שתף קטע נבחר
 

ניקון D800: טבע הצילום ברזולוציה גבוהה

כמו רבים אחרים, רועי גליץ הרים גבה כשניקון הכריזה על ה-D800 החדשה: מי לכל הרוחות והחיישנים צריך 36 מגה פיקסל? מה נסגר עם קצב האש האיטי הזה? אחרי שלקח אותה לטיול לטנזניה, הוא שינה את דעתו

בעודי מחפש מצלמה שתיתן לי את המענה המתאים, התלבטתי בין ניקון D4 החדשה לבין ה-D800 שהצטרפה אליה למשפחה לא מזמן. על פי המפרט שהתפרסם, שתיהן יחד (וכל אחת לחוד) לא ענו על הציפיות והצרכים שלי ממצלמה שצריכה לצלם גם טבע וגם ספורט. ואם זה לא מוגזם מדי לבקש, אז שתהיה מספיק איכותית בשביל להוציא הגדלות וקרופים בעת הצורך. אז השאלה הגדולה היא: על מה צריך להתפשר? על איכות תמונה בתמורה למהירות או על מהירות בתמורה לאיכות תמונה?

 

עוד מדריכי צילום:

 

כפי שהבנתם, הרבה מאוד סימני שאלה מלווים אותי וצלמים אחרים לגבי המצלמה שאמורה להיות המענה לקנון 5D מארק III המרשימה. אך האם זו המצלמה שהניקון אמורה להתחרות בה? נענה גם על כך בהמשך.

 

 (צילום: רועי גליץ) (צילום: רועי גליץ)
(צילום: רועי גליץ)

 

כדי לבחון את המצלמה, לקחתי אותה איתי לטיול לטנזניה שבאפריקה. לכאורה הסביבה הכי פחות טבעית למצלמה שצריכה להיות מחוברת לפלאשים באיזה סטודיו יוקרתי. המצלמה הוגדרה כתחליף לחיישני פורמט בינוני, ודורגה על ידי DXO באיכות תמונה גבוהה משל Phase one חדשה ובריונית. בלב הפראי של אפריקה ידעתי שאוכל לבחון את המצלמה לקצה – מבחינת כמות הפרטים, המהירות והתפעול, ולבסוף - מבחינת הביצועים ב-ISO גבוה. אה, וכמובן מבחינת הווידאו עוצר הנשימה שלה.

 

 

 (צילום: רועי גליץ) (צילום: רועי גליץ)
(צילום: רועי גליץ)

 

איכות תמונה: פרטים

נתחיל מהעיקר, הרי המצלמה הזו מתיימרת לשבור את כל השיאים בתחום הסופר-רזולוציה. האם המציאות מצליחה לעמוד במבחן האיכות? התשובה, למרבה הפלא היא, ועוד איך. הופתעתי לגלות שברגע שמחברים למצלמה עדשות איכותיות, היא יודעת להחזיר בכמות פרטים פנומנלית, וכך אכן האכלתי אותה – בעדשות הטובות ביותר בליין של ניקון.

 

ההרגשה הראשונה היא שניתן לעשות זום-אין ולהיכנס עוד ועוד לתמונה עד לרמת הפיקסל ולזהות כל נקבובית עור, כל שערה על בבון וקצה שפם של חתול טורף. גם בניסיונות לעשות קרופים מטורפים שהיו משאירים מ-D3s או D700 איזה 3 מיליון פיקסלים עלובים, מותירים כאן חותם של תשעה מיליון פיקסלים שימושיים בהחלט.

 

ציון פרטים: 10/10, להוריד את הכובע.

 

 (צילום: רועי גליץ) (צילום: רועי גליץ)
(צילום: רועי גליץ)
 

 

 (צילום: רועי גליץ) (צילום: רועי גליץ)
(צילום: רועי גליץ)

 

איכות תמונה: רגישות

כשמאגדים כל כך הרבה פיקסלים, חייבים להניח שהמחיר יהיה ברמת הרגישות (ISO) וברעש שנוצר כתוצר לוואי. אכן, המצלמה הזו אינה מגיעה לרמות הרגישות של הניקון D4 המבטיחה ולא לרמה של הקנון 1Dx מעוררת הקנאה. אבל ממבחנים שעשינו היא קרובה יחסית לרמות הרגישות של הקנון 5D מארק III אשר עליה ה-D800 מאפסת את הכוונות.

 

עד רמות ISO של 3200, לא נתקלתי בשום בעיה של רעש מורגשת ומעבר לכך כבר ישנו צורך בפונקציית ניקוי רעשים כדי להוציא פריימים נקיים יותר. אז נכון שיש יותר רעש ברמת זום 1:1 מול המתחרה הישירה, אבל מצד שני – כשמסתכלים על התמונה הגדולה או אפילו כשמקטינים את הקובץ מ-36 מ"פ ל-22 מ"פ של ה-5DmIII, ההרגשה משתנה והעדויות מציגות תמונה שונה לגמרי.

 

ציון רגישות: 8/10 – בכל זאת, תמיד נרצה יותר רגיש ויותר נקי.

 

 (צילום: רועי גליץ) (צילום: רועי גליץ)
(צילום: רועי גליץ)

 

איכות תמונה: טווח דינמי

טווח דינמי הוא הטווח בין המידע הבהיר ביותר למידע הכהה ביותר בתמונה, שאינו טווח קיצון (שרוף או אטום). אחד הדגלים שניקון מניפה הכי גבוה הוא דגל הטווח הדינמי – מהניקון D90) 12.5 סטופים), דרך הניקון D7000) 13.9 סטופים) ועד המפלצת המדוברת שלנו, ה-D800 עם טווח דינמי של 14.4 סטופים.

 

קנון לעומת זאת טרם עברו את ה-12 סטופים עד עכשיו וה-5D מארק III מביאה טווח של 11.7 סטופים בלבד. התרשמתם?  אני בטוח שכן. אבל איך זה נראה בעולם האמיתי? הצילומים בתנאי קונטרסט גבוה תמיד הפתיעו אותי, בעוד שאת ה-D800 היה מאוד קשה להפתיע – נדיר היה למצוא איזורים שרופים או אטומים גם בתנאי התאורה הקשים ביותר בשעות הצהריים של אפריקה המשוונית.

 

גם בקטעי הווידאו, הטווח הדינמי המרשים הצליח להפתיע לעומת וידאו ממצלמות ברזולוציה דומה, ה-D800 הציגה צילומים חדים, חיים ונעימים לעין תוך שמירה על פרטים בכל מניפת הצבעים.

 

ציון טווח דינמי: 10/10 – טווח דינמי מדהים

 

 (צילום: רועי גליץ) (צילום: רועי גליץ)
(צילום: רועי גליץ)

 

פוקוס: מהירות ואיכות

ה-D800 מכילה, למרבה הפלא, את מערכת הפוקוס של הניקון D4 בשלמותה. זה אומר 51 נקודות מיקוד שמתוכן 15 מוצלבות לדיוק ומהירות פוקוס גבוהה יותר. למערכת הפוקוס המשוכללת 6 מצבים (יחידה, 9 נק', 15 נק', 21 נק', 51 נק', 3D ואוטומטי). מערכת הפוקוס מאפשרת מיקוד בתנאי תאורה חלשים במיוחד של -2EV, וזה באמת עובד. התרשמתי מהפוקוס שתמיד קלע בדיוק למטרה. כשצילמתי עם מכפל X2 על ה-500 מ"מ F/4, נוצר צמצם מרבי של F/8, המצלמה לא גמגמה ולא פספסה אפילו לרגע.

 

בניסיון לעקוב אחרי קופים שקפצו בין ענפים, מערכת הפוקוס הצליחה במצב דינמי ליצור פריימים מדוייקים כמעט בלי שום פספוסים. אחד המאפיינים שהניקון D800 מאוד פיתחה ציפיות בו, הוא המיקוד במצב Live View ובהסרטת וידאו. ניתן לראות מיד את השיפור במערכת הפוקוס לעומת מצלמות קודמות, אך יש עדיין לניקון עוד לאן לשאוף.

 

ציון פוקוס: 9/10 – מרשים ומדוייק בכל תנאי תאורה. השלב הבא – רק נקודות מוצלבות.

 

 (צילום: רועי גליץ) (צילום: רועי גליץ)
(צילום: רועי גליץ)

 

 (צילום: רועי גליץ) (צילום: רועי גליץ)
(צילום: רועי גליץ)

 

גוף: מקצועיות, איכות ונוחות

התפעול של המצלמה מרגיש מאוד טבעי ונוח לכל ניקוניסט. הכפתורים מסודרים באופן נגיש ומאוד הגיוני, היא יושבת טוב ביד ומרגישה יציבה ונעימה בזכות גוף מגנזיום מעוצב וארגונומי. מהירות התריס היא 1/8000 כמו בכל המצלמות המקצועיות של ניקון, אבל לצערי, לא הכל מושלם. הגומי בצד ימין התחיל לצאת מהמקום, מחלה ידועה לניקוניות מהעבר וכנראה שגם כאן ניקון שומרים על המסורת. בנוסף, כפתורי ה-FN בחזית המצלמה לא ניתנים לתכנות מלא, אלא רק למגוון אפשרויות קטן שניקון אישרו.

 

מאוד הייתי שמח לקיצור דרך לשינוי הפוקוס מעוקב לננעל, מה שמחייב כרגע שימוש בשתי ידיים (לא נוח כשה-500 מ"מ מחוברת). הכפתור של שינוי מצבי הצילום (Mode) נמצא במיקום קצת לא נוח, ומצאתי את עצמי לוחץ על הכפתור של הווידאו במקום לשנות את מצב הצילום.

 

ציון גוף: 8/10 – ניקון צריכה להקשיב יותר לצלמים, ההערות האלו חוזרות ממצלמות העבר.

 

 (צילום: רועי גליץ) (צילום: רועי גליץ)
(צילום: רועי גליץ)

 

וידאו: מצלמת קולנוע בהתהוות?

אחרי ה-D90 שהייתה הראשונה שעשתה וידאו וה-5D מארק II שהפכה את הווידאו למלאכת אומנות, היו הרבה ציפיות מניקון ליצור משהו בסטנדרט גבוה יותר ומקצועי הרבה יותר. והם עמדו בציפיות, הווידאו ב-D800 הוא מעולה בשילוב החיישן הנהדר הזה. כמות הפרטים יחד עם הטווח הדינמי המרשים ויכולות ה-ISO בתנאי תאורה חלשים מצליחים ליצור מראה קולנועי ומקצועי.

 

 (צילום: רועי גליץ) (צילום: רועי גליץ)
(צילום: רועי גליץ)

 

מגוון אפשרויות לצילום ב-1080p וב-720p כשבאחרון ניתן גם לצלם ב-60 פריימים לשניה. הפוקוס האוטומטי מתיימר להיות הרבה יותר טוב בוידאו, והוא אכן מצליח לספק מיקוד מהיר ומדוייק, אבל עדיין לוקח לו חלקיק שנייה מעבר לנקודה בה זה מרגיש טבעי ונעים לעין. למרות שאפשר להשתמש בו, מיקוד ידני עדיין ייתן את ההרגשה הטובה ביותר לצופה.

 

למקצועני הווידאו מבינכם כדאי לדעת כי לניקון החדשה יש יציאת HDMI המשדרת (אל מכשירים יעודיים) וידאו לא דחוס. זוהי פונקציה חדשה למדי בעולם הווידאו DSLR המעניקה איכות תמונה ללא פשרות.

 

ציון וידאו: 9/10 – נראה מעולה, נדרש שיפור עדיין במיקוד והייתי רוצה 60 fps ב-1080p.

 

 (צילום: רועי גליץ) (צילום: רועי גליץ)
(צילום: רועי גליץ)

 

מהירות, איטיות וה-D800

50 מגהבייט. כל קובץ RAW של החיה הרעה הזו שוקל 50 מגהבייט במצב מכווץ. זה עוזר להבין למה היא נותנת 4 פריימים בשנייה ברזולוצייה מלאה (6 במצב DX עם גריפ). זה אומר שאתם חייבים כרטיסי זיכרון חדשים ומהירים, ה- Sandisk Extreme הישן שלי לא עמד בקצב ורק ה-Lexar 32GB X600 הצליח לרוקן את הבאפר מהר מספיק. זה גם אומר שהמחשב שחשבתם שהוא המילה האחרונה הופך למכונה מגמגמת במקרה הטוב. אין מה לעשות, הררי מידע דורשים היערכות מתאימה.

 

ציון מהירות: 8/10 – אין מתנות חינם.

 

D800, תעשי לי פטנטים!

פונקציה יחסית חדשה בעולם המצלמות המקצועיות נקראת “צילום באינטרוול” ( (Interval shooting. הפונקציה מאפשרת צילום אוטונומי במרווחי זמן קבועים בעיקר למטרת צילום time-lapse. באם תבחרו להפיק סרטון ישירות מהמצלמה, דעו כי התמונות המרכיבות אותו יעלמו. מקווה שבעדכון הבא ניקון יתנו לנו ליהנות מתמונות וסרטון זה לצד זה.

 

בנוסף, למצלמה יש אפשרות לצילום HDR – חיבור אוטומטי בין כמה חשיפות שונות לקובץ אחד (JPEG 8 BIT) על מנת להשיג תמונה עם טווח דינמי רחב ביותר. במצב HDR לא ניתן להפעיל את פונקציית הטיימלאפס.

 

ציון לפטנטים: 8/10 טיפה יותר אינטגרציה בין הפטנטים ויהיה אפשר ליצור דברים מורכבים ביתר קלות.

 

 (צילום: רועי גליץ) (צילום: רועי גליץ)
(צילום: רועי גליץ)

 

פתאום היא עושה FPS6!

בלחיצת כפתור המצלמה תנתב את כל הכח שלה אל 15.5 מגה-פיקסלים בקצב אש של 6 פריימים בשנייה). נשמע טוב? לא בטוח. כדי ליהנות מקצב האש הנ"ל חייבים לחבר למצלמה גריפ (MB-D12). אבל, גריפ מקורי של ניקון עולה באתר החברה 606$! עד שיצא גריפ צד שלישי נאלץ להסתפק בקצב האש הרגיל שהמצלמה מפיקה. ל-D800 יש 3 מצבי קרופ שונים: X1.2, X1.5 (פורמט DX) ו-5:4 (חיתוך מדיום פורמט). הייתרון הגדול במצב הקרוב הוא הרזולוציה הגבוהה יחסית – 15 מגה פיקסל.

 

ציון: 8/10 עכשיו באמת, גריפ ב600$?

 

 (צילום: רועי גליץ) (צילום: רועי גליץ)
(צילום: רועי גליץ)

 

מסקנות ושורות תחתונות

בתחילת היכרותנו, שאלתי את ה-D800 למי היא מיועדת. התשובה שלה היתה לצלמי סטודיו, היא היתה קצת מפונקת ואמרה שנוח לה במזגן ושהיא אוהבת הפקות אופנה ומוצר. לשחק במגרש של החיישנים הגדולים באמת. אני חושב שהיא הפתיעה אותי ואותה כשהיא גילתה את אפריקה והטבע הפתוח. זה בסדר שיש חסרונות, אף אחד מאיתנו לא מושלם. השאלה היא איך אנחנו נהנים מהיתרונות ומנצלים אותם לטובתנו. כמות הפרטים שהניקון הוציאה מכל פריימים והגמישות והסלחנות שהפגינה בתנאי תאורה קשים, חלשים וקונטרסטיים, הפכה את החוויה של אפריקה למשהו מאוד מיוחד ואמיתי. הרבה יותר אמיתי ממה שהצלחתי להוציא עם הניקון D3s איתה ביליתי בשנה שעברה.

 

האם ה-D800 אמורה להתחרות מול קנון 5D מארק III כמו שכולם טוענים ומשווים? לדעתי התשובה היא לא. היא לא אמורה להיות חברתו הטובה של צלם האירועים, היא לא מיועדת למי שלא חייב כמות פרטים פסיכית בכל קנה מידה. בשביל זה ניקון יוציאו (כנראה) את הניקון D600 שאמורה להיות עם 24 מגהפיקסל, פול-פריים זולה, נגישה ובדיוק למטרות שה-D800 לא נועדה.

 

האם הייתי הולך על ה-D800 או על הניקון D4? זו היתה ההתלבטות הגדולה שלי, ולמרות שבהתחלה נטיתי חזק לכיוון ה-D4, עכשיו ליבי התהפך ואני מוכן לשלם את המחיר במהירות בתמורה לרווח של האיכות. כפי ששמתם לב בתחילת הכתבה, גם אני הייתי מהמתנגדים ל-D800 והקונספט שליווה אותה. אחרי הגיבוש שעברתי עם המצלמה בלב הפראי של אפריקה, גיליתי מכונת צילום מדהימה שקובעת סטנדרטים חדשים של איכות בשוק צילום תחרותי ומרתק.

 

ציון כללי: 9.5/10 – נראה לי שאשמור אותה אצלי.

 

רועי גליץ הוא המנהל של גליץ בית ספר לצילום.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי גליץ
ניקון D800 טבע הצילום ברזולוציה גבוהה
צילום: רועי גליץ
מומלצים