מנכ"ל הרכבת מבטיח: "בעתיד נאחר פחות"
רכבת ישראל עוברת למדד דיוק חדש, לפיו גם פיגור של חמש דקות מלוח הזמנים יחשב לאיחור. הפיצוי לנוסעים לא ישתנה - רק החל מאיחור של חצי שעה
מדד הדיוק החדש של רכבת ישראל: גם פיגור של חמש דקות ייחשב לאיחור. רכבת ישראל תחל בשבועות הקרובות ליישם מדד דיוק חדש לרכבות הנוסעים, שיקבע כי כל רכבת שתגיע ליעדה באיחור של חמש דקות או יותר, תיחשב למאחרת. אלא שהפיצוי יהיה כנהוג כיום - רק איחור של חצי שעה או יותר יזכה את הנוסעים בכרטיס נסיעה אחד באותו קו. עם זאת, מנכ"ל הרכבת, בועז צפריר, אומר כי החברה ומשרד התחבורה שוקלים את שינוי אופן פיצוי הנוסעים.
בנוסף, הרכבת תמדוד בצורה שונה את דיוק הרכבות - בעוד כיום נבדקת רק הגעת רכבות ליעדן, המדד החדש ישקלל גם את זמני הגעת הרכבות לתחנות ביניים, וכן ישוקלל ביטול רכבות לפני הגעתן ליעד. שינוי אופן המדידה אמור לענות על ביקורת ציבורית חריפה, לפיה מדד הדיוק הנוכחי - שלעתים קרובות מצביע על רמה גבוהה של עמידה בזמנים - מנותק מהמציאות, ואינו משקף בפועל את חוויית הנסיעה ברכבת.
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- יבואנית סובארו בקשיים - האם זה הסוף?
מנכ"ל הרכבת גם מבטיח כי כבר בחודשים הקרובים, ירגישו נוסעי הרכבת שינוי דרמטי ברמת השירות. לדבריו, צעד חשוב - שצפוי להגיע ליישום עד סוף השנה - הוא הנהגת כרטיס נסיעה אלקטרוני ("רב-קו"), שיאפשר נסיעה משולבת ברכבת ואוטובוסים באמצעות כרטיס אחד. יש לציין כי הרכבת היא חברת התחבורה הציבורית האחרונה שמנהיגה את הכרטיס, ובאיחור ניכר ביחס לכמה מחברות האוטובוסים.
שיפור נוסף אותו מבטיח צפריר נוגע לשילוב בין הרכבת וחברות האוטובוסים. במסגרת השיפור, המבוצע כחלק מפרויקט של משרד התחבורה הנקרא "שילובים", נוצרת התאמה בין לוחות הזמנים של האוטובוסים והרכבות. לדברי צפריר, "מתוכננים קווי הזנה שמגיעים ישירות לתחנות הרכבת, ומתוזמנים כך שיגיעו כמה דקות לפני יציאת הרכבות וכן כמה דקות אחרי הגעתן. מזה כשנה פועל בתחנת אשדוד מודל של שילוב, ועד סוף השנה הוא ייושם ב-17 תחנות נוספת, בין השאר בהרצליה, נתניה, חדרה והקריות".
ברכבת גם מתכננים להרחיב בקרוב את ההיתר להעלאת אופניים לקרונות. צפריר אומר כי החל מהחודש תתאפשר העלאת כל סוגי האופניים בכל הקווים, אך רק בשעות השפל. לדבריו, העלאת אופניים בשעות השיא לא תתאפשר, מאחר שהרכבת אינה מפעילה כיום מספיק רכבות וקרונות, ולכן הצפיפות בחלק מהקווים עדיין גבוהה.
בעניין הצפיפות, מבטיח צפריר שיפור דרמטי במהלך השנים הקרובות, עם קליטתם של מאות קרונות חדשים ועשרות קטרים. "עד סוף השנה יופעלו 500 רכבות ביום, לעומת כ-380 כיום, ובתוך חמש שנים נגיע ל-720 רכבות ביום", אומר מנכ"ל הרכבת. הגדלת מספר הרכבות תאפשר לרכבת להסיע מספר גדול משמעותית של נוסעים, וכן להקל על הצפיפות בקווים הראשיים. השנה מעריכה החברה כי תסיע כ-40 מיליון נוסעים, וב-2015 בכוונתה להגיע ל-58 מיליון. עד סוף העשור, כך מעריך צפריר, תסיע החברה מדי שנה כ-80 מיליון נוסעים - כ-9% מסך ההסעות השנתי בתחבורה ציבורית בישראל.
נושא אליו התייחס צפריר בזהירות רבה, היה סכסוכי העבודה הרבים בין הנהלת החברה וועד העובדים הלוחמני, בראשות גילה אדרעי. למרות שכבר אמור היה להיחתם הסכם חדש, בהתאם לסיכום אליו הגיעו שר התחבורה ויו"ר ההסתדרות, עד כה לא הגיעו הצדדים להבנות שיאפשרו זאת. אלא שלדברי צפריר, ההנהלה והוועד מעוניינים בשיפור התנהלות החברה, ולכן ההסכם ייחתם בסופו של דבר.
בעיה נוספת היא שיפור מערך התחזוקה, עליו נמתחה ביקורת חריפה מצד משרדי האוצר והתחבורה, ואף מצד הנהלת הרכבת. יש לציין כי עד סוף השנה תסיים החברה לקלוט 150 קרונות חדשים, אך יש הסבורים כי מערך התחזוקה יתקשה להתמודד עם הצמיחה המואצת בהיקף הרכבות הפעילות. אלא שצפריר מצהיר כי החברה תקלוט עד סוף השנה כ-50 עובדי תחזוקה חדשים, שיתווספו לעובדים שנקלטו מתחילת השנה. מנכ"ל הרכבת מבטיח כי הגדלת מצבת כוח האדם, ביחד עם מעבר לעבודה בשלוש משמרות והקמת מתחמי תחזוקה חדשים, תאפשר לחברה לתחזק את כל הרכבות החדשות.