לא רק סין - גם ספרד רוצה להקים רכבת לאילת
אם עד עתה נדמה היה כי משרד התחבורה מעוניין בשירותי חברות סיניות לצורך הקמת הקו המובטח לאילת, הרי שהיום התווספה אופציה חדשה ומפתיעה - ספרד
תחרות מפתיעה לסינים - גם הספרדים רוצים להקים קו רכבת לאילת. ממשלת ספרד מעוניינת לשתף פעולה עם משרד התחבורה בהקמת הקו המתוכנן בין המרכז ועיר הנמל הדרומית. כך עולה מפגישה שנערכה היום (ד') במדריד בין שר התחבורה, ישראל כץ, ושרת התשתיות הספרדייה. בעבר אמר השר כץ כי השותפה המועדפת עליו להקמת הקו היא דווקא סין, שגם ממשלתה הביעה עניין בהקמת הקו.
עוד בערוץ התחבורה הציבורית של ynet:
- הרכבת הקלה בירושלים: הח"כים מתעקשים להוזיל
יש להזכיר כי לפני כשלושה חודשים אישרה הממשלה את הקמת הקו, שאמור להציע בעתיד נסיעה מתל-אביב לאילת בזמן של כשעתיים ובמהירות של עד 300 קמ"ש. עם זאת, בעת אישור התוכנית בממשלה, לא נקבעו דרכי מימון או לוחות זמנים כלשהם. בראיון ל-ynet, הבטיח השר כץ בחודש אפריל כי הקמת הקו לאילת תצא לפועל "כבר בשנים הקרובות".
ספרד מול החלופה הסינית
במהלך הפגישה היום עם השרה הספרדייה, אנה פסטור, הוחלט על קידום הסכם לשיתוף פעולה בין שתי המדיניות בתחום התחבורה והתשתיות. עם תום הפגישה, אמר השר כץ כי משרדו יסתייע "בידע הרב של ספרד בתחומי התחבורה השונים, ובניסיון המוכח של חברות ספרדיות בתכנון פרויקטים תחבורתיים, בתחום תשתיות הכבישים ומסילות הברזל".דברים דומים אמר השר גם אשתקד, אחרי הביקור בסין. "הניסיון מוכיח שהיכולת המקצועית של החברות הסיניות בבניית מערכות מסילתיות ורשתות תחבורה הינה מהטובות בעולם", כך הסביר אז כץ, שגם קבע כי החלופה המועדפת והמובילה להקמת הקו לאילת היא "החלופה הסינית". במהלך ביקור בספטמבר 2011, סוכם על הקמת צוות שייבחן דרכים לקידום הפרויקט, תוך שיתוף פעולה בין שתי הממשלות.
שירות רגיל, שירות אקספרס
על-פי מכרז שפרסם משרד התחבורה עוד ב-2010, הקו העתידי לאילת אמור להציע שני סוגי שירות: "רגיל" ו"אקספרס". בשירות הרגיל, תחל הרכבת את נסיעתה בתחנת באר-שבע-מרכז, ותעצור בשמונה תחנות בדרך לאילת. בשירות אקספרס, תצא הרכבת מתחנת ההגנה בתל-אביב, תעצור לשתי דקות בתחנת באר-שבע-צפון, ותמשיך ללא עצירות נוספות לאילת.
בהחלטת הממשלה בפברואר האחרון, נקבע כי צוות בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה יבחר באחת משלוש חלופות להקמת הקו: שיתוף פעולה עם ממשלה זרה, שיתוף הסקטור הפרטי או מימון מלא מתקציב המדינה. בראיון באפריל, אמר השר כץ ל-ynet כי רק שתיים מהחלופות נחשבת בעיניו לריאלית - שיתוף עם ממשלה זרה, או מימון מתקציב המדינה.
על-פי הערכות, ב-2020 צפויה תנועת הנוסעים אל אילת וממנה להגיע ל-11.3 מיליון בשנה, וזאת לעומת שמונה מיליון ב-2005. אם יוקם הקו לאילת, הוא צפוי להסיע כ-2.9 מיליון נוסעים ב-2020. יש לציין כי כמה מומחי תחבורה טענו בעבר כי לקו אין כדאיות כלכלית, ולכן יש להימנע מהקמתו. מנגד, תומכי הפרויקט טוענים כבר שנים ארוכות כי הקמתו תתרום רבות לפריפריה, וכי תועלתו הלאומית גבוהה משמעותית מעלותו הכלכלית.