שתף קטע נבחר

חברות התקשורת: הקנסות שיוטלו עלינו גבוהים

משרד התקשורת מבקש לחשב את הקנסות על חברות התקשורת לפי חומרת העבירה ומחזור ההכנסות שלהן. בין העבירות הגוררות קנס: רמת שירותים נמוכה, סירוב לנייד מספר מנוי לחברה אחרת וגביית תשלום על ביטול חוזה התקשרות. החברות מתנגדות: "חישוב הקנס לא הוגן"

חברות התקשורת (טלפון, סלולר ואינטרנט) ערערו היום (ד') בוועדת הכלכלה על החלטתה לאשר למשרד התקשורת להטיל עליהם קנסות מנהליים על ליקויים ומחדלים במתן השירותים לציבור בניגוד לתנאי הרישיון, על פי חישוב חדש המשקלל את חומרת העבירה ומחזור ההכנסות של כל חברה.

 

התוכנית להוזלת הסלולאריים: היצע הדגמים יגדל

תוך חצי שנה: פרטנר תשיק ממיר ב-89-80 שקל

 

הקנס המרבי הגבוה ביותר נקבע למפעיל גדול, בעל מחזור שנתי של כ-5 מיליארד שקל והוא עד 15 מיליון שקל. למפעיל "בינוני" בעל מחזור של כ-1 מיליארד שקל הקנס המרבי יעמוד על 4.1 מיליון שקל. למפעיל "קטן" שמחזורו בסדר גודל של 30 מיליון שקל, הקנס המרבי יהיה על סך 665 אלף שקל.

 

"קנסות לא הוגנים"

החברות דרשו כי המרכיב המחזורי לא יתבסס על סך כל ההכנסות של החברה שעברה על החוק אלא על חלק ההכנסות הנובעות מהשירות המסוים שבו אותרה העבירה הראוי לקנס המנהלי. חברת פרטנר טענה לדוגמה, כי לא הוגן לכלול במחזור הכנסות משירות שאין לו נגיעה לשירותים העיקריים של החברה, "למשל, אם מדובר בשירות לאספקת פיצה".

 

מנכ"ל משרד התקשורת עדן בר-טל הגיב, כי בכל מקרה החישוב כולל הכנסות משירות יוצא דופן שקיים בחברה, הרי חלקו היחסי במחזור החברה הוא שברי אחוז ולא משמעותי. לדבריו, ערעור החברות נועד רק להרוויח זמן ולדחות את יישום מערך הקנסות החדש, למרות שמדובר בחישוב חדש שאמור להיות לטובתן.

 

בר-טל ציין כי תקרת המס המרבי לא משתנה בחישוב החדש, אבל עד כה זו היתה מסגרת נוקשה ללא גיווני ביניים שהקשתה על מנכ"ל המשרד לקבוע את הקנס הראוי בכל מקרה של עבירה על תנאי הרישיון. המערך החדש מסווג את העבירות לפי 4 דרגות של חומרה ולצידו מסווגות החברות ל-2 קבוצות (קטנות או בינוניות וגדולות) לפי מחזורי הכנסותיהן. בנוסף תוקם ועדה שתקבע את הקנס הראוי בכל מצב והוא יוטל לאחר התראה ושימוע.

 

הצעת מערך החישוב החדש של ההכנסות מעוגנת בתיקון חוק התקשורת שוועדת הכלכלה מכינה לקריאה שנייה ושלישית. יו"ר הוועדה ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד) מאשר כל סעיף מיד לאחר הדיון בו ולא דוחה את ההצבעות לסוף הדיון כמו בוועדות אחרות. בפועל אושר המערך החדש לאחרונה, אבל החוק פתוח לשינויים בטרם אושר הסעיף האחרון, כך שהיום היו יכולות החברות לערער על מה שכבר סוכם. אך הסיכויים לשינוי המצב נמוכים.

 

קנסות על פגיעה בצרכנים ובשירות

בסיס החישוב לחברות קטנות שמחזורן עד 100 מיליון שקל הוא קנס מרבי שמורכב מ-230 אלף שקל בתוספת 1.45% מההכנסה השנתית. הבסיס לחברות בינוניות וגדולות שמחזורן מעל 100 מיליון שקל הוא קנס מרבי שמורכב מ-1.6 מיליון שקל בתוספת 0.25% מההכנסה השנתית. על הבסיסים הללו יחושבו הקנסות לפי 4 דרגות החומרה של הפרת תנאי הרישיון כדלהלן (3 הראשונות נוגעות ברובן לצרכנים):

 

  קנס בשיעור עד 12.5% מהסכום הבסיסי (לפי סוג החברה) יוטל על עבירות כגון פרסום אתרים ותכנית פוגעים באינטרנט; חסימת שירותי SMS; סירוב לנייד מספר מנוי לחברה אחרת; גביית תשלום על ביטול חוזה התקשרות; דרישת תשלום מיידי על ציוד קצה בשל ביטול החוזה; מניעת שירותי חובה וטיפול לקוי בתלונת המנוי; וגילוי פרטים על מנוי, תנועת שיחותיו וחשבונותיו לגורם לא מוסמך.

 

קנס בשיעור עד 25% מהסכום הבסיסי יוטל על עבירות כגון הפסקה או הגבלת שיחות של מנוי למוקדי חירום; מתן שירות בתנאי מפלים ולא שוויוניים; הפרת תנאים למתן שירות כלשהו כפי שנקבע בהתקשרות; שיבוש התקשרות מנויים עם שירותים בינלאומיים והגישה אליהם; רמת שירותים נמוכה של מרכזי שירות לקוחות ומוקדי תיקון תקלות; וגם אי חסימת גישה לשירותים אירוטיים.

 

קנס עד 50% מהסכום הבסיסי יוטל על עבירות כגון התניית מתן שירות בקבלת שירות אחר או במתן הטבת ברכישת ציוד קצה; אי מסירת מידע ודו"חות לפי תנאי הרישיון; הפרת תנאים של סל תשלומים; שימוש לא תקין בתדרים שהוקצו לבעל הרישיון; הפרעות למערכות תקשורת אלחוטית אחרות הפועלות כדין; והפרת הוראות ביטחון.

 

קנס בשיעור 100% של הסכום הבסיסי יוטל על עבירות כגון העברה או שעבוד נכס ללא אישור השר ובניגוד לתנאי הרישיון; ניהול תוך ניגודי עניינים ובעלות צולבת; מניעת שירותי קישור בנדידת מספרים לחברות אחרות; פגיעה בתחרות; אי מתן שירות לכוחות הביטחון או בשעת חירום; אי הקמת רשת בזק ציבורית לכל דורש בכל הארץ או באזור שירות בניגוד להתחייבות.

 

הקנס בכל רמה ייקבע לפי מידת הפגיעה במתן השירות הסדיר, שיעור המנויים שנפגעו, היקף הנזק הכספי שנגרם להם, לעומת הרווח הכספי שקיבל נותן השירות או התועלת שצמחה לו, הפרות קודמות של תנאי הרישיון, ועד כמה נקטה החברה בפעולות להפסקת העבירה לאחר שהתגלתה.

 

לגבי הפרת תנאי הרישיון לשידורי כבלים ולוויין כגון על פגיעה בביצוע תקין ורצוף של השידורים; ועל פגיעה במנויים בגביית תשלום או מניעת הטבה בשל ביטול הסכם התקשרות משולב ביוזמת המנוי, ועל דרישה לפירעון מיידי של יתרת תשלום עבור ציוד קצה בשל ביטול הסכם ההתקשרות. הוועדה החליטה להעלות את הסכום ל-230 אלף, אולם בעקבות השגות של החברות הוחלט לפצל את הסעיף ולאשר אותו בחוק נפרד.

 

ועדת הכלכלה תסיים בימים הקרובים את הכנת החוק המתוקן לקריאה שנייה ושלישית והוא יוגש לאישור סופי במליאת הכנסת. מועד כניסתו לתוקף טרם נקבע.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
קנסות על פגיעה במנויים
צילום: shutterstock
מומלצים