שתף קטע נבחר

הפסולת שבישראל זורקים - במרוקו קונים

מפעל צבעים משדרות החל למחזר את הפסולת הכימית שנוצרת בתהליכי הייצור אצלו, אבל לא מצא לקוחות לתוצרת. הסיבה: איכות הצבעים המתקבלת לא נחשבת טובה מספיק עבור המפעלים הישראלים. במרוקו דווקא קפצו על המציאה

הפסולת של חברה לישראלית לייצור צבעים - תשמש חברה במרוקו לאותה מטרה: חברת דנבר משדרות, תמכור במאות אלפי שקלים את הפסולת שנוצרת בתהליכי הייצור שלה, לחברה לייצור צבעים ממרוקו. 

 

עוד על מיחזור - בכלכלה ירוקה 

 

מדובר בחומרים כימיים בשם סולבנטים, או בשמם העברי - ממיסים מסוג טינר, המשמשים בהליך ייצור הצבע ונותרים כפסולת בסופו. דנבר, שממחזרת את החומרים הללו, חתמה לאחרונה מול החברה המרוקאית על עסקה בהיקף של מיליון דולר, במסגרתה נשלחות מדי חודש שתי מכולות של 27 טון כל אחת, בעלות של 30 אלף דולר למכולה.  

 

דנבר עוסקת בייצור צבעים, ציפויים וחומרי איטום, בעיקר לשימוש בפן התעשייתי כמו בצביעת מתכות ובתעשיית האוניות. הסולבנטים המשומשים שנותרים בתום תהליכי ייצור צבעי השמן במפעל, הם חומרי פסולת כימיים, דלקים, רעילים ומזהמים, שהשלכתם ללא טיפול גורמת נזק רב לסביבה כמו זיהומי קרקע ומי תהום.

 

צילום: איתי פלג

 

 

בישראל מונחים מפעלים לפנות את הפסולת הזו בצורה מסודרת, למקומות שבהם מטמינים או שורפים אותה, במטרה להקטין את הנזק לסביבה. אולם קוגן מסביר כי מספר כי מאחר שעלויות הטיפול הן מאוד גבוהות, החברה חיפשה אחר חלופות, שגם יניבו לה רווח כלכלי.

 

אין קונים? אז מייצאים

באופן זה החליטו בחברה למחזר את הפסולת הזו ולחפש לה קונים. קוגן מסביר כי לחומרי הפסולת הללו יש ערך כלכלי רב, שכן הם יכולים לשמש שוב כחומר גלם לייצור מדללים, בתהליך ייצור צבעי שמן. 

 

"כאשר מכינים צבע יש לנקות את הדוד בכל פעם מחדש, על מנת ששאריות של הצבע הקודם לא יתערבבו עם הצבע שמכינים", מסביר על התהליך מנכ"ל הפרויקטים בחברה, ברוך קוגן. "לצורך ניקוי הדוד משתמשים בסולבנטים ולאחר גמר הניקוי נותרים חומרי פסולת כימיים שהם נוזלי הניקוי, שכוללים את הסולבנטים המומסים ואת שאריות הצבע.

 

את חומרי הניקוי הללו מטהרת דנבר, במקום להעביר אותם להטמנה ברמת חובב. עם זאת, בחברה התקשו למצוא לקוחות מקומיים לחומר הממוחזר: קוגן מספר כי אין בארץ ביקוש לצבעים מסולבנטים משומשים, מאחר שהאיכות שלהם ירודה לעומת צבעים מסולבנטים מקוריים. 

 

"לארץ זה לא מתאים כי מפעלים בארץ מקפידים על רמה מאוד גבוהה של צבעים ואין ביקוש לצבעים שעשוים מחומרים מומחזרים", הוא אומר. לא רק זאת, אלא שאפילו דנבר עצמה לא משתמשת בחומרים שהיא ממחזרת לייצור צבעים.

 

משום כך החברה חיפשה אחר שוק פוטנציאלי אחר לקניית הפסולת, אותו היא מצאה במרוקו. אך על מנת שהסחר בחומרי הפסולת יהיה כלכלי - נדרשה כמות גדולה מזו שמייצרת החברה. קוגן מספר כי לצורך כך אוספת החברה חומרי פסולת דומים ממפעלים ברחבי הארץ ואף קיבלה היתר לפנות את כל פסולת הצבעים של התעשייה האווירית.

 

כעת מקווים בדנבר להרחיב את היקפי הייצוא של מוצרים אלה למרוקו, במטרה להגיע לכמויות גדולות אף יותר. "לתחום איכות הסביבה יש גם פוטנציאל כלכלי עצום, שילך ויגדל בשנים הבאות" אומר קוגן. "חברות שמתחילות כיום בפיתוח עסקי של הנושא יהיו הראשונות ליהנות מהצמיחה כאשר התחום יבשיל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
צילום: איתי פלג
עובד דנבר יוצק מהטינר המזוהם למיכלים
צילום: איתי פלג
צילום: איתי פלג
ברוך קוגן
צילום: איתי פלג
מומלצים