משרד הבריאות יוצא בדרישה להוזלת קרם ההגנה
על רקע העלייה החדה בתחלואה בסרטן העור פנה מנכ"ל משרד הבריאות ליצרני תכשירי ההגנה ולקופות החולים ותבע להוזיל את מחירם, כך מדווח "ידיעות אחרונות". "המחירים בארץ גבוהים ב-50% ביחס לעולם", אמר, "אם לא נראה שיפור, נקל על ייבוא מוצרים מתחרים"
המלחמה של הקיץ: משרד הבריאות יוצא למאבק נגד יצרניות תכשירי ההגנה מהשמש וקופות-החולים ודורש מהן להוזיל את המחירים המוגזמים, לטענתו, כדי לאפשר לציבור לשמור על עצמו מנזקי הקרינה. הנשק: איום בייבוא מוצרים מתחרים במחיר מוזל.
תושבי ישראל חשופים לנזקי השמש, ושכיחותו בארץ של סרטן העור הקטלני ביותר, מסוג מלנומה, נחשבת לאחת מהגבוהות בעולם. לפי נתוני משרד הבריאות, בין השנים 2000 ל2008- חלה עלייה של 40% בתחלואה במחלה בקרב האוכלוסייה היהודית. דו"ח של המשרד שפורסם לפני שנה קבע כי הסיכון לחלות במלנומה עומד על אחד מכל 36 גברים ואחת מכל 45 נשים.
- בדרך לים? כך תשמרו על העור מפני נזקי השמש
אלא שלמרות הסיכון הגבוה, רק מחצית מהציבור מקפידה על שהייה בצל בימי שמש. שיעור המשתמשים בתכשירי הגנה מהשמש באופן קבוע נמוך אף יותר. בין השאר בשל מחיריהם הגבוהים (ראו השוואה.(
על רקע זה מתגייס כעת משרד הבריאות להעלאת מספר המשתמשים בקרם הגנה מהקרינה המסוכנת - באמצעות הוזלת התכשירים לרמת מחיר שווה לכל כיס. לאחרונה זימן מנכ"ל המשרד, פרופ' רוני גמזו, את נציגי היצרניות הגדולות של התכשירים ותבע מהם להוזיל מחירים.
במקביל, פנה בשבוע האחרון למנכ"לי ארבע קופות החולים, בדרישה לפעול בהקדם להוזלת מחירי התכשירים שנמכרים בבתי-המרקחת של הקופות, כך שיהיו נמוכים משמעותית ממחיריהם בבתי-המרקחת השונים וברשתות השיווק.
"תכשירים אלו כלולים בסל הבריאות במאה אחוז השתתפות עצמית," כתב גמזו למנכ"לי הקופות. "זה מטיל על כולנו חובה לספק תכשירים אלו לצרכן במחירים סבירים ונמוכים יותר משמעותית מהמחירים הגבוהים מדי בשוק הצרכני."
בתגובה לפניית "ידיעות אחרונות" אמר פרופ' גמזו אתמול: "הציבור במדינת ישראל חייב הגנה מפני קרינת השמש בשל החשיפה הגדולה לקרני השמש של אנשים בעלי גוון עור בהיר. מנגד ישנו המחסום של מחירם הגבוה. על פי בדיקות שביצענו, מחירי התכשירים בישראל גבוהים ב30%- עד 50% ממחיריהם של מוצרים דומים באירופה ובארצות-הברית."
גמזו תלה את המחירים הגבוהים בריכוזיות הגבוהה בשוק, ובכך "שקופות-החולים אינן מתאמצות מספיק לנצל את כוח הקנייה האדיר שלהן על מנת להשיג מחירים טובים יותר עבור הצרכן." המנכ"ל קרא לצרכנים לפעול להפחתת המחירים באמצעות "לחץ צרכני על הרשתות,"
ואף שיגר איום ברור לגופים העוסקים בייצור ובמכירת התכשירים. "אם לא נראה שיפור משמעותי בתחום הזה בתקופה הקרובה" אמר. "נפעל להקל על תהליך האישורים הנדרשים לייבוא מקביל של תכשירים כאלה מחו"ל, במטרה להביא את השוק לתחרות טובה יותר, ולהוזיל מחירים."
יקר בשמש - מחירים לדוגמה של תכשירי ההגנה:
ד"ר פישר: תחליב, 250 ,SPF 34 מ"ל 70 - שקל
סקין גארד: ספריי, 200 ,SPF 30 מ"ל 60 - שקל
ניוואה: תחליב200 SPF 30 , מ"ל - 100 שקל
לייף: תכשיר לפנים, 60 SPF 50 מ"ל 48 - שקל
אהבה: תחליב, 250 SPF 50 מ"ל 135 - שקל