פאשסט: איך נולד אתר אופנה?
אתר "פאשסט", שעלה לאוויר לפני כשבועיים, מציע קולקציה של פריטי אופנה ייחודיים לאתר. אך האם יש בכלל מקום בארץ לעוד אתר קניות אופנה? עדי אוראל, ממייסדות פאשסט מסבירה למה
בשנתיים האחרונות הצליחו שלושה אתרי שופינג לבסס את מעמדם: הקטלוג, מבית ידיעות אחרונות, שמציע פריטי אופנה של מעצבים ישראלים ומותגים בינלאומיים, ומשמש בעיקר כחלל תצוגה מקוון עבור מעצבים צעירים; מרמדלה מרקט, שמציע למכירה עבודות של מעצבים עצמאיים ופועל כמו אתר etsy הבינלאומי; ויחד איתם סטייל ריבר.
לשלושת השחקנים המבוססים מתחילים להתווסף שחקנים חדשים. על "ברנדה" אתר פלאש סייל ישראלי, כבר כתבנו כאן. המצטרף החדש לרשימה הוא Fashest הצעיר, שהוקם אך לפני כשבועיים.
אתר שהוא גם מותג
פאשסט הוקם על ידי שתי יזמות, עדי אוראל, לשעבר מנהלת לקוחות במקאן אריקסון, וחברתה הדס רפאל, בעלת ניסיון בהפקת אירועים, שעסקה בשנתיים האחרונות ביבוא מותג תיקים איטלקי. את פאשסט המייסדות מכנות "אתר שהוא גם מותג", חנות אופנה שפסחה על קיום פיזי ונולדה ישר לתוך הרשת. האתר מציע בגדים ואקססוריז שהבעלים אוספות בעצמן ומוכרות במחירים נגישים. פרט לסחורה, פאשסט כולל מגזין המתעדכן מידי שבוע ועוסק, כמובן, באופנה ובהשראה. "אני חייבת לציין שאנחנו בנות מזל. הבחירות שלנו באנשי המקצוע היו מדוייקות. השותפים שלנו לדרך הבינו אותנו ולימדו אותנו המון דברים חדשים".
הרעיון להקמת האתר נולד בעקבות סדרת תרחישים שנשמעת ככמעט כמו קומדיה רומנטית, שכוללת ספקות, השראה ופיטורים שסגרו דלת ופתחו חלון.
תודה למשבר
"הכל אצלי היה הפוך בחיים, בכל בחירה שעשיתי, מצאתי את עצמי במקום אחר", מספרת עדי אוראל ל-ynet מחשבים. "למדתי פסיכולוגיה, ובזמן שחיכיתי להתחיל תואר שני, חבר הציע לי להגיע לראיון עבודה במשרד פרסום למשרת תקציבאית. לא ידעתי מה זה בדיוק אומר, אבל אמרו לי להגיד בראיון שזה חלום חיי, ווזה בדיוק מה שעשיתי. ההחלטה הזו הובילה לקריירה של שמונה שנים בפרסום"
אבל אוראל פינטזה על חיים אחרים: חיים שבהם היא יכולה להלביש את חברותיה מאותגרות האופנה. כשהייתה מזמינה בגדים באתרי אופנה בינלאומיים כמו Asos או Forever 21, היתה מפנטזת על חנות או אתר משלה, " אבל כשאתה כבר נמצא על מסלול מסויים, במיוחד כזה שהמשכורת בו גבוהה, קשה להשתחרר". המשבר בשוק הפרסום היה כחבל הצלה לאוראל, שפוטרה ונאלצה להתחיל בדרך חדשה.
ובכל זאת, בשביל הדרמה - בטח היה משהו קשה במעבר מפרסום ליזמות ברשת, לא?
"אנחנו חיות רעות, לא יודעות שובע. בשש בבוקר אנחנו כבר מסתמסות, בשמונה שותות יחד קפה ובחצות נפרדות. פשוט התאבדנו על הפרוייקט הזה. התחלנו בחיפוש אחר משקיעים, החלטנו לגייס סכום לא גבוה, כי היה חשוב לנו להרגיש את השוק, ורק אחר כך לגדול. התפלאנו מאוד לגלות שמשקיעים אמרו בקלות רבה כן, ובישראל כמו בישראל - התחלנו לחשוד. הגענו למסקנה שהסכום שגייסנו לא מספיק והחלטנו ללכת על כל הקופה, או יותר נכון לתת את כל הקופה, ולהביא כסף מהבית. תוך שבועיים היינו כבר על מטוס בדרך לסין כדי לקנות שם בגדים, וזה היה החלק המאתגר ביותר: כל התקשורת על הסינים התבססה על תנועות ידיים. החלק הכי קל דווקא היה ההתמקחות על הבגדים. בשביל זה צריך רק מחשבון ותנועת ראש שמסמלת 'לא'".
ארבע בנות וחולצה אחת של זארה
בגדול, פאשסט אינו רעיון חדש בארץ. אתרים כמו סטייל ריבר והקטלוג נשענים על גופים גדולים ומציעים לגולשות מגוון מאוד גדול של מוצרים. איך פאשסט מתחרה בהן?
"הרעיון להקים את האתר הגיע מצורך אמיתי של הדס ושלי. הרגשנו שאין באמת מקום ברשת שיציע לנו בגדים יחודיים במחיר שפוי. אנחנו אוהבות אופנה ואוהבות לקנות בגדים, אבל נמאס לנו לשלם ביוקר ונמאס לנו לראות את הבגדים שאנחנו לובשות על כל בחורה ברחוב. כבר קרו פעמים שהגעתי למשרד וגיליתי שאני וארבע בנות נוספות לובשות את אותה חולצה של זארה.
"אנחנו רוצות לחשוב על הצרכנית ולהבין מה היא מחפשת כשהיא רוצה לקנות בגדים ברשת: מה כיף לה? מה יעשה לה טוב? אנחנו רוצות להציע לה בגדים שהיא תמצא רק אצלנו. אנחנו מאמינות שבשנתיים הקרובות יצוצו עוד הרבה אתרים שיתחרו על ליבן של הצרכניות".
השראה יוצרת מציאות
בדומה לאתרי קניות אחרים, פאשסט מאפשר לשתף ברשתות החברתיות כל פריט באתר, ולהתעייץ לגביו עם חברות בפייסבוק או במייל. ללייקים שהגולשות מעניקות לפריטים יש כוח: הפריט שיקבל את מרב הלייקים בכל שבוע, ימכר בהנחה.
כשהמנועים דלוקים, ההשראה נמצאית בכל מקום, אפילו בבית הקפה. באחת הפעמים בהם ישבה בקפה השכונתי, ולאחר שהזמינה את "הרגיל" שלה, המלצר ניקב את כרטיסיית הקפה שלה והבטיח שהקפה הבא הוא על חשבון המסעדה. "אז ירד לי האסימון: למה אני מתוגמלת על התמדה בקניית קפה ולא על התמדה בקניית בגדים?" השאלה הרטורית הזו הולידה את כרטיסיית הפפיונים באתר, שמזכה את הקונה בפריט מתנה לאחר צבירה של עשרה פפיונים. "כל החשיבה שלנו היא מהמקום הכי עמוק שלנו, מה אנחנו היינו רוצות שיעשו לנו".
מאילו אתרים בארץ או עולם הושפעתן? ממי למדתן?
"הושפענו מהמון אתרים בעולם, לא רק מאתרי מכר אלא גם מאפליקציות אופנה ומאתרי תוכן. המודל שהכי התאים לנו הוא כמובן זה של אסוס. גם הם מעניקים לגולשות חווית תוכן במקביל לחווית קניה. אתר נוסף שאהבנו הוא polyvore.com, שמאפשר לגולשות להיות הסטייליסטיות של העמוד של עצמן. כפי שאפשר לראות גם פינטרסט השפיע עלינו: לא עוד עמודים שבלונים עם תמונות באותה שורה, אלא תצוגה הרבה יותר משוחררת".
אתן מרגישות שהגולשות בארץ בשלות כבר לעשות קניות ברשת בעברית?
"לדעתי בארץ אנחנו בתחילתה של תקופה מעניינת ביותר. יש פתיחות והחסמים משתחררים, גם הודות לאפשרויות ההחזרה והנוחות, וגם הודות לעובדה שיש אמא ואבא לאתר בישראל וזה לא גוף זר וענק בחו"ל. אנחנו מאוד מכבדות את הצרכניות הישראליות, אולי הכל קורה כאן לאט יותר, אבל בסוף זה קורה טוב".