הממשלה: לבדוק הקמת איים מלאכותיים בישראל
צוות מיוחד יבדוק התיכנות להקמת איים מלאכותיים, שעליהם יוקמו תשתיות כמו שדה תעופה, מתקנים צבאיים ותחנות כוח. אדם טבע ודין מזהירים מפני נזק בלתי הפיך לחופי הארץ: "נהפוך לשפני ניסיון בקנה מידה עולמי"
תוכנית האיים מלאכותיים מול חופי ישראל שוב על המפה: הממשלה אישרה היום (א') להקים צוות היגוי בראשות משרד המדע והטכנולוגיה, לבדיקת היתכנות של הקמת איים מלאכותיים מול חופי ישראל שעליהם יוקמו מתקני תשתית.
- הרעיון של נתניהו: איים מלאכותיים מפסולת בניין
- כבר ב-2002: הממשלה החליטה על הקמת אי מלאכותי
- הצעה: שדה דב יעבור לאי מלאכותי בים
צוות ההיגוי, שבו יהיו נציגים ממשרדי הממשלה השונים, יבחן את היתכנות הקמתם של מגוון מתקני תשתיות על האיים. בין המתקנים המוצעים: תחנת כוח, מתקן ניסויים צבאי, תחנת כוח שרפת פסולת, מתקן התפלת מי ים, מחזור, מתקני אנרגיית רוח, שדה תעופה ועוד. הצוות יגיש המלצותיו לראש הממשלה בתוך שנה.
ועדת ההיגוי תזמן את כל הארגונים והגורמים הנוגעים לנושא ובכלל זה יועצים הידרולוגים, ארגונים סביבתיים ומומחים בתחום. הוועדה תבחן מספר פתרונות הנדסיים להקמה כגון הקמת אי צף, אי על כלונסאות, ייבוש שטחים ועוד, וכן תבחן את ההשפעה של כל אחד מהפתרונות על קו החוף הקיים. עלות עבודת הוועדה היא כ-3 מיליון שקל. העלות הכוללת של הקמת אי בשטח 2,000 דונם מוערכת במיליארד וחצי דולר.
ההצעה להקמת הוועדה הוגשה על ידי שר המדע והטכנולוגיה פרופ' דניאל הרשקוביץ. "הקמת איים מלאכותיים יכולה לפתור את בעיית המחסור בשטחים להקמת מתקני תשתית גדולים", מסר הרשקוביץ. "הפתרון של איים מלאכותיים נותן מענה להקמה של מתקני תשתית גדולים שאחרת היו מוקמים על החוף וגוזלים שטח יקר וכן פוגעים בסביבה. אנו נבחן נסיון שהצטבר במדינות שונות וכן טכנולוגיות חדשות ומקוריות".
חשש: "נזק בלתי הפיך לחופים"
בארגון אדם טבע ודין מחו נגד ההחלטה. "איים מלאכותיים יגרמו לנזק בלתי הפיך לחופי ישראל", אמרו בארגון. המנכ"ל עו"ד עמית ברכה, מסר כי "סכנות האורבות לסביבה הימית בישראל, כמו איים מלאכותיים וכמו כל קידוח גז או נפט בסביבה הימית מחייבים הקמת רשות לאומית לניהול ימי, אשר תבחן, תפקח ותקבל החלטות בנוגע לקיומן של תשתיות ימיות, כאשר האינטרס היחיד שינחה אותה יהיה האינטרס הסביבתי והציבורי".
התוכנית השאפתנית להקמת איים מלאכותיים מול חופי הארץ קיימת מזה מספר שנים במוסדות התכנון. בארגון אדם טבע ודין, שהיה חבר בצוות הממשלתי שבחן את הנושא, העבירו בזמנו חוות דעת השוללת הקמתם של איים אלו. "הקמת האי עתידה לגרום להרס מוחלט של החופים במרחק של מעל 10 ק"מ מצפון לאי, ובעקבות זאת לכרסום מצוק הכורכר עד כדי קריסתו", נכתב. "האיים, שהקמתם לא באה אלא כדי למנוע פגיעה כתוצאה מבניה ברצועת החוף, לא ימנעו פגיעה זו".
עוד הזהירו בחוות הדעת מפני הנזק הנופי שעתיד להיגרם. "האי עצמו, הדרך המוליכה אליו מן היבשה, ומתקני החוף שהקמתו תחייב גם את הקמתם, עומדים לשנות באופן דרסטי את הנוף הנשקף מן היבשה אל הים, וכך לשלול מן הצבור הרחב את זווית הראיה היחידה באזור מרכז הארץ, שממנה נשקף עד כה נוף טבעי ומרגיע".
יעל דורי, ראש תחום תכנון בארגון הסבירה, כי "מדובר במקרה ראשון בעולם, ככל הידוע לנו, של תכנית לבניית אי מלאכותי בים פתוח וסוער. כל האיים המלאכותיים, מרביתם ביפן, המשמשים לשדות תעופה או לצרכים אחרים, ניבנו בתוך מפרצים או בתחום שטחי מים מוגנים אחרים. גם בהולנד, שם נצבר ניסיון רב שנים בייבוש הים, אין בונים איים כאלה. מבחינה זו, אנחנו עתידים להיות שפני ניסיון בקנה מידה עולמי".
- Read this article in English