שתף קטע נבחר

 

כבד ושרירי: רסיבר NAD T787 במבחן

הוא שוקל 25 קילו, הוא עולה 18 אלף שקל והוא יכול לגרום לסלון שלכם להישמע טוב. ממש טוב. החל מבהאזנה להופעה של אדל וכלה בצפייה באביר האפל

לא מופרך לומר שאין חובב אודיו שאינו מכיר את NAD. היא נוסדה לפני יותר מ-40 שנה, על ידי מספר חובבי אודיו שמטרתם היתה ליצר מוצרים שמספקים "תמורה גבוהה לכסף”. כיום מייצרת NAD שלל מוצרים בהם נגני CD, מגברי פונו לפטיפונים, מגברים דו ערוצים וכמובן, רסיברים. אחד מדגמי העילית של הקטגוריה הוא רסיבר הקולנוע הביתי החדש, ה-NAD T787.

 

עוד ב-dtown:

 

כאחד שמכיר שלל דגמים של היצרנית הזו תמיד היה לי לומר משהו על העיצוב המאוד ספרטני שלהם. אפשר לומר אפילו, כי עד עכשיו לא מצאתי מצאתי מוצר של NAD שהיה יפה או אפילו סקסי לטעמי. על הרסיבר החדש שלהם יש לי הרבה מה להגיד. ראשית אספר לכם שזה אחד הרסיברים הכבדים ביותר שיצא לי להרים. הוא כבד מאוד – 25.2 ק”ג, בנוי כמו טנק ובהחלט נראה עדכני. במרכז הרסיבר ישנו צג קטן שדי קשה לצפות בו מרחוק אך כאשר כל הנתונים מופיעים על מסך הטלוויזיה או מקרן, העניין הזה הופך לפחות חשוב. גוף הרסיבר נקי למדי מכפתורים.

 

בצידו השמאלי ניתן למצוא בורר עגול המופעל על ידי לחיצה, והוא אחראי על רוב הפעולות. בחלקו התחתון של המכשיר, ישנה שורה בת 8 כפתורים נוספים האחראים על פעולות מתוכנתות מראש כמו הפעלה וכיבוי רמקולים באזור אחר, בדיקת קבלת אות לרמקולים וכדומה. הפעולות המורכבות יעשו דרך בורר הלחיצים העגול.

 

נראה עדכני. NAD T787  (צילום: dtown) (צילום: dtown)
נראה עדכני. NAD T787 (צילום: dtown)

 

 

טכנית

מדובר ברסיבר 7.1 ערוצים, כאשר לכל ערוץ (מלבד אות יחידת הסאב שהא פסיבי) מסופקים 120 וואט ב-8 אוהם והיענות לתדר שנעה בין 20 הרץ ועד ל-20 קילוהרץ. נתון ההספק מרשים מאוד עבור רסיבר רב ערוצי, נאד, בניגוד ליצרניות רבות של רסיברים, מציינת באופן נאות את ההספק עבור "שבעה ערוצים פועלים בו זמנית" ולא רק עבור ערוץ בודד בצורה שמטעה (כי הוא יורד מאוד בהספקו כאשר מצטרפים אליו חבריו).

 

הרסיבר תומך בכל שיטות שידור הצליל החדשות (Dolby® TrueHD, DTS-HD™ Master Audio, Pro Logic® IIx, and DTS Neo:6 decoding) ולקינוח, איך אפשר בלי, מערכת RC חדישה ומשוכללת המאפשרת מדידה וכיול מ-5 מקומות שונים בחלל על מנת להשיג את הצליל האופטימלי עבור סיטואציה בה מספר אנשים צופים יחדיו בסרט. בנוסף ניתן להוסיף לרסיבר חיבור ל-iPod על ידי הוספת אביזר NAD IPD 2 שמסתנכרן בקלות עם הרסיבר (חבל שזה לא מגיע כסטנדרט כאן).

 

רב אזורי

הרסיבר הזה מסוגל לשלוח אות ל-4 איזורים שונים עם שליטה מלאה (מלבד RC) על כל איזור . כלומר, באיזור אחד ניתן לשמוע רדיו, בשני סרט, בשלישי מוסיקה וברביעי סאונד למשחק המחשב. כלומר, זו מערכת בציביון של "בית חכם" בפני עצמה. בנוסף, יחידת ההגברה של הרמקולים האחוריים יכולים לשמש כמקור כוח לאחד מהאיזורים שתבחרו. המרגיז הוא שהאותות לאיזורים השונים יפעלו אך ורק בחיבור אנלוגי. לכן, DVD שמחובר בכבל אופטי או HDMI לא יעביר אות לאיזורים השונים.

 

וידאו

לרסיבר יש לא פחות מ-7 כניסות HDMI (ושתי יציאות) כאשר לכולן הוא מסוגל לעשות המרה ל-1080p. יש גם תמיכה בהעברת בתלת מימד. ובנוסף, יש לו שלל כניסות לוידאו כולל S-video ו-Composite שכמעט ואין בהן שימוש בסלון המודרני, אך טוב שיהיו לגיבוי.

 

הפאנל האחורי  (צילום: dtown) (צילום: dtown)
הפאנל האחורי (צילום: dtown)

 

מבחני האזנה

הקולות של גותה'אם

את האביר האפל בוודאי כולכם מכירים, ומי שלא – כדאי שישלים את החור הזה בהשכלה הקולנועית שלו. הסרט עתיר אפקטים ואיכות הסאונד שלו לטעמי היא אדירה. רסיבר כזה, עם כוח בלתי נתפס ואיזון טונאלי וטבעיות לעילא ולעילא משכנעים אותי שמה שמתרחש שם, ברמת הצליל, הוא התרחיש האמיתי והנכון. קול פיצוץ זכוכית מעולם לא היה נשמע כל כך טבעי ומופרד. אפשר ממש לחשוב שמשהו התנפץ באמת על ידי.

 

הדיאלוגים הבוקעים מהסנטר מעמידים לי שני אנשים מוחשיים מולי. אם היה לי מסך גדול יותר מהקיים כנראה שהייתי בטוח שקולם בוקע ממש מגרונם. הרסיבר הזה מדויק, טבעי ועשיר מאוד בטונאליות שלו. יחד עם זאת הוא גם ממחיש היטב מימדים ופרופורציות בין הצלילים השונים. הוא מצליח לספר לי באיזה סוג של חלל מתרחשת הסצינה. הוא מגלה שטח פתוח, חלל סגור קטן, חלל גדול ומהדהד והקונטרס בין החללים השונים הוא אדיר. הדינמיות של הרסיבר הזה היא אחת מהמרשימות שנתקלתי בהן. יש לו כוח אדיר, שליטה אבסולוטית ברמקולים והאמת היא שעל פי המשקל שלו והשנאים האימתניים לא ציפיתי לפחות בגזרה הזו.

 

 

נשמע טוב, בונד

גם בהאזנה לצליל בסרט קוונטום של נחמה, לא ניתן להתעלם מהאיכויות של הרסיבר הזה. הוא העמיד מולי סצנת מרדף אמיתית. המנוע האימתני של מכונית הספורט של בונד הרעיד את סלון ביתי, התחושה היא שאני מצוי בתוך המכונית. יריות מרובה אוטומטי נשמעות מופרדות היטב, אין מריחות, אין נפיחות בצליל ואין שום תוספת שהיא אינה טבעית. הצליל מהיר, מיידי ומדויק. הדינמיות של הרסיבר מעבירה למאזין היטב את התרחיש הסוני שבסצנת האקשן האלימה במיוחד ביחס למוסיקת המתח שחודרת לעצמות ומעשירה עוד יותר את האווירה.

 

התוצאה כאן היא אולי אחת מהמרשימות ביותר ששמעתי עד כה בסרט הזה. שיתוף הפעולה בין חמשת הרמקולים ויחידת הסאב מושלם. האיזון בניהם מרשים מאוד. אף אחד אינו בולט יתר על המידה ואף אחד מהם אינו מרוחק. זה ממחיש היטב את איכות תיקון החדר האוטומטי של הרסיבר. החלל והמערכת מנגנים באופן מושלם. אין הדהודים ואין שמץ של חריפות. הצליל מאוזן ושומר על איזון גם בעוצמות נמוכות.

 

הרסיבר הזה הביא את הרמקולים שלי (ADVANCE ACOUSTIC EZY – SAT) לביצועים שלא חשבתי שהם מסוגלים להם. הבס, המידבס והאנרגיה היא רק חלק מההפתעות. מה שממש אהבתי הוא את הגודל שהרסיבר הזה הצליח לייצר. זה רק המחיש לי לאן ניתן להגיע עם רמקול פשוט יחסית אבל איכותי.

 

סמבה

בסרט ריו, שמשלב פס קול מדהים, סאונד נהדר והרבה מאוד אפקטים וקולות דיבוב מגוונים, תחילת הסרט מגלה לי כמה הרסיבר הזה יודע לעשות מוסיקה. בסצנת הפתיחה בה הציפורים פוצחות בשירה ברזילאית אנרגטית ושמחה. הצליל מפורט להפליא, דינמי ומאוזן. הבס מוגדר, הרזולוציה מעולה, השחורים הלא כל כך מרשימים של המסך שלי הפכו להיות מרשימים למדי. כלומר, האות העובר דרכו משפר את התוצאה פלאים לעומת המעבר מהסטרימר שברשותי למסך עצמו.

 

מישהי כמוה

גם ההופעה של הזמרת אדל באלברט הול, מענגת להאזנה. למרות שאני מחובבי האודיו שעדיין חושב שמוסיקה שומעים בדו ערוצי אני פשוט נהנה מהחוויה הזו של רב ערוצי. אני נהנה גם בזכות העובדה שהרסיבר הזה מצליח לספק חוויה בלתי מתפשרת בשילוב בין סאונד לאפקטים. קולה של הסולנית נשמע מעולה. הסנטר קיבל זריקת אנרגיה אדירה. הזכיר לי מאוד את התוצאה עם המרנץ 7005 עם עוד קצת תוספת מידבס ואנרגיה. הכלים סביבה נשמעים מעולה. רמת ההפרדה טובה מאוד, הצליל עוטף היטב את המאזין ומשכנע בקלות שאני נמצא בין הקהל באולם אדיר המימדים. מסך גדול, כיסא קולנוע ואני משתכנע לחלוטין שאני נמצא שם בהופעה. פשוט מצויין!

 

מאסיבי, חזק, כבד (צילום: dtown) (צילום: dtown)
מאסיבי, חזק, כבד(צילום: dtown)

 

בגזרה הסטריאופונית

על מנת לבחון את הרסיבר במוסיקה דו ערוצית חיברתי אותו לרמקולים הקדמיים של מערכת הסטריאו שלי, עקפתי את כל מערכות העיבוד (כולל RC). האמת היא שהוא שהה במצב זה במשך שבוע שלם בהם האזנתי לשלל קטעי מוסיקה. הרמקולים שלי חושפניים מאוד. הם מצביעים בקלות על "בעיות" ברסיבר והאמת היא שרובם, במיוחד הרסיברים שיצאו לאחרונה, לא רעים כלל באודיו דו ערוצי. אני אפילו זוכר לטובה את המרנץ 7005 שהפתיע עד מאוד בגזרה הזו. הרסיבר הזה, כמו ה-7005, גם כן מצוין בגזרה הזו. בחנתי אותו על מספר קטעי מוסיקה ולהלן המסקנות.

 

הרסיבר הזה מצטיין בשליטה וכוח. הוא מחזיק את הרמקולים שלי בקלות. הוא יחסית טבעי אם כי נוטה למתכתיות קלה מאוד בתחום הגבוה ואינני בטוח שהרמקול הממוצע שישודך אליו יחשוף זאת אם בכלל. במקרה הזה, המתכתיות הקלה הזו על רמקול שקוף במיוחד, כנראה שאינה רלוונטית כל כך לרוכש הממוצע. מאידך, מצאתי בס מעולה. מדויק, מהיר, מפורט מאוד, עמוק וטבעי. אולי הבס הטוב ביותר שיצא לי לשמוע דרך רסיבר קולנוע ביתי

 

בהתמקדות על שיחזור כלי נגינה שונים במוסיקה קלאסית בחרתי כמובן בקטע הרפרנס Britten - Young Persons Guide to the Orchestra. ביצירה הזו גיליתי את אותה מתכתיות קלה כאשר ניגנו הכינורות וחליל הפיקולו. זה לא היה חריף, להיפך, הרסיבר הזה מאוזן מאוד. זו היתה מתכתיות שאין למצוא אותה בכלי הנגינה במציאות. יחד עם זאת, מצאתי שהוא דינמי מאוד, מצליח להעביר תשמורת סימפונית בצורה טובה, בס מעולה, מיד מלא מפורט ומופרד אך שוב, התחום הגבוה במוסיקה קלאסית אינו מהמשכנעים ביותר.

 

גם במוסיקת רוק וג'אז מצאתי שהתוצאה מפתיעה עד מאוד. במקרה הזה, אותה מתכתיות קלה בגבוהים נעלמה או לפחות התמזגה היטב עם צליל המצילות שהן, כידוע לכולנו, עשויות מתכת. אך הרזולוציה והפרטים בשאר תחום התדרים בהחלט ראויים לשבח.

 

במוסיקה אלקטרונית מצאתי כמה וכמה יתרונות כאשר היתרון הבולט הוא איכות הבס והרזולוציה במיד, נוסיף לזה תיבול חמים שמאפיין את הרסיבר הזה וקיבלנו יופי של תוצאה. האנרגיה שבוקעת מהרסיבר הזה היא בהחלט יוצאת דופן. מצאתי שהוא מצליח להעביר מוסיקה אלקטרונית יוצאת מגדר הרגיל.

 

בקולות אדם היה קצת קשה לקבל מיקוד וטבעיות אך משחק קל עם כבלי חשמל איכותיים מיקד את השירה בצורה טובה יותר והניב ביצועים משכנעים יותר. מאידך, הצליל גדול, אפילו ענק. הבמה מצויינת, יוצאת מגבולות הרמקולים, והדינמיות והשליטה ברמקול נפלאה. כוח וקונטרול זה הדבר האחרון שחסר לו.

 

אהבתי מאוד את הביצועים שהצליח הרסיבר להוציא מהמערכת שלי בעיבוד ל-7 ערוצים למוסיקה. המערכת נותרה מאוזנת מאוד, החלוקה מוצלחת בהחלט ומוסיפה המון לחווית ההאזנה, במיוחד כאשר היא עשויה היטב.

 

לרסיבר שלל אופציות האזנה לאודיו דו ערוצי. מדובר בטכניקות חדשות של NAD שהופכות הקלטה דו ערוצית לרב ערוצית. לרוב אני די מזלזל באופציות הללו אבל תמיד מנסה. האמת מנסה ולאחר מכאן אומר לעצמי "טוב, אי אפשר לעשות את זה כנראה". Nad שברו את המיתוס. האזנתי הרבה פעמים למערכות אודיו טובות במוסיקה רב ערוצית עם מוסיקה שהוקלטה כך במקור. הרסיבר הזה הביא את אותה תחושה בדיוק. חשתי כאילו השיר הוקלט כך. מאידך, היה קצת קימפרוס בגבוהים, האיזון מעט ניפגע אך בגדול, האופציה הזו מרשימה בהחלט וסוף סוף אחת כזו שלא "רוצחת" את הצליל.

    

המינוסים

ישנם כמה דברים עקרוניים שהפריעו לי ברסיבר יקר שכזה. ראשית הפריעה לי מאוד העובדה ש- NAD לא הטמיעה תמיכה Airplay מובנה במכשיר. היום מבחינתי זה אמור להיות סטנדרט. עיגון ל-iPod גם כן אמור להיות סטנדרט. במידה ותרצו לעגן מכשיר שכזה, תאלצו לרכוש מכשיר בניפרד. חבל.

שלט רחוק: אומנם הקליטה שלו מטורפת אבל השלט הזה הוא פשוט במבנהו, פלסטיקי ונטול צג, יש גם שלט שני, קטן ופשוט עוד יותר לשלוט ב- Zone הנוסף.

 

השלט פלסטיקי מדי  (צילום: dtown)
השלט פלסטיקי מדי (צילום: dtown)

 

שורה תחתונה  

למען האמת, אני לא ממש מופתע בסיום הבדיקה. NAD יודעת לעשות מוצרים טובים, אך הפעם היא מתעלה מעל עצמה. קשה מאוד להתעלם מאיכות הבניה, איכות החומרים והעיצוב הקרבי והמאסיבי של הרסיבר הזה. הכח דורש את שלו בסעיפי משקל, גודל וחום, הרסיבר מתחמם כמו מגבר סטריאו בהמתי והוא שוקל כמו ערמה של בלטות, בעיקר בגלל השנאי הגדול. ולכן, אם ברשותכם מדפי זכוכית מעוצבים ומעודנים, קחו בחשבון שהוא עלול לעשות "שינוי קל" במצב הזכוכית. מערכת ה-RC המדהימה של הרסיבר מכיילת את הצליל בהתאם לחלל החדר בצורה מדוייקת ביותר, היא קלה להפליא להפעלה והכי חשוב, לא מצאתי שום סיבה לתקן כאן בצורה ידנית שום דבר. שימו מיקרופון, הציבו אותו ב-5 נקודות שונות בחלל (על פי ההוראות) וקיבלתם מערכת מאוזנת, מהירה שמרגישה כאילו החלל נבנה במיוחד עבורה. יחד עם זאת, למרות הטכנולוגיה והשיכלולים ברמת המיתוג והסאונד חסרו לי מספר פיצ'רים בסיסיים שבמחיר הזה, שהוא כלל לא זול, אני מצפה לקבל כחלק מהמכשיר. אבל כשמסתכלים על החבילה הכוללת, ביחס לאיכות הצליל המרשימה, גם החסרונות הללו מתגמדים מול הענק NAD T787.

 

מחיר: 18,000 שקל

אחריות ושירות: טופ אודיו

 

לסקירה המלאה

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: dtown
נראה טוב, נשמע טוב. NAD T787
צילום: dtown
מומלצים