ת"א וי-ם יוכרזו כמוכות זיהום: "הממשלה אשמה"
כשנה וחצי לאחר שחוק אוויר נקי נכנס לתוקפו - אין שינוי בשטח. הרשויות המקומיות והממשלה מחליפות האשמות ביניהן ובינתיים לארגוני הסביבה נמאס והם יכריזו בעצמם על שלוש הערים הגדולות כמוכות זיהום אוויר. העיריות: פועלות לצמצום הזיהום
שבעו מהבטחות: הערים תל אביב, ירושלים וחיפה, יוכרזו הבוקר (ו') כאזורים מוכי זיהום אוויר, בטקס שיערכו ארגוני הסביבה בתל אביב. זאת, במחאה על התמהמהות הממשלה ביישום חוק אוויר נקי, בדגש על הסעיף שמחייב להכריז על ערים אלה כעל נפגעות זיהום אוויר.
- עתירה לבג"ץ: הממשלה לא מיישמת חוק אוויר נקי תוכנית נגד זיהום האוויר: 1.5 מיליארד שקל ייחסכו
- סוגרים חשבון: לא רוצים שתנשמו אוויר נקי
החוק, שנכנס לתוקף בינואר 2011, מאפשר לשר להגנת הסביבה להכריז על אזורים עם זיהום אוויר חריג כנפגעי זיהום אוויר. הכרזה זו אמורה לחייב את הרשויות באזור להגיש בתוך חצי שנה תוכנית פעולה לצמצום זיהום האוויר, בדגש על תחבורה.
למרות שהמשרד שוקל מזה תקופה ארוכה להכריז על שלוש הערים הגדולות כנפגעות זיהום אוויר - בארגונים מוחים כי הוא טרם עשה זאת וכתוצאה טרם הוכנו תוכניות להפחתת זיהום האוויר. כעת חששם הוא כי המשרד נסוג לחלוטין מכוונת ההכרזה, עקב התנגדות הרשויות המקומיות, אך במשרד מכחישים זאת וטוענים כי היא נדחתה כדי לאפשר להן לפעול לצמצום זיהום האוויר בשטחן.
המדינה לבג"ץ: הנושא במו"מ
לא מדובר בצעד היחיד שהממשלה לא יישמה במסגרת החוק. הארגונים אדם טבע ודין והקואליציה לבריאות הציבור הגישו לפני כחצי שנה בג"ץ נגד המדינה, בו נטען כי הממשלה מטרפדת את החוק באי אישור התוכנית הלאומית לצמצום זיהום אוויר בממשלה.
הארגונים דרשו לחייב את הממשלה לאשר לאלתר את התוכנית, שכבר הוכנה במשרד להגנת הסביבה, אך לא אושרה עדיין בממשלה כפי שמחייב החוק, מאחר שטרם קיבלה מהאוצר את התקציב הדרוש ליישומה. "חוק אוויר נקי סובל מחבלי לידה קשים", קובל עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין.
"האוצר לא מקצה את הכספים הדרושים ליישומו, המדינה אינה מכריזה על אזורים נפגעי זיהום אוויר וכמעט בכל שבוע הכנסת מקצצת את סעיפיו. בהתנהלותה זו אחראית הממשלה להפקרת בריאותם של תושבי מדינת ישראל שממשיכים לחלות ולמות מזיהום אוויר".
מתשובת המדינה לבג"ץ שהוגשה היום עולה כי משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה מנהלים עדיין מו"מ על תקציב התוכנית, אך טרם הוסכמו מקורות המימון. "מהודעת המדינה עולה כי היא מבקשת מבית המשפט להמשיך להפר את החוק, לתעתע בציבור ולהימנע מאישורה הדחוף של התוכנית הלאומית", נמסר מאדם טבע ודין.
תוכנית בלי שיניים
במכתב ששלח המשרד לפני למעלה מחצי שנה לארגוני הסביבה, צורפה טיוטת ההכרזה בה הודיע כי בכוונתו להכריז על הערים באזור גוש דן וירושלים כנפגעי זיהום אוויר בשל זיהום אוויר שמקורו בתחבורה, ועל אזור חיפה והקריות כנפגע זיהום אוויר בשל עומס מקורות פליטה מתעשייה ותחבורה ועודף תחלואה.
כעת נמאס לארגונים לחכות ובטקס שייערך מחר, בשדרות רוטשילד, הם יקראו ביחד עם פעילי מגמה ירוקה לממשלה להעביר את המשאבים הדרושים לשם קידום ופיתוח תשתיות ירוקות שיפחיתו זיהום אוויר מתחבורה, מפעלי תעשייה ומתקני יצירת אנרגיה. בנוסף יקראו למשרד להגנת הסביבה להכריז על ירושלים, חיפה ותל אביב כעל מוכות זיהום אוויר, ולראשי הרשויות לקדם תכניות אב לצמצום זיהום האוויר ופתרונות תחבורה.
"החוק נותן לרשויות כלים, סמכויות ושיניים, אך הן מסרבות לקחת את הסמכות", קובלת רונית פיסו, מנכ"לית הקואליציה לבריאות הציבור. "החוק מורה על תוכנית דיגום אוויר שתפתור אחת ולתמיד את השאלה - מה מצב זיהום האוויר של ישראל, אך התכנית לא מיושמת. החוק דורש מהממשלה ליישם תכנית לאומית לצמצום פליטות שהיא עצמה עשתה, אך הממשלה טרם העבירה את התכנית, בגלל שיקולי תקציב. כנראה אף אחד לא קרא את התוכנית - תוך מספר שנים היא אפילו תחסוך לנו כסף".
תגובות
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי "המשרד להגנת הסביבה סיים את הכנת התוכנית הלאומית לצמצום זיהום אוויר והפיץ אותה להתייחסות משרדי הממשלה כבר לפני כחצי שנה. לצערנו, הממשלה טרם הצביעה ואישרה את התוכנית וסוגיה זו נדונה בבג"ץ בימים אלו. המשרד להגנת הסביבה מקיים דיונים בנושא עם האוצר על מנת להגיע להסכמות שיאפשרו את מימוש תוכנית חשובה זו, עליה עמל צוות בינמשרדי רחב במשך כשנה וחצי.
באשר הכרזה על הערים הודגש במשרד כי "בשום פנים ואופן ההכרזה על הערים כנפגעות זיהום אוויר לא בוטלה. על מנת לאפשר לרשויות המקומיות לפעול למען צמצום זיהום האוויר בשטחיהן, הוחלט לדחות צעד זה לזמן מוגבל בלבד. בזכות פעילות המשרד, הוגשו כבר תוכניות על ידי חלק מהערים ואחרות מצויות בהליכי הכנה מתקדמים. המשרד מלווה באופן צמוד את פעילות הרשויות בעניין וישקול את ההכרזה בהתאם לביצוע ולהתקדמות שלהן".
"עם זאת, יש להדגיש ולומר כי מרכיב נכבד מזיהום האוויר אינו תלוי רק ברשות המקומית, אלא בצעדי משרד התחבורה ופעילות שהוא אמור להוביל כדי לצמצם זיהום אוויר הנגרם מכלי רכב שהם גורם מרכזי בהגברת זיהום האוויר".
מעיריית תל אביב נמסר כי עובדים על תוכנית להפחתת הזיהום לתחבורה. "הטענה בדבר התנגדות העירייה לתוכנית הטיפול מופרכת. העירייה היתה הראשונה בארץ, שהכינה לפני כ-5 שנים, תכנית אסטרטגית ייחודית ומקיפה לטיפול בזיהום האוויר בעיר, בשיתוף המשרד להגנת הסביבה בתוכן ובמימון. מאז חל שיפור משמעותי באיכות האויר ומספר הימים המזוהמים פחת מ-90 ימים בשנת 2000 ל-19 ימים בשנת 2011.
"לצורך מימוש התכנית, פועלות 2 ועדות היגוי משותפות לעירייה ולמשרד להגנת הסביבה ובימים אלה משלימה העירייה, בשיתוף פורום ה-15, הכנת תכנית מקיפה לעניין גזי חממה. בנסיבות אלה, אין מקום להכריז דווקא כיום על איזור תל־אביב-יפו כאיזור מוכה זיהום, בו יהיה צורך להכין תכנית פעולה לעניין זה, שבמילא כבר קיימת ואושרה לביצוע מול המשרד להגנת הסביבה".
מעיריית ירושלים נמסר כי היא מתנגדת לכוונה להכריז על העיר כאזור נפגע זיהום אוויר: "הכרזתו של השר מבוססת על חומר רקע מקצועי הבוחן את הנתונים מהשנים 2008 עד 2010, שאינו עדכני. בשנה האחרונה חלו שינויים תחבורתיים מרחיקי לכת בירושלים, בעקבות כניסתה של הרכבת הקלה, ומתאריך 1.1.11 ועד היום בתחנת 'כלל' שבמרכז ירושלים, לא הייתה כל חריגה מהתקן החצי שעתי והתקן היממתי של תחמוצות החנקן.
"בנוסף, עיריית ירושלים אינה מוסמכת לתת הוראות לחברות האוטובוסים להשתמש במנוע יורו 5 (בעל רמת זיהום נמוכה)... בשל כל אלו ועוד עיריית ירושלים דורשת מהשר להגנת הסביבה שלא להכריז על ירושלים כאזור נפגע זיהום אוויר".
בעיריית חיפה נטען כי רמות זיהום האוויר ירדו באופן דרמטי ולפיכך אין צורך בהכרזה. "רופא המחוז במשרד הבריאות, פרופ' שמואל רשפון, מסר בפגישה אותה קיים עם מנכ"ל העירייה שמואל גנץ כי לא קיימת כיום כל הצדקה להכרזה על אזור חיפה כאזור נפגע זיהום אוויר.
"דבריו עולים בקנה אחד עם נתוני המשרד להגנת הסביבה ו"איגוד ערים להגנת הסביבה" - המצביעים כי האוויר אותו נושמים כיום תושבי אזור חיפה הוא מהטובים בישראל וכי זיהום האוויר באזור מפרץ חיפה ירד באופן דרמטי ולא נמדדו בו מזה שנים חריגות מהתקן – וזאת בזכות טיפול יעיל ונחרץ של המשרד להגנת הסביבה ועיריית חיפה... איגוד הערים לאיכות הסביבה שוקד יחד עם יועצים חיצוניים מומחים לנושא על הכנת תכנית מקיפה לצמצום נוסף בזיהום האוויר, שמקורו בתחבורה, וזו תוגש לשר להגנת הסביבה".