הדוחות על נהיגה בחופים: מיליון שקל ב-2011
מתחילת השנה ניתנו כבר כ-800 דוחות, וברשות הטבע והגנים חוששים שהשנה יירשמו הרבה יותר מקרי עבריינות. "ראוי שמי שמחליט לנהוג בחוף יידע שרוב הסיכויים שקנס בגובה 500 עד 1,000 שקל עושה דרכו אליו בדואר"
העונה החמה רק החלה, אך מתחילת השנה ניתנו כבר כ-800 דוחות לנהגים שנסעו על החופים בניגוד לחוק, זאת בהשוואה ל-1,500 דוחות בסך הכל במהלך שנת 2011. כך עולה מנתוני רשות הטבע והגנים, שהוצגו היום (א') בהשקת קמפיין חדש של הרשות ושל עמותת אור ירוק, לחיסול תופעת הנהיגה בחופים.
"העונה רק מתחילה וכבר אנחנו עומדים על כמות גדולה יותר של דוחות לעומת תקופה זו בשנה שעברה", מסביר הממונה על הפיקוח והאכיפה ברשות, רוני מלכא. "אם המגמה תמשיך, מספר הדוחות הולך להיות יותר גבוה, בתקווה שזה לא יקרה".
על פי נתוני הרשות, האכיפה נגד נהגים שנהגו או חנו במרחק של פחות ממאה מטרים מקו המים הניבה בשנת 2011 כ-1,464 דוחות, שהסתכמו בכמיליון שקל - 1,000 שקל לנסיעה בחוף מוכרז או בשמורת טבע, ו-500 שקל דו"ח בחופים אחרים. עד חודש אפריל השנה ניתנו 420 דוחות, אולם על פי נתונים לא רשמיים ניתנו מאז קרוב ל-400 דוחות נוספים.
"החוק לאיסור הנהיגה בחוף קיים כבר 15 שנים, אך עד לתיקון שהועבר לפני שנה הוא בקושי נאכף", מספר אלדד פלד, מנהל אגף פיקוח ואכיפה של רשות הטבע והגנים. לדבריו, עם התיקון לחוק הוחלט לשנות את הטון והשנה הוגדל התקציב לאכיפת החוק מ-150 אלף שקל ל-400 אלף שקל.
"התיקון לחוק מאפשר לנו לתעד את העבירות מרחוק ולשלוח דו"ח על סמך צילום, ובהתאם לכך ציידנו את הפקחים במצלמות ארוכות טווח אשר מסוגלות אפילו לצלם מספרי רכב מהמטוס. ראוי שכל מי שמחליט שהוא חייב לנהוג בחוף ידע שמרבית הסיכויים הם שקנס בגובה 1,000-500 שקל עושה דרכו אליו בדואר".
הקמפיין, שעלותו כ-120 אלף שקלים, יעלה לאויר החל מהיום ויכלול תשדירי רדיו, שילוט בחופים וחלוקת חומרי הסברה למתרחצים בחוף. מהרשות נמסר כי במקביל תימשך האכיפה כנגד נהגים שנוהגים בחוף, בסיוע משטרת ישראל ואגף התנועה, מג"ב, השיטור הימי, מועצות מקומיות, פקחי המשרד להגנת הסביבה ומתנדבי "אור ירוק".
"הנהיגה בחוף היא תופעה שמסיבה נזק עצום לטבע הרגיש בסביבה החופית ולכל מי שמבקש לבלות בחוף הים", מסר שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים. "מדובר בקבוצה של כמה מאות נהגים שעדיין לא הפנימה את האיסור, וכוונתנו היא להגיע לכולם באמצעי הסברה מחד ואכיפה קפדנית מאידך".