.
"כמובן שבעת רכישת הכרטיס הודגש שאנו מבקשים כרטיס למקום הנגיש לכסא גלגלים. אם השניים שישבו במקום לא היו קמים בטוב לבם, הייתי יושבת ליד זרים בעוד שאחותי יושבת במקום אחר. עוגמת הנפש שנגרמת בכל כניסה לסרט, הזזת אנשים ממקום למקום והשיטוט בניסיון למצוא מקום ישיבה ראוי היא בלתי נסבלת".
"התרגלנו לכך שאין גישה לנכים"
"אי אפשר ליהנות מהסרט בצורה מלאה", אומרת אשפיז. "תמיד יש מכשול שלא מאפשר לך ליהנות עד הסוף. ברוב האולמות המיקום שנבחר לכיסאות הגלגלים הוא בשורה הראשונה וקרוב מאוד למסך. המסכים גדולים, מה שטוב לרוב הצופים, אבל במיקום הזה העניין לא נוח. צריך להישען מאוד אחורה ולהרים את הראש. זה קשה במיוחד בסרטי התלת-ממד הפופולריים עכשיו, ומזל שלא בחרתי ביום ראשון בגרסה הזאת של הסרט, כי אז היה יותר גרוע.
"המיקום שנבחר לציבור הנכים מעליב, אבל מוצג כ'מקום נגיש ונוח לצפייה'. בפועל אחרי חצי סרט שרירי הצוואר מתחילים להיתפס מפאת הקרבה למסך. אני באמת לא יודעת עם מי או מה נמדד המרחק מהמסך והוחלט שזה נוח".
אשפיז מצרה גם על העובדה שאולמות ה-VIP אינם נגישים לנכים במתחם זה. "כאשר כבר מגיעים פיזית למתחם ועולים במעלית, אין אפילו כפתור עליו אפשר ללחוץ על מנת להגיע לקומה זו", כתבה.
"לצערנו התרגלנו במדינת ישראל לכך שברוב המקומות אין גישה לנכים", היא מסכמת, "אבל אם אחותי לא הייתה משכנעת אותי להישאר ביום ראשון - הייתי הולכת הביתה. לשנות את האולם בסינמה סיטי הם אולי לא יוכלו, אבל אני מצפה שהקופות יהיו מאוישות תמיד, במיוחד לנוכח העובדה שאומרים לאנשים להגיע פיזית. אני מצפה שהמעבר יהיה פתוח ושהחניה תהיה מסודרת. ככה אפשר יהיה ליהנות מחוויית צפייה.
"אני חושבת שהמקור לכל זה הוא בחוסר אכפתיות ובחוסר מודעות, פשוט אין מספיק חשיבה על הקהל הזה. הייתי שמחה להגיע להמשיך להגיע לשם, בשאיפה שהדברים יתוקנו".
סינמה סיטי: "המרחק מהמסך סביר"
אבי אדרי, מנכ"ל שותף בסינמה סיטי, מסר בתגובה כי: "כמו כל מתחם בית קולנוע ומבנה ציבורי במדינת ישראל, סינמה סיטי נבנתה תחת הכללים וההנחיות של משרדי הממשלה השונים לגבי נגישות. בנוסף, סינמה סיטי מבצעת הנגשה של המתחם מעבר לדרישות החוק מזה עשר שנים. לדוגמה, קופות נמוכות ושמירת מקומות לאנשים עם כיסאות גלגלים עד מועד תחילת הסרט.
"איננו מוכרים כרטיסים מראש באינטרנט כיוון שניסינו זאת, ונוצר מצב שבו נלקחו להם הכיסאות. אין דרך לוודא באינטרנט שהאדם שרוכש את הכרטיס הוא אכן בעל מוגבלות, לכן עליו להגיע לקופות.
"יש באזור 12 קופות. לא בכל שתי דקות מגיע מישהו על כיסא גלגלים, לכן הקופות לא תמיד פתוחות. אך ברגע שהוא מגיע לעמדה יגיע אדם וייתן לו שירות. אנחנו משרתים אנשים עם מוגבלות קרוב לעשר שנים, יש לנו אורחים קבועים מבית הלוחם שמגיעים בקבוצות מאורגנות ומקבלים שירות. היא הייתה צריכה לגשת לאחת העמדות ומישהו היה ניגש אליה.
"לגבי חניה, המקומות קיימים לפי התקן בחוק. מחוץ למתחם יש עמדה שלמה לנכים, יש שתי קומות תת-קרקעיות שבהן עמדות לאנשים עם מוגבלות ומשם אפשר להיכנס. אני בספק אם כל העמדות היו תפוסות, ובמידה ויתאפשר כמובן נשמח להוסיף מקומות.
"כל הכיסאות באולם בראשון לציון עולים כסף מלא. לא בנינו את חמש השורות הראשנות כדי לא למכור, השורה מתחילה ב-1 כי כך סופרים, אבל זו בפועל שורה במרחק סביר מהמסך, שמאפשר צפייה. ניתן לרכוש מראש את המקומות ליד המקומות של הנכים, ואם לא הוזמן מראש - תמיד יש מקומות פנויים באולם וניתן לפנות לסדרן.
"המזנונים בסינמה סיטי מותאמים מבחינת גובה, שיפועים, דרגנועים, מעקות ומעליות. אנחנו עושים את זה בשמחה. המוטו אצלנו הוא שהעובדה שאדם בעל מוגבלות אינו מגבילה אותו מלהגיע לקולנוע".