איפה אני רואה עצמי מוביל שינוי חברתי?
עמית חזן, בוגר המכינה הקדם צבאית עין פרת הקים מפעל קייטנה מיוחד בדימונה, הפועל כבר 10 שנים וממשיך מידי שנה ביוזמתו וביוזמת חניכי המכינה של אותה שנה.לרגל "יום המכינות הצבאיות" שיתקיים מחר (ה') הוא מספר
שמי עמית חזן בן 29, סטודנט שנה שניה לעבודה סוציאלית במכללת "ספיר" ויושב ראש אגודת הסטודנטים במכללה. גדלתי והתחנכתי בגן יבנה ובשנותי בתיכון הייתי שחקן כדורסל בנבחרות השונות. כשהגעתי לגיל 18, הצטרפתי ל"מדרשה למנהיגות חברתית - עין פרת" בכפר אדומים.
הצטרפותי למדרשה הייתה קרש קפיצה משמעותי לפעילותי החברתיות בהן אני עוסק עד היום. כחניך נחשפתי לעולם ידע רחב ולפעילויות חברתיות מגוונות. החשיפה לעולמות תוכן חדשים מילאה אותי ברוח יצירה ועשייה חברתית. אחרי חצי שנה במדרשה, החלו לעלות בי מחשבות על "היום שאחרי" המכינה, התחלתי לשאול את עצמי שאלות באשר למחויבות החברתית שלי, כמה אני יכול לתרום לחברה ואיפה המקומות בהם אני רואה עצמי מוביל שינוי חברתי.
ידעתי שאני אוהב לעבוד עם ילדים ושאת העשייה שלי ארצה להקדיש לחבר'ה הצעירים שאני כה אוהב. היה לי ברור כבר בשלבים הראשונים שארצה לעבוד עם ילדים שצריכים אותי והמחשבה המידית היתה לפנות לילדים בסיכון גבוה; ילדים שחיים בעוני, שנפגעו מינית, שחשופים לסיכונים שונים כגון תחנת סמים שהמתקיימת בביתם ועוד.
כשהתחלתי לגבש בצורה ממשית תוכנית למיזם חברתי, פניתי לאיתור שותפים פוטנציאלים לעבודה בירוחם, ערד, באר שבע ודימונה. אחרי שבועות של חיפושים פגשתי את אילנית לוגסי מדימונה - פעילת שכונות שהייתה ילדה בסיכון בעצמה ולימים הפכה ליושבת ראש ארגון המשפחות החד הוריות בעיר.
מלא באנרגיה ורצון לפעול הצעתי לה שנפתח יחד קייטנת קיץ לילדים בסיכון מכיתות א' עד ו' וכבר אז הצבתי מספר גבוה של מאה ילדים שרציתי שישתתפו בשנה הראשונה לפעילות. חלוקת העבודה התחלקה בינינו - אני הייתי ממונה על הפן ההדרכתי, על גיוס המדריכים וייצור תכני הקייטנה והיא הייתה אחראית על גיוס קבוצת הילדים מהמוקדים הקשים ביותר. לא יכולתי להיות מאושר ומרוגש יותר מההרפתקאה שעמדנו להיכנס לתוכה.
עם יריית הפתיחה התחלתי לתור את הארץ ולאתר קבוצת מדריכים איכותיות. האידיאל שמאחורי גיוס המדריכים היה גיבוש קבוצת מדריכים במודל שנחשפתי אליו במכינה; קבוצה מעורבת של בנים ובנות, דתיים וחילוניים שמאמינים באמת ובתמים ביכולתם כאזרחים צעירים להוביל שינוי חברתי משמעותי.
בבניית התוכן ההדרכתי של הקייטנה הצבנו יעד גבוה נוסף; חשיפת הילדים למקומות ואתרים בארץ שלא זכו להגיע אליהם עד כה. פעלנו בשיטת 'יום פנים' ו'יום חוץ'. ימי הפנים הוקדשו לנושאים חינוכיים שונים, עליהם עמלו המדריכים תוך העברת תכנים עמוקים וידע נרחב לילדים בצורות שונות של משחקים ופעילויות מאתגרות. ימי החוץ הוקדשו לנסיעות אל מחוץ לגבולות דימונה - הכנסת, הכותל, פארקי מים בארץ, חברת חשמל, מפעלי שוקולד ועוד. הקייטנה הייתה הצלחה מסחררת ויצרה הדים גדולים בעיר ומחוצה לה ואף היו ניסיונות של מספר ערים לחקות את המודל הצעיר שהתגבש.
מיד לאחר סיום הקייטנה התגייסתי לצבא ושירתתי שש שנים כקצין בסיירת גולני. על אף השירות, האחריות האישית שלי לפרויקט לא פסקה לרגע ומידי שנה, כחצי שנה לפני חודשי הקיץ הייתי מתחיל לעבוד על גיוס הכספים ועל בניית צוותי ההדרכה. כל שנה מחדש היה עלי לשכנע את מפקדיי ופקודיי כי עלי לקחת חופשה מהשירות הצבאי ולהיות עם הילדים, מלאכת שכנוע שהייתה פרויקט בפני עצמה.
עם השנים מספר החניכים גדל ל-250 וההחלטה הייתה להגדיל את הפרויקט מתוך ראיה מקיפה של האחריות לשלום הילד. במקביל, התחלנו להפעיל פרויקטים ברוב חגי השנה, הפכנו למוקד זמין לבעיות שונות שהתעוררו אצל הילדים במהלך השנה ובשלב מאוחר יותר הפנינו את מרצנו גם לעבודה עם האימהות החד הוריות של הילדים. בנינו מערך תמיכה וסיוע לאימהות שכלל קורסי העצמה, יעוץ עורכי דין, קורסי יזמות ואף נופשונים בטבריה, ים המלח ואילת.
הפרויקטים השונים מתקיימים עד היום בדימונה והשנה נחגוג את השנה האחת עשרה לפעילות. דרך הפרויקטים נחשפתי לחדרים הפנימיים ביותר בלבם של ילדים, מה שגרם לי להבין שהמוטו שלנו הוא פשוט "חום ואהבה"; ילדים בסיכון חווים ניתוקים רבים מדמויות משמעותיות בחייהם ולכן חוסר האמון שלהם כלפי מבוגרים הוא דבר שכיח. מתוך ההבנה הזו, אנו נאבקים על כל ילד, מחבקים אותו ואוהבים אותו גם ברגעים הקשים ביותר.
במהלך הפרויקט ניתן לראות שהילדים מגיבים בצורה נהדרת למדריכים וכבר בימים הראשונים הילדים משתפים את המדריכים בקשיים שהם חווים ובדימוי העצמי שלהם שלעיתים נפגע. אנחנו מעניקים כלים שונים לצוות ההדרכה בסדרה ארוכה של מפגשי הכנה לקראת כל פרויקט ולכן הכשרת המדריכים מכינה אותם להתמודד עם מצבים אלו. דרך סיפורם של הילדים שנחשפים בפנינו, אנו מצליחים להציל ילדים רבים מהתעללויות שונות וממצבים הקשים אליהם הם חשופים. יש לי זכות גדולה לעמוד בראש הפרויקט ואני מודה על הרגע בו הצטרפתי למדרשה למנהיגות חברתית, שפתחה אצלי את מנוע העשייה החברתית.
- הכותב זכה לפרס "יקיר העיר" לאחר עשר שנות פעילות בדימונה.
- מחר (ה') יתקיים יום המכינות הקדם צבאיות. יום המהווה את השיא השנתי של פעילות המכינות הקדם צבאיות הפרוסות ברחבי הארץ ופועלות בכל מגזרי החברה בישראל. המכינות מהוות מסגרת חינוכית להכשרת בני נוער לשירות צבאי מלא ומשמעותי בצה"ל, ביחידות קרביות והתנדבותיות, במסלולי פיקוד וקצונה וכן לאחריות ולמעורבות חברתית, לתפקידי מנהיגות בצבא ובמדינה.
- תכניות הלימודים במכינות מוקדשות להעמקת הזהות היהודית-ציונית, לעיון בנושאי חברה ומדינה, ציונות ודמוקרטיה, אהבת העם והארץ ולטיפוח נאמנות ומחויבות מלאה כלפיהם. חלק מהמכינות משלבות עבודה התנדבותית קהילתית עם האוכלוסייה המקומית באזור בו פועלת המכינה.