אחזקת רכב לשר יקרה פי 2.2 מזו של מנהל בכיר
עלות האחזקה של רכב שרים מגיעה לכ-14 אלף שקל בחודש, העלות לרכב חבר כנסת עומדת על כ-9,000 שקלים. העלות למנהל בכיר במשק הישראלי: רק 6,400 שקל
עלות האחזקה של רכב שרים גבוהה פי 2.2 מזו של מנהל בכיר, ועלות של רכב חבר כנסת גבוהה פי 1.4. כך עולה מתחשיב של חברת חשב עבור "ממון". לפי חשב, העלות החודשית של אחזקת מכונית שר בממשלה מגיעה ל-13,960 שקל בחודש, ושל חבר כנסת ל-8,844 שקלים לחודש. עלויות אלה גבוהות משמעותית מעלות האחזקה של רכב המשמש מנהלים בכירים במשק הישראלי, המגיעה ל-6,386 שקלים בחודש.
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- שי אגסי מוזיל (ממש במעט) את הרנו החשמלית
התחשיב מבוסס על כך שמחירה של מכונית למנהל בכיר ולחבר כנסת היא כ-165 אלף שקל לשנה, ושל שר בממשלת ישראל כ-380 אלף שקל. מנהל בכיר נוסע מידי שנה במכוניתו 30 אלף ק"מ, לעומת 55 אלף ק"מ של שר ושל חבר כנסת. לשם השוואה: הנסועה הממוצעת של בעל רכב בישראל מגיעה ל-17.5 אלף ק"מ, כאשר רכב בבעלות פרטית עושה מידי שנה 15,800 ק"מ. אם הרכב הוא בבעלות חברה או בליסינג, הקילומטרז' הממוצע מזנק ל-27,900 ק"מ.
המשמעות היא שהקילומטרז' של שרים וחברי כנסת גבוה פי 3.14 מהממוצע הכללי של נהגי ישראל, או פי 3.5 מזו שעושה נהג שהרכב הוא בבעלותו, ופי 2 מזו שעושה עובד שמקבל רכב צמוד ממעסיקו (כולל רכב ליסינג). ההוצאה החודשית לדלק בלבד של מכונית השרים מגיע ל-4,928 שקלים, של ח"כ ל-4,313 שקל, ושל מנהל בכיר ל-2,454 שקלים.
עוד עולה מהתחשיב כי כל ק"מ במכונית שר עולה 3.05 שקלים, לעומת 1.93 שקלים שעולה ק"מ במכונית של ח"כ ו-2.55 שקלים ברכב של מנהל בכיר. העלות הנמוכה יותר לכל ק"מ של ח"כ לעומת מנהל בכיר, נעוצה בכך שההוצאות הקבועות של המכונית - החזר ההון על ההשקעה, הרישוי והביטוחים - מתחלקים על-פני קילומטרז' גבוה יותר שעושה רכב של ח"כ (55 אלף ק"מ בשנה), לעומת זו של מנהל בכיר 30( אלף ק"מ בשנה).