השר להגנת הסביבה תומך במכוניות חשמליות
מיזם הרכב החשמלי של חברת בטר פלייס זוכה לתמיכה מהשר להגנת הסביבה, גלעד ארדן. פונה לשר האוצר בדרישה: בטל לגמרי את שווי השימוש לרוכשי מכונית חשמלית
השר להגנת הסביבה בפנייה לשר האוצר: הגדל את ההטבות שמקבלים כלי רכב חשמליים. השר גלעד ארדן פנה לשר האוצר יובל שטייניץ, בבקשה כי יעניק לכלי רכב חשמליים פטור מלא מ"שווי שימוש" - מס חודשי שמשלמים עובדים המקבלים רכב צמוד. לדבריו, הפטור נועד "לסייע לטכנולוגיה החשמלית לחדור לשוק".
בכך מתייצב ארדן לצד יבואנים של כלי רכב חשמליים, דוגמת מיזם "בטר פלייס" של שי אגסי והחברה לישראל. ארדן גם קורא כעת לשטייניץ לדחות בשנה את העלאת מס הקנייה לכלי רכב חשמליים והיברידיים, המתוכננת ל-2014.
עוד חדשות בערוץ הרכב של ynet:
- הסיבה למעצר: המכונית נראתה ישנה
- מיני קאנטרימן במבחן דרכים: פנאי זה עסק יקר
אופל אסטרה עוברת מתיחת פנים, בקרוב אצלנו
יש לציין כי ארדן כבר תמך בעבר במעבר לתחבורה חשמלית. בעקבות ביקור שערך במיזם בטר פלייס ב-2009, אמר כי "הצלחת המכונית החשמלית תפחית את זיהום האוויר ופליטות גזי החממה במרכזי הערים באופן דרמטי". הוא אף הבטיח כי "המשרד להגנת הסביבה יסייע לקידום הפרויקט (בטר פלייס, ש.ה) בכל דרך אפשרית".
ההטבות של החשמליות
בפנייתו לשטייניץ, כותב ארדן כי כלי רכב חשמליים אינם זכאים להטבה כלשהי בשווי השימוש, וזאת בזמן שכלי רכב היברידיים מקבלים הנחה חודשית של 540 שקל. "מדיניות זו מקשה על מקבלי הרכב הצמוד לבחור ברכב החשמלי", כותב ארדן לשר האוצר. "יש לזכור כי (יש) קשיים רבים איתם צריכים להתמודד הנהגים הבוחרים ברכב חשמלי - מגבלות לגבי מרחק הנסיעה, מיקום נקודות הטעינה/החלפת המצברים, מגבלות חנייה ועוד".
על-מנת לעודד עובדים לבחור במכונית חשמלית, מציע כעת ארדן להעניק "פטור מלא ממס על השימוש החודשי ברכב חשמלי צמוד". במלים פשוטות: בעוד מי שבוחר במכונית בעלת מנוע בנזין או דיזל משלם למדינה כ-3,000 שקל בחודש, נהגי מכוניות חשמליות לא ישלמו כלל. לחלופין, מציע ארדן להשוות את התשלום החודשי של כלי רכב חשמליים לזה של כלי רכב היברדיים.
ראוי לציין כי כלי רכב חשמליים נהנים כיום מהטבת מס משמעותית: מס קנייה בשיעור של 8% בלבד. זאת, לעומת 30% לכלי רכב היברידיים ויותר מ-60% בממוצע לכלל כלי הרכב. בעבר הסבירו ברשות המסים כי לא יפחיתו את שווי השימוש לכלי רכב חשמליים, מאחר שממילא הם זכאים להטבה משמעותית בעת הרכישה. כדאי גם לזכור כי מאחר ששווי השימוש מחושב כאחוז מסוים ממחיר המכונית (2.5%), הפחתת מס הקנייה ל-8% הקטינה משמעותית גם את "שווי השימוש".
בנוסף, מחיר המחירון של המכונית החשמלית שמשווק מיזם בטר פלייס אינו כולל את מחירה של הסוללה - הרכיב היקר ביותר בכלי רכב חשמלי. כתוצאה מכך, אותו שווי שימוש שמשלמים עובדים נמוך משמעותית מזה שהיו משלמים, אלמלא התירה המדינה את הפרדת הסוללה ממחיר המכונית.
פחות מסים, יותר כסף למדינה
מלבד ההצעות בנוגע לכלי רכב חשמליים, סבור השר ארדן כי גם יש לדחות את העלאת מס הקנייה לכלי רכב חשמליים והיברידיים, אשר רק לאחרונה נדחתה בשנה. "כלי הרכב ההיברידיים עדיין מהווים כיום חלופה נקייה יותר", כותב ארדן לשטייניץ, "גם לעומת כלי הרכב הקטנים והנקיים ביותר, המצוידים במנועי בנזין או דיזל".
אלא שמכתבו של ארדן מגיע כחודש וחצי בלבד לאחר ששר האוצר אישר שורת הטבות לכלי רכב חשמליים והיברידיים. על-פי מתווה שגיבשה רשות המסים, הופחת בתחילת יוני שיעור מס הקנייה לכלי רכב חשמליים מ-10% ל-8%. בנוסף, תוקפה של הטבת מס הניתנת לכלי רכב היברידיים הוארך. מס הקנייה לכלי רכב אלה יעמוד על 30% עד סוף 2013, ולא יעלה ל-45% בסוף שנה זו כפי שתוכנן בתחילה.
מכתבו של ארדן לשטייניץ מגלה בין היתר כי המדינה תיהנה בקרוב מהגדלה משמעותית של הכנסותיה, בעקבות העלאת מס הקנייה המוטל על כלי רכב חדשים. כפי שנחשף לאחרונה ב-ynet, ב-2013 צפויים משרדי הממשלה לעדכן את תוכנית "מיסוי ירוק", לפיה ניתנות הטבות מס למכוניות שפולטות זיהום מועט. העדכון יחמיר את התנאים הקובעים את גובה הטבות המס, ובעקבותיו צפוי ייקור של חלק משמעותי מהמכוניות החדשות, ובכלל זאת משפחתיות, סופר-מיני ואף מיני.
במכתבו לשטייניץ, מציע כעת ארדן כי חלק "מתוספת תקבולי המס בעקבות העדכון" יופנה למימון ההטבות לכלי רכב חשמליים והיברידיים. כך יוצא שכלל הנהגים בישראל יממנו את ההטבות למי שיירכשו כלי רכב הנחשבים לידידותיים יותר לסביבה.