אירופה תחסוך 15% מצריכת הדלק והחשמל
בזמן שמנהיגי מדינות העולם תרים בריו דרכים להפחית את הנזקים שגורמים בני האדם לכדור הארץ - באיחוד האירופי החליטו לצמצם את יעדי החיסכון באנרגיה של ממשלות וחברות תשתית, מ-20% ל-15%
האיחוד האירופי מפחית את יעדי החיסכון של חשבון החשמל והדלק של היבשת: נציגים רשמיים של האיחוד הגיעו להסכמה על נוסח של הצעת חוק, שתאלץ ממשלות וחברות תשתיות לשפר את יעילות צריכת האנרגיה שלהן ולהפחית את צריכת הדלק. עם זאת, יעדי החיסכון נמוכים מהיעדים עליהם הצהירו בתחילה.
עוד בכלכלה ירוקה :
- האתגר: איך מאכילים כל כך הרבה פיות בעולם?
-
ראשי ערים מהעולם מתחרים: למי יש ירוק יותר
-
מזהמי סביבה סדרתיים לא יזכו למענקי עידוד
ניסוח הקווים המנחים התבצע בעקבות ועידה של האיחוד האירופי שנערכה ב-2007, אז הודיעה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, על הסכם להפחתת 20% בצריכת האנרגיה עד 2020, שכלל יעד של ייצור 20% אנרגיה מתחדשת מתמהיל ייצור האנרגיה והפחתה של 20% בפליטת הפחמן הדו-חמצני.
האיחוד אמנם צפוי לעמוד בשני היעדים האחרונים - אך לא ביעד של הפחתת בצריכת האנרגיה, מאחר שמדינות רבות התנגדו אליו והוא לא עוגן עדיין חוק מחייב. כעת, לאחר חודשים של דיונים אינטנסיביים, גובש יעד הרבה פחות שאפתני והנוסח הסופי של ההצעה עומד על הפחתה של כ-15% ב-8 השנים הקרובות.
הצעת החוק סוכמה על ידי נציגי הנציבות האירופית, הפרלמנט האירופי ונשיאות האיחוד, אך עדיין נזקקת לאישור של 27 המדינות החברות, ולאחר מכן לאישור השרים. על אף שלקווים המנחים שנוסחו יש תמיכה של גורמים חזקים באיחוד, יש מספר מדינות שעלולות לדחות את הסכמתן, בהן פינלנד, פורטוגל, ספרד, אסטוניה, סלובקיה והולנד , שהפגינו את הגישה השלילית ביותר כלפי הקווים המנחים.
"שינוי תרבותי במודל העסקי"
הצעדים העיקריים, כוללים דרכים להפוך בניינים ליעילים יותר בצריכת אנרגיה. האתגר הגדול ביותר הוא שיפוץ הבניינים הקיימים - המהווים כ-40% מצריכת האנרגיה של האיחוד. ההצעה הראשנית כללה תנאים לשיפוץ המבנים הציבוריים, אך בהצעה החדשה ניתן פטור לסוגים רבים של מבנים, למשל בתחום הצבא והביטחון.
על פי ההערכות, יישום הקווים המנחים של החוק יעלה 29.5 מיליארד אירו עד שנת 2020. עם זאת, החיסכון לכלכלה צפוי לעמוד על 54 מיליארד אירו, כתוצאה מהפחתת ההוצאות על הדלק ועל הההשקעה בייצור ובהפצת אנרגיה.
דנמרק, שהתחייבה לחיסכון משמעותי בצריכת אנרגיה בתחומה, טענה כי הפחתת צריכת הדלק תפחית את התלות של היבשת בנפט וגז מיובאים - על פי נתוני הנציבות האירופית, האיחוד הוציא יותר מ-488 מיליארד אירו על ייבוא אנרגיה - המהווים 3.9% מהתמ"ג.
בדנמרק סבורים גם כי ההצעה תסייע בהתמודדות עם המשבר הכלכלי באירופה ותפאשר לייצר כ-400 אלף מקומות עבודה. מנגד, מתנגדי הצעת החוק אמרו שהיא עשויה לפגוע בצמיחה וכי אין לאיחוד את הכסף הנדרש במיידי לצורך השינוי. ספרד למשל, שרק קיבלה אישור לתוכנית חילוץ של ענף הבנקאות במדינה - טענה כי יישום הצעת החוק יקר מידי לתקציב שלה.
קלוד טורמה, חבר פרלמנט אירופי, סיפר כי מי שהחלישו את יעדי ההצעה היו גרמניה ובריטניה, שאף שכנעה מדינות אחרות להתנגד להצעת החוק. "העמדה של מרקל היא האכזבה הגדולה ביותר", אמר. טורמה הוסיף כי "המודל העתידי של חברות האנרגיה יכלול גם שירות לשיפור צריכת האנרגיה. מדובר בשינוי תרבותי במודל העסקי ולכן המאבק שלנו כל-כך קשה".