קסדת חצי מסוכנת? למרות זאת היא עדיין חוקית
איך קרה שקסדת החצי לרוכבי קטנועים ואופנועים, עליה אמרה הרשות הלאומית לבטיחות שהיא "לא מעניקה הגנה מספקת", מותרת עדיין לשימוש? התשובה: משרד התחבורה מתקשה לנסח תקנה הולמת
מדוע מותר לרכוב בישראל עם קסדה שאינה שומרת כראוי על ראש הרוכב? תאונת הדרכים בדצמבר 2010 שבה נפצע אנושות כדורגלן העבר אבי כהן, העלתה לתודעה הציבורית את הסכנה בחבישת "קסדת חצי" בעת רכיבה על כלי רכב דו-גלגלי. לאחר שנפטר כהן, כשבוע לאחר התאונה, מיהרו במשרד התחבורה להגיב, ומנסים מזה כשנה וחצי להוציא את השימוש בקסדה אל מחוץ לחוק. אלא שפעם אחר פעם מתברר כי זו אינה פעולה פשוטה כל-כך.
עוד במרץ 2011 העביר המשרד נוסח ראשון של תקנה בעניין לאישור ועדת הכלכלה, ולפיה תיאסר רכיבה על כלי רכב דו-גלגליים עם "קסדת חצי". בחודש מאי האחרון דנה הוועדה בתקנה, ואישורה אמור היה להוציא את השימוש בקסדה אל מחוץ לחוק החל מיולי הקרוב. אלא שבסופו של דבר הופסק הדיון בעניין התקנה, מאחר שלא נמצא פתרון לבעיה מהותית - רוכבים יחויבו לחבוש קסדות העומדות בתקן ישראלי, מבלי שידעו מה קובע התקן והאם הקסדה שרכשו עומדת בו.
יש להזכיר כי על-פי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, "קסדות חצי" אינן מעניקות הגנה מספקת לראש הרוכב, ולכן מומלץ להשתמש בקסדות מלאות שמספקות הגנה טובה יותר. כיום מתיר החוק שימוש בקסדות חצי, המאושרות על-פי התקינה האמריקאית. עם זאת, קסדות אלה אינן מותרות על-פי התקינה האירופית, הנחשבת למחמירה ומתקדמת יותר. סקר שערכה ב-2010 הרשות לבטיחות, העלה כי 20% מהרוכבים ו-50% מהמורכבים בישראל חובשים קסדות חצי.
על מה קובעים עבירה פלילית?
לדברי אתי בנדלר, היועצת המשפטית של ועדת הכלכלה, הבעיה בתקנה שהגיש משרד התחבורה מוכרת מתחומים אחרים בהם מיושם תקן ישראלי של מכון התקנים: "(ה)תקן (קובע) שאסור לנהוג באופנוע או בטרקטורון אלא בקסדה שעומדת בדרישות התקן, כשהמשתמש לא יודע מה אומר התקן ואם הקסדה שהוא מרכיב על ראשו עונה לדרישות התקן".
בגלל סוגיה של זכויות יוצרים, מי שרוצה לדעת מה קובע תו תקן ישראלי - בכל נושא - נדרש לשלם למכון התקנים. דרישה שכזו, כך מסבירה בנדלר, רק מחמירה את המצב, שכן "(כך) קובעים עבירה פלילית על אי-קיום התקן, כשמשתמש הקצה (רוכב האופנוע, ש.ה) לא יודע מה כתוב בכלל באותו תקן, אלא אם כן הוא ייגש למכון התקנים וירכוש את התקן הזה. זה הליך שאני באופן עקבי מתנגדת לו".
בחודש שעבר נדמה היה שמשרד התחבורה מצא פתרון לבעיית הניסוח של התקן: לסמן את הקסדות. אלא שמתברר כי אין מדובר בהליך פשוט. לדברי חווה ראובני, סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, "(ה)נושא של הסימון - זה דבר שמחייב בדיקה (ו)תיאום עם המחלקה הפלילית, גם עם הדרישות של חוק התקנים, גם עם החובות של היבואנים לפי צו ייבוא חופשי - זה מכלול שאי אפשר ברבע שעה לנסח את חובות הסימון".
"ניסוח החובה לא פשוט"
ממשרד התחבורה נמסר ל-ynet בתגובה כי "התקנות הציעו להטיל על רוכב האופנוע אחריות לכך שהקסדה שיחבוש היא תקנית לפי התקן הישראלי החדש. הצעה זו עוררה התנגדות, בגלל חוסר היכולת של הרוכב לדעת אם קסדה היא תקנית או לא. הוסכם עקרונית שהחובה צריכה להיות לחבוש קסדה (ה)מסומנת באופן שיעיד על תקניותה, דבר שהרוכב יכול לבדוק בעצמו".
אלא שבמשרד מבהירים כי עדיין לא נמצא ניסוח שיהיה מוסכם על כל הגורמים הרלוונטיים. "ניסוח חובה זו לא פשוט לאור מגוון הסימונים שכבר קיימים, מגבלות חוק התקנים ועוד", מסבירים שם - ומבטיחים כי בימים אלה מנוסחות תקנות חדשות, שיוגשו לאישור ועדת הכלכלה מיד לאחר שיושלמו.