אופל זפירה במבחן דרכים: בסך הכל, די בסדר
המיניוואן הקומפקטי החדש של אופל עושה כמעט הכל בסדר: נוחות, ביצועים, יכולת דינמית ואבזור. כאלטרנטיבה למשפחתית, זה בהחלט בסדר, בערך
- קטגוריה: מיניוואן קומפקטי
- מתחרים עיקריים: טויוטה ורסו, מאזדה 5, סיטרואן C4 פיקאסו, פיז'ו 5008
- מחיר התחלתי: 168 אלף שקל
- מחיר לרכב במבחן: 168 אלף שקל
1. תא נוסעים ותפעול
תא הנוסעים של הזפירה מזכיר, ולא בכדי, את זה של שברולט אורלנדו שנבחן אצלנו לאחרונה. הקונסולה המרכזית ברורה ונוחה לשימוש, איכות הרכבה סבירה-פלוס, אך איכות החומרים לא מרשימה. המושבים מלפנים ובמרכז נוחים ומרווחים מאוד, אך השורה השלישית פחות משכנעת. הגישה אליה אינה נוחה, והיא מתאימה לילדים קטנים בלבד. תא המטען מציע נפח מכובד, אך הוא שימושי באמת רק אם מקפלים מושב אחורי אחד לפחות, בעזרת מנגנון לא נוח במיוחד. מוזרה הבחירה בשני תאי כפפות קטנים (מדי), במקום אחד גדול ונוח.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
כיול המתלים של הזפירה נוקשה יחסית, אך אינו פוגע יותר מדי בנוחות הנסיעה. זו טובה למדי בנסיעה עירונית ובינעירונית, אך אינה מובילת הקטגוריה. הראות לפנים היא מהטובות שמציעה תעשיית הרכב, בין היתר תודות לחלונות צד המסייעים ממשית, וכך גם קורות קדמיות צרות. כך הופכת הזפירה לא רק לבטוחה, אלא גם לנוחה יחסית לתמרון באזורים צפופים.
3. מנוע-תיבת הילוכים
לזפירה מנוע בנזין בנפח 1.4 ליטר, עם מגדש טורבו ו-140 כ"ס. המנוע גמיש אמנם, אך הוא רועש תחת עומס, אינו מרגיש חזק במיוחד ולעיתים רועד יותר מהמקובל בזמן עמידה. תיבת ההילוכים האוטומטית (שוב, זהה לאורלנדו) אינה מרשימה. היא ממהרת (מדי) להעלות הילוך לטובת חסכון בדלק, הורדת ההילוך (קיק-דאון) מהוססת מדי, העברות הילוכים מורגשות שלא לצורך והיא מאפשרת לרכב להתדרדר לאחור במצבים מסוימים. תצרוכת הדלק במבחן המדמה תנאי אמת איכזבה: רק 8.8 קמ"ל בממוצע.
4. התנהגות ואבזור בטיחות
היכולת הדינמית של הזפירה סבירה-פלוס. יש כמות מספקת - לרכב מסוגה - של אחיזת כביש, היציבות הכיוונית סבירה אף היא ותגובות הרכב לפעולות נהג צפויות ומשרות בטחון. מנגד, עוצמת הבלמים לא הרשימה והייתה חלשה מעט מהרצוי. לזפירה שש כריות אוויר, והוא דורג בציון של חמישה כוכבים במבחן הבטיחות של ה-Euro NCAP.
5. אבזור ומחיר
הזפירה מוצע בישראל ברמת גימור אחת, שמחירה 168 אלף שקל. תמורת סכום זה תקבלו גם בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים ליושבים בשורה השנייה, מחשב דרך, בקרת שיוט ומערכת שמע עם חיבור AUX. ביחס לקטגוריה יש כאן אבזור סביר בהחלט, אך המחיר מעט גבוה. כדאי להזכיר גם כי חבילה זו אינה מרשימה במיוחד ביחס למכוניות מקטגוריות אחרות, חלקן זולות משמעותית.
ציון כולל וסיכום
+ מרווח לחמישה, יכולת דינמית, בטיחות פאסיבית
- תצרוכת דלק, תיבת הילוכים, צפוף מאחור, מחיר
ולבסוף: הזפירה הוא מיניוואן קומפקטי - חזק במעט מהמתחרים היפנים - שאינו מביא עמו בשורה כלשהי, אך מציע יכולת סבירה בהחלט. הוא יעיל כרכב להסעת חמישה נוסעים ושני ילדים, או מטען רב יחסית. את מרבית המטלות הוא עושה בסדר, בלי כשלונות גדולים או הצטיינות יתרה. וזה קצת חבל, כי גם למשפחות מגיע ליהנות - ומאופל שמנסה לחדור לפלח שוק ממנו נעדרה שנים ארוכות, אפשר היה לצפות ליותר.
מנוע | ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 1.4 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 140 כ"ס ב-4,900 סל"ד |
מומנט מרבי | 20 קג"מ ב-1,850 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית, שישה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / שבעה |
אורך | 466 ס"מ |
רוחב | 188 ס"מ |
גובה | 168.5 ס"מ |
בסיס גלגלים | 276 ס"מ |
משקל | 1,640 ק"ג |
נפח תא מטען | 152 ליטר |
100-0 קמ"ש | 10.9 שניות |
מהירות מרבית | 197 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 13.9 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) | 8.8 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 169 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 6 |
מחיר לגרסה שנבחנה | 168,000 שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 5 כוכבים לפי Euro NCAP |