אוטובוסים בשבתות: סדקים ראשונים בסטטוס-קוו
עיריית תל-אביב לוחצת על משרד התחבורה, ראש עיריית חולון מבצע, בהרצליה מקבלים החלטות וכפר סבא ורעננה מצטרפות. האם יצליח הסטטוס-קוו ההיסטורי, אשר מונע הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, לשרוד את הלחץ הציבורי הגובר והולך?
האם נסדק הסטטוס-קוו ההיסטורי בעניין תחבורה ציבורית בשבת? כ-200 צעירים נסעו ביום שבת האחרון באוטובוס אותו הפעילה מפלגת מרצ באזור השרון. מספר הנוסעים קטן אמנם מלשקף שינוי אמיתי בסטטוס-קוו, האוסר הפעלת תחבורה ציבורית בימי שבת וחג, אך אין להקל ראש ביוזמה. שכן "אוטובוס השבת" הוא רק חלק מתופעה שצוברת תאוצה לאחרונה: רשויות מקומיות דורשות להפעיל בשבתות קווי אוטובוס או מוניות שירות, גם אם משמעות הדבר היא שינוי הסטטוס-קוו.
עוד בנושא תחבורה ציבורית בשבת:
- תחבורה ציבורית בשבת? עדיף כיסא בקואליציה
ראשונה לבחון את גבולות ההסכם ההיסטורי הייתה תל-אביב, שהגישה למשרד התחבורה בקשה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. במרץ קיבלה עיריית הרצליה החלטה דומה, ואף עתרה בשבוע שעבר לבג"ץ בעניין זה נגד משרד התחבורה. בכפר-סבא הוחלט להקים ועדה לבחינת הצורך בשירות אוטובוסים בשבת, וברעננה עלה הנושא לדיון בוועדת התחבורה העירונית. ראש עיריית חולון, מוטי ששון, כבר הביע תמיכה בהחלטת תל-אביב, ובעבר אף אישר הפעלת "קווי לילה" בשבתות.
האם מתחת לאפו של משרד התחבורה, ולמרות התנגדות נמרצת של החרדים, עומד הסטטוס-קוו ההיסטורי להשתנות? ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, סבור כי הפעילות בנושא תחבורה ציבורית נובעת מאג'נדה פוליטית, וכי אין - וגם לא יהיה - כל שינוי בסטטוס קוו. מנגד, תמר זנדברג, יוזמת החלטת תל-אביב לפנות למשרד התחבורה, אומרת כי הלחץ הציבורי שהחל לצבור תאוצה בשבועות האחרונים לא יידעך.
"יווצר עם של עבדים ועם של עשירים"
"האם הפעילות הזו מעידה של שינוי? התשובה היא לא", אומר היום (ג') ל-ynet ח"כ גפני. לדבריו, הפעלת תחבורה ציבורית בשבת תגרום לפגיעה חמורה בזהות היהודית של מדינת ישראל, ותפגע גם בזכויות עובדים - ובעיקר אלה הנמנים עם השכבות החלשות בחברה. "אנחנו מדינה יהודית, ואי אפשר לעשות ככל העולה על רוחנו", הוא מסביר. "כך זה היה תמיד, עוד בימי ראשית המדינה. ובהצעה הזו יש פגיעה בלתי נסבלת בפרהסיה, ברשות הרבים".
בעניין הפגיעה בזכויות עובדים, מציין גפני כי הפעלת אוטובוסים בימי שבת תמנע מעובדי חברות התחבורה הציבורית את הזכות לנוח יום אחד בשבוע. "ההצעה
להפעיל תחבורה ציבורית היא אנטי-סוציאלית במובהק", הוא מבהיר. "למעשה, מה שייווצר כאן הוא עם אחד של עבדים ועם אחד של עשירים. הרי מי שיפעיל את אותם אוטובוסים הם מי שאין להם ברירה, וכך יהיו כאן עבדים מודרניים ללא חיי משפחה וללא חיי תרבות, שישרתו את העשירים".
גפני גם משוכנע כי הפעילות שניכרת לאחרונה בנושא - אשר רובה ככולה מתרכזת בגוש-דן - אינה מעידה על שינוי קרב בסטטוס-קוו. "הצעות חוק כאלה עולות מדי פעם להצבעה במליאת הכנסת, ויש רוב עצום שמפיל אותן", הוא אומר. "אין לי ספק שהרוב הזה משקף את הציבור הרחב. אני יודע מתי אנשים לא שלמים עם החלטות, ומתי הם מצביעים משיקולים קואליציוניים. וזה לא המקרה כאן. מאחורי ההצעות האלה יש רק אג'נדה פוליטית".
"בעדינות, אכנה את זה צביעות"
תמר זנדברג, חברת מוצעת עיריית תל-אביב שהציעה לפנות למשרד התחבורה, סבורה כי העניין הציבורי בנושא, שהחל להתגבר לאחרונה, לא ייעלם. "כאשר משהו מהותי עולה לדיון ציבורי, ומגיע לרמת מודעות מסוימת, הוא לא יורד ונעלם פתאום", היא אומרת היום ל-ynet. "האם זה אומר שיחול שינוי במשרד התחבורה, שמתנגד להצעה? אני לא יודעת, אבל אין לי ספק שרק לחץ ציבורי יכול להשפיע על רשויות מקומיות ונבחרי ציבור".
הטיעון לפיו הפעלת אוטובוסים בשבת תגרום לפגיעה בעובדים, מכעיס את זנדברג. "בעדינות, אכנה את זה צביעות", היא מסבירה. "הרי כבר כיום יש הרבה מאוד פעילות בימי בשבת והרבה מאוד עובדים שנאלצים לעבוד, למשל בתחנות דלק שמוכרות דלק לבעלי כלי הרכב הפרטיים". יש לציין כי עיריית תל-אביב הציעה להרחיב את פעילותן של מוניות השירות בעיר, וזאת כחלופה להפעלת קווי אוטובוס רגילים. בצורה זו, כך מקווים שם, תיווצר פגיעה מינימאלית בצביון השבת, ויינתן מענה למי שזקוקים לשירותי תחבורה ציבורית.
"בהחלט אפשר להפעיל קווים בצורה מצומצמת, תוך שמירה על זכויות העובדים", אומרת זנדברג. לדבריה, על הצדדים להגיע לפשרה, לפיה תצומצם פעילות המסחר בשבת אך תותר הפעלת תחבורה ציבורית. "פשרה שכזו תיתן מענה שהתועלת בו תעלה לאין שיעור על הפגיעה. זו פשרה סביבתית ובטיחותית, שגם תביא לפחות חילול שבת ופחות עובדים בשבת", היא מסכמת.
שירות בגלל ביקוש, או להיפך
העמדה הרשמית של משרד התחבורה לא השתנה כבר שנים ארוכות, ולפיה יש ביקוש נמוך בלבד לתחבורה ציבורית בשבת, ולכן אין הצדקה כלכלית להפעלת אוטובוסים. בדיון שנערך במליאת הכנסת במרץ האחרון, הסביר סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, את עמדת הממשלה: "הביקוש הנמוך הצפוי לשימוש בתחבורה הציבורית ביום המנוחה השבועי, אינו מצדיק את הנטל הכלכלי ואת הפרת הסטטוס-קוו".
מנגד, המצדדים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת אומרים כי כל עוד אין היצע, אי אפשר להעריך מה יהיה הביקוש. ברק הרשקוביץ, פעיל ליכוד וחבר בתנועת ישראל חופשית, התייחס לאחרונה לטענת משרד התחבורה לפיה בחיפה יש ביקוש ולכן מופעלים בה אוטובוסים בשבת, ואילו בתל-אביב כלל אין ביקוש. "האם השירות בחיפה מופעל בגלל הביקוש הקיים, או שמא הביקוש קיים בגלל הפעלת שירות האוטובוסים?", הוא שואל.
כמו בכירי משרד התחבורה, ח"כ גפני אומר כי ניסיון העבר מלמד על ביקוש נמוך במיוחד לתחבורה ציבורית בשבת. "החיוניות של השירות הזה קטנה מאוד, והנזק - גם לזהות היהודית, וגם לזכויות העובדים - עצום", הוא מסכם. זנדברג מצדה משוכנעת כי הביקוש קיים, ואינו זוכה למענה. "אותם 200 צעירים שהגיעו ביום שבת האחרון, רצו לנסוע. זו לא הייתה הפגנה, וזה לא קו סדיר ומוכר. באמת באו צעירים שרוצים לנסוע", היא מבהירה.