טמפונים אורגניים: בריאים יותר אך לא זמינים
למרות המלצות המומחים והזיקה הגוברת של נשים למוצרים ירוקים, דווקא במוצרי ההיגיינה הנשית לא מרגישים עדיין מעבר לירוק. בניגוד למזון אורגני, הרשתות הגדולות לא ממהרות למכור טמפונים מכותנה אורגנית, והנשים? מעדיפות מותגים מוכרים
בחיפוש מהיר בחנויות של הרשתות הגדולות בארצות הברית לא תוכלו למצוא טמפונים אורגניים . רשת טרגט האמריקנית אמנם מוכרת אותם, אבל רק באמצעות אתר האינטרנט שלה. העובדה הזו מפתיעה למדי, בהתחשב במגמות בשוק הצרכני.
כתבות נוספות על צרכנות ירוקה בערוץ כלכלה ירוקה :
מנאס"א למזון האורגני: האם האוכל שלכם מסוכן?
4 צעדים לגמילה מניירת מיותרתרוצים לחסוך אלפי שקלים בשנה? פתרונות ירוקים
כיום, נשים מובילות את המכירות של המוצרים הידידותיים לסביבה ולחברה, כשהשוק של המוצרים האורגניים נמצא בצמיחה מהירה יותר מהמוצרים הרגילים. נשים גם קונות כמויות אדירות של טמפונים. 70% מהנשים בארצות הברית שנמצאות בין גיל ההתבגרות לגיל המעבר, משתמשות בטמפונים ולמעשה יקנו יותר מ-11 אלף יחידות לאורך חייהן.
טמפונים אורגניים בריאים יותר
מומחים בתחום סבורים שטמפונים העשויים מכותנה אורגנית טובים יותר לבריאות האישה, משום שחומרי הבסיס שלהם טבעיים ומתחדשים, ומתפרקים ביולוגית. זאת לעומת המוצרים הרגילים שנמכרים בחנויות, העשויים משילוב של סיבים טבעיים וסינתטיים, חומרים מבוססי דלק וחומרי הלבנה.
למרות מגמות ירוקות אלו, טמפונים מכותנה אורגנית עדיין לא מצליחים לחדור לחנויות הגדולות בארה"ב. המזון האורגני, לעומת זאת, כבר מצא את דרכו לרשתות הגדולות, כמו וול-מארט וטרגט.
אחת הסיבות האפשריות לכך היא היריבות הגדולה בשוק הטמפונים בארצות הברית. על פי מגזין Advertising Age, מכירות הטמפונים בארה"ב עומדות על מחזור של כמיליארד דולר בשנה. מותג טמפקס של פרוקטור אנד גאמבל נהנה ממחצית העוגה. למעשה, טמפקס שלטה בשוק האמריקאי במשך מספר עשורים, עם נתח של למעלה מ-40% מהשוק הכולל מאז שנת 1980. שני המתחרים העיקריים של טמפקס, קוטקס ופלייטקס, שולטים ב-44% מהשוק, ומותירים 16% בלבד למתחרים הקטנים.
בשנת 1989, כשהופיע הטמפון הראשון העשוי כותנה אורגנית, שלוש המתחרות הגדולות כבר היו מבוססות עמוק בתוך השוק. החברות מוכרות את המוצרים שלהן במחירים נמוכים יותר מהמוצרים העשויים מכותנה אורגנית. על פי המחירון של טרגט, מחירו של טמפון אורגני גבוה פי 1.6 מטמפון רגיל. למעשה, מחיר הכותנה האורגנית כחומר גלם היה כפול ממחיר כותנה רגילה, נכון לשנת 2011.
סיבה נוספת להיעדרותם של הטמפונים האורגניים מהמדפים היא הנאמנות הגבוהה של הלקוחות בענף למותג המוכר. נשים לא אוהבות להחליף מותגים ולרוב יסמכו על מותג אחד במשך כל חייהן. לכן, חלון ההזדמנויות של החברות הקטנות מבוסס על אוכלוסיית הנערות. בגיל העשרה נשים פתוחות יותר לנסות מוצרים חדשים והסיכוי לשנות הרגלי צריכה בקרב קבוצת גיל זו גבוה יותר הרבה יותר. לכן, לחברות הטמפונים הקטנות יש מספר שנים מצומצם מאוד בכדי לנסות ולתפוס את הנשים כלקוחותיהן.
נשים יותר ירוקות מגברים
ייתכן שהרשתות לא מצליחות עדיין להכיר בכוח של הנשים בתחום העסקים והמדיניות הירוקה בשנים האחרונות. בספר Women In Green (נשים בירוק), טוענים המחברים, קירה גולד ולאנס הוסי, כי נשים צפויות, יותר מגברים, לתמוך במטרות סביבתיות באמצעות הצבעה, אקטיביזם ובחירות צרכניות ירוקות. ממחקרים בתחום עולה כי נשים מדרגות באופן עקבי, במידה גבוהה יותר, את איכות הסביבה ברשימת החששות שלהן.
נשים לוקחות חלק נכבד בעתיד הסביבה, ונוקטות בפעולה ממשית. קחו לדוגמה את זוכת פרס נובל, וואנגרי מאהטי, שהשיקה את תנועת Green Belt, שזרעה מיליוני עצים בקניה והפכה נשים לתומכות משמעותיות בעמידה על זכויותיהן וזכויות המשאבים הטבעיים במדינה.
חביבה סאראבי, מושלת מחוז באימן והמושלת האישה הראשונה באפגניסטן, יצרה את הפארק הלאומי הראשון בארצה, המגן על מאות דונמים של אגמים בתוליים ועמקים צבעוניים. הפעילות שלה עודדה את הקהילה המקומית להצטרף אליה ואל מטרותיה.
מזון אורגני, לעומת מוצרי היגיינה, הוא דבר שנשים מתחברות אליו יותר בקלות ולכן גם קל יותר להעביר אותן אליו. טמפונים אורגניים עדיין מתקשים להיכנס ללקסיקון האמריקני. כנראה שהנשים האמריקניות עדיין לא משמיעות מספיק את הדרישה שלהן למוצרי היגיינה נשיים אורגניים, באותה מידה שהלקוחות דורשים חסה אורגנית על המדפים.