שתף קטע נבחר

 

חוצים את הקווים: הסרטים ידועים, הקומיקס לא

כולם יודעים שהגרסאות הקולנועיות של באטמן וספיידרמן מבוססים על קומיקס, אבל מתברר שלא רק גיבורי על מגיעים למסך מהחוברות המשובצות. מ"גברים בשחור" ל"היסטוריה של אלימות" - סרטים מוכרים, שמקורם בקומיקסים שנשכחו

למרות שמדובר בשני מדיומים שונים בתכלית, נראה כי הקולנוע והקומיקס, הולכים טוב ביחד שלובי פריימים. יותר ויותר סרטים מצליחים ניזונים מחוברות הקומיקס והרומנים הגרפיים שיצאו למדפי הספרים. בהוליווד זיהו את הקשר המוצלח הזה ומטפחים אותו בשנים האחרונות - בעיקר לצורך יצירת להיטים קולנועיים שמשתייכים לתת-הז'אנר של גיבורי העל.

 

פרויקט מיוחד: האבולוציה של גיבורי העל

 

הטריילר של "עלייתו של האביר האפל"

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

כך קורה ששלושה מהסרטים המדוברים ביותר של 2012 נמנים על קטגוריה זו: "הנוקמים" כבר ניתץ את כל שיאי ההכנסות לסרט חדש והוא ניצב במקום הרביעי בטבלת שוברי הקופות הגדולים של כל הזמנים. "עלייתו של האביר האפל", שיחתום את טרילוגיית באטמן של כריסטופר נולאן, עשוי לעקוף אותו. וגם "ספיידרמן המופלא" שיפתח טרילוגיה מעודכנת של איש העכביש צפוי לעשות רעש בבתי הקולנוע.

 

להיטים קולנועיים אלו נסמכים בין השאר על הצלחת המקורות המאויירים שלהם, כפי שהובאו בחוברות קומיקס משגשגות לאורך השנים. אולם ישנם סרטים רבים הזוכים להצלחה והערכה בבתי הקולנוע מבלי שהקהל בכלל יודע כי גם הם מבוססים על סדרות קומיקס או רומנים גרפיים. כך למשל במקרה של סדרת סרטי "גברים בשחור", שהשלישי מביניהם עלה לאחרונה לאקרנים (והדיח בדרך את "הנוקמים" מראש טבלת שוברי הקופות עם 55 מיליון דולר בסוף השבוע האחרון).

 

הטריילר של "גברים בשחור 3"

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

השורשים של וויל סמית' וטומי לי ג'ונס - הסוכן ג'יי והסוכן קיי בשבילכם - נטועים אי שם בתחילת שנות התשעים. ב-1990 - שבע שנים לפני יציאת "גברים בשחור" פירסמו הכותב לוול קאנינגהאם והמאייר סנדי קארות'רס שלוש חוברות קומיקס (שלוש נוספות התפרסמו שנה לאחר מכן) העוקבות אחרי אירגון ממשלתי סודי של גברים לובשי חליפות שחורות המגנים על כדור הארץ מפני פעולות איבה על טבעיות. הגברים בשחור נתקלו בשדים, מוטנטים וכן, גם בחייזרים.

 

גברים בשחור - על בפריים ובמשבצת ()
גברים בשחור - על בפריים ובמשבצת

 

בגרסת קומיקס, הגברים בשחור הרבה פחות סימפטים מאשר בעיבוד הקולנועי, ומטרתם האמיתית היא לעצב את העולם מחדש בדמותם באמצעות שליטה באלמנטים סודיים. העיבוד הקולנועי סוטה מהחומר המקורי שלא זכה להצלחה מזהירה, אך בכל זאת מספק את התשתית והדמויות עליו נבנה המותג הקולנועי המצליח.

 

צבי קריאה

סדרת סרטים מצליחה נוספת שבה משחקים תפקיד חשוב יצורים הנראים כמו חייזרים היא "צבי הנינג'ה". גם הם עתידים לבקר אותנו בעתיד הקרוב על המסך הגדול לאחר היעדרות מה, הפעם תחת ידו של מייקל ביי, שהחליט להפוך אותם לחייזרים של ממש, במקום למוטנטים.

 

סרט "צבי הנינג'ה" מ-1990

 

המותג המצליח הזכור בעיקר בזכות סרטי קולנוע וסדרות טלוויזיה מצויירות (שהיו פופולאריות ביותר בניינטיז), החל את דרכו כקומיקס שחור-לבן כבר ב-1984. הקומיקס שהתחיל כבדיחה של צמד יוצרים צעירים, קווין איסטמן ופיטר לאיירד, על הקומיקסים הפופולריים ביותר של האייטיז. אולם הבדיחה הפכה למעצמה רצינית ביותר, שפיתחה תאוצה לא אופיינית לצבים - אפילו המוטנטים שבהם.

 

איסטמן ולאיירד יצרו בליל, המושפע מהסופר-הירו דארדוויל ומאבקו בקומונת הנינג'ות The Hand ("היד" - מקור ההשראה לקומונת "הרגל", בה לחמו הצבים), ומסדרת "רונין" פורצת הדרך של פרנק מילר המספרת על סמוראי המתמודד בעולם עתידני.

 

צבי הנינג'ה - גרסת האולדסקול של איסטמן ולאיירד ()
צבי הנינג'ה - גרסת האולדסקול של איסטמן ולאיירד

 

עוד מקור השראה ל"צבי הנינג'ה" היה הסדרה "New Mutants" מבית מארוול, על בני אנוש בגילאי העשרה המפתחים יכולות מוטנטיות כמו האקס-מן. צבי הנינג'ה שאבו גם מהאפוס ההומוריסטי של דייב סים סרבוס שעוקב אחרי אוכל נמלים שהוא גם לוחם ברברי - יצור שהחל את דרכו כפרודיה בעצמו על קונאן הברברי.

 

הפריצה של צבי הנינגה הגיעה כשהדמויות השטוחות מהקומיקס קיבלו נפח כצעצועים מפלסטיק. סדרת הטלוויזיה נוצרה בין השאר כדי לקדם את המכירות, וזכתה להצלחה אדירה בזכות עצמה. משם הדרך לקולנוע היתה קצרה.

 

ג'ים קארי והמסכה הירוקה על המסך ועל הנייר ()
ג'ים קארי והמסכה הירוקה על המסך ועל הנייר

 

גם "המסכה", אותה דמות ירקרקה שעטה על עצמו 1994 בסרט מ-1994, התחילה כקומיקס בהוצאת Dark Horse על פיה עוצבו סדרת טלוויזיה מצוירת וליין צעצועים. הקומיקס נכתב על ידי הכותב המוערך ג'ון ארקודי (שעבד בן היתר על חוברות של "באטמן", "הנוסע השמיני" ו"הל בוי"), והצייר דאג מנקי.

 

עוד קודם לכן, עוצב הקונספט המקורי של המסכה - המעניקה לעוטה אותה יכולות מופלאות - על ידי מייק ריצ'רדסון שהציע את הרעיון למארוול קומיקס. התוצאה היתה סטריפ הקומיקס "Masque", שנגנז בעקבות הכיוונים הפוליטיים אליו נגרר.

 

ג'ים קארי וקמרון דיאז ב"המסכה" מ-1994

  

ב-1989 ארקודי ומנקי נשכרו כדי להחיות את המסכה עם סיפורי קומיקס חדשים המתבססים על הקונספט של ריצ'רדסון, הפעם תחת השם "The Mask". הגרסה שלהם זכתה להצלחה רבה, עד שסדרת הקומיקס הסתיימה בשנת 2000 עם סיפור בו מתארח הנבל המפורסם, הג'וקר, והמסכה מתגלגת לידיו של אוייבו המושבע של באטמן. הג'וקר לא זוכה לשמור על המסכה, ושם מסתיים סיפורה.

 

הדרך לאקשן

לצד סיפורי מדע בדיוני וגיבורי על למיניהם, הקומיקס שימש כמדגרה ללא מעט סרטי פעולה רוויים באקשן ואפקטים. כזה הוא "הדרך לפרדישן" שיצא לקולנוע ב-2002 בכיכובם של טום הנקס, פול ניומן, ג'וד לאו ודניאל קרייג. לא רבים יודעים כי הסיפור נולד כרומן גרפי צנוע ארבע שנים לפני כן.

 

הטריילר של "הדרך לפרדישן" בבימויו של סם מנדס מ-2002

 

מקס אלן קולינס כתב את הקומיקס שראה אור בהוצאת די.סי קומיקס, על חייל מאפיה הנבגד על ידי הממונים עליו ונאלץ להימלט על נפשו, ונפש בנו הצעיר.

 

הדרך לפרדישן. עטיפת הרומן הגרפי וכרזת הסרט ()
הדרך לפרדישן. עטיפת הרומן הגרפי וכרזת הסרט

 

סיפור הבריחה ומסע הנקמה שמגיע לאחריה מבוסס על שני מקורות: אחד מהם הוא קומיקס מז'אנר המנגה בשם "Lone Wolf and Cub" - יצירה קנונית בקומיקס היפני המודרני, שמספרת על מוציא להורג מטעם השוגון שנבגד, ונאלץ להפוך למתנקש על מנת לכלכל את בנו בן השלוש בעודו מחפש נקמה. מקור ההשראה השני הוא דמותו האמיתית של המאפיונר ג'ון פטריק לוני, שמאבק בינו לבין אחד מאנשיו הוביל למות בנו קונור.

 

"היסטוריה של אלימות" הוא עוד רומן גרפי שזכה לעיבוד קולנועי מ-2005, הפעם בכיכובו של ויגו מורטנסן, ובבימויו של דיוויד קרוננברג. הקומיקס שנשא את אותו השם נוצר במקור על ידי ג'ון ווגנר ו-וינס לוק ב-1997. בדומה לסרט גם פה מובא סיפורו של טום, בעל דיינר בעיירה קטנה שהופך לגיבור מקומי לאחר שהוא עוצר שוד, המוביל לשרשרת אירועים שבשיאה נחשף סוד אפל מעברו.  

 

ויגו מורטנסן בטריילר של "היסטוריה של אלימות" מ-2005

 

"היסטוריה של אלימות" אינו הקומיקס היחיד של ווגנר שזכה לעיבוד קולנועי. גם סרטו של סילבסטר סטאלון "השופט" מבוסס על דמותו של Judge Dredd אותו גם יצר ווגנר. בעתיד הקרוב יזכה הקומיקס לעיבוד קולנועי נוסף בכיכובו של קרל אורבן. העלילה מתרחשת בעולם דיסטופי בו שופטים אוכפים את החוק, וממלאים תפקיד של שוטר שופט ומוציא להורג.

 

ז'אן קלוד ואן דאם ב"טיימקופ" - מישהו היה שם לפניו

 

שוטר עתידני נוסף שהחל דרכו כדמות בקומיקס הוא "טיימקופ" הזכור מהסרט בכיכובו של ז'אן קלוד ואן דאם (1994). דמות השוטרים הנעים בזמן מבוססת על סיפור קומיקס קצר שנכתב על ידי מארק ורהיידן וצוייר על ידי פיל הסטר בתחילת שנות ה-90. הסיפור הקצר הפך לתסריט פרי עטם של ורהיידן וריצ'רדסון (ההוא מ"המסכה". בהמשך הוציא Dark Horse שתי חוברות קומיקס המתבססות על עלילת הסרט - קומיקס המבוסס על סרט המבוסס על קומיקס.

 

ג'ק המרגש

ואפרופו פשעים המתרחשים בעבר, ב-2001 כיכבו ג'וני דפ והת'ר גרהאם בסרט התקופתי "ממעמקי הגיהינום" המגולל את מעללי ג'ק המרטש - רוצח הזונות הלונדוני מהמאה ה-19. הסרט אמנם לא זכה להצלחה, אך המקור הספרותי שלו נחשב לאחד הרומנים הגרפיים החשובים ביותר: "From Hell" - פרי עטו של אלן מור, מהכותבים המשפיעים ביותר בתחום הקומיקס, לציורי אדי קמפבל.

 

ג'וני דפ בעקבות ג'ק המרטש ב"מעמקי הגיהנום"

 

הסיפור, שטוען כי שגל הרציחות הוא תוצאה של קנוניה שנועדה לחפות על ממזר מבית המלוכה הבריטי, פורסם במקור כסידרה בת 16 חלקים בין השנים 1991 ל-1996. הסדרה אוגדה כרומן גרפי באורך 572 עמודים, עם למעלה מ-40 עמודים של תוספות ומחקר שנערך על ידי מור "From Hell" אגב אינה היצירה היחידה שלו שזכתה לעיבוד קולנועי. לכבוד דומה זכו גם "ונדטה", "The League of Extraordinary Gentlemen" ו"השומרים".

 

העולם שבפנים. סקרלט ג'והנסון מצוירת ()
העולם שבפנים. סקרלט ג'והנסון מצוירת

 

למרות המסורת האקשן של הקומיקס, ישנם גם כאלה שהיוו השראה לסרטי אינדי - הבולט ביניהם הוא "העולם שבפנים" (2001), סרטו של הבמאי טרי זוויגוף בכיכובן של ת'ורה בירץ' וסקרלט ג'והנסון, המבוסס על הקומיקס של דניאל קלואס "Ghost World", שפורסם בין השנים 1993 ו-1997.

 

הספר שנכתב ואוייר על ידי קלואס עוקב אחרי חיי היום יום של שתי בוגרות תיכון ציניות בתחילת שנות התשעים. השתיים מעבירות את זמנן בביקורת על החיים בעיר אמריקאית ממוצעת. מסע התבגרות שהן עוברות משקף בצורה רגישה ומשכנעת את רוח התקופה בפרט, ואת גיל משבר סוף גיל העשרה בכלל. איך זה קשור לשוברי הקופות המסחררים מאקשן וגיבורי? אולי העובדה שאותה ג'והנסון חזרה אלינו השנה כדמות אחרת שנולד בקומיקס - האלמנה השחורה מ"הנוקמים".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
וויל סמית' וטומי לי ג'ונס. גברים בשחור-לבן
"גברים בשחור" גרסת קאנינגהאם וקארות'רס
לאתר ההטבות
מומלצים