שתף קטע נבחר

מדינות מז' אירופה לא מנצלות את תקציבי האיחוד

לא קל לנהל את תקציב האיחוד האירופי. מצד אחד, מדינות דרום אירופה נזקקות לסיוע במיליארדים ומצד שני, המצטרפות החדשות ממזרח לא מצליחות לנצל את הכסף שניתן להם כדי לשפר את תשתיות התחבורה. האם כספי הרכבת הלא מנוצלים של פולין, יחלצו את הבנקים בספרד?

על רקע ההתרחבות של האיחוד האירופי מזרחה, בריסל הקצתה מאות מיליוני אירו לשיפור תשתיות - במיוחד למערך הרכבת המתפורר של העידן הקומוניסטי- בשטחן של 10 המדינות החדשות באיחוד. במקור, היה זה אמור להיות אחד מהיתרונות הגדולים ביותר של הצטרפות לאיחוד.

 

אך מחקירה של סוכנות הידיעות רויטרס, עולה כי רק 10% מהסכומים אכן נוצלו, תון שמעלה שאלות באשר לתוכנית המפוארת של אירופה לעידוד צמיחה כלכלית, הפחתה של מקרי מוות בתאונות דרכים והפחתה של פליטת גזי חממה.

 

הוצאות על תשתיות תמיד היו ה'גזר' למשיכת מדינות אל האיחוד. בריסל הוציאה מיליארדים בספרד, פורטוגל ויוון בשנות ה-80 וה-90. כשמדינות הגוש הסובייטי לשעבר הצטרפו בשנים 2004-2007, גם להן הובטחה הזרמה של מזומנים. עד כה, עם זאת, רק 1.65 מיליארד אירו, או כ-11% מסך המימון של הקרן, הוצאו בפועל.

 

מעבר לכישלון בניצול מלוא המימון, הנתון גם מטיל ספק ביכולת של הגוש להוציא 500 מיליארד אירו, פי 33 מהסכום שהוצא, שדרוש לטענת האיחוד לרשת התחבורה הכוללת: חיברו 120 נמלים, שדות תעופה ותחנות רכבת מרכזיות, שדרוג 15 אלף ק"מ של פסי רכבת והסרת 35 תחנות מעבר גבול שיוצרות עיכוב.

 

"ברור כי במדינות אלו, על אף שרשתות הרכבות ביקשו במשך שנים רבות מימון רב, הדבר עומד בניגוד גמור ליכולת לספוג את הכסף", כך אמרה מוניקה היימינג, מנכ"ל ארגון מנהלי תשתיות הרכבות האירופי. "ספיגת המימון של האיחוד, במיוחד בתחום הרכבות, הוא נמוך מאוד, נמוך בהרבה ממה שחשבנו בתחילה".

 

על פי גורם בכיר באיחוד, שהעדיף להישאר בעילום שם, חלק מהסיבה לניצול הנמוך של המימון הוא שהכספים מועברים לאחר ביצוע הפרויקט. המדינות העניות יותר לא יכולות מבחינה מנהלתית ליישם פרויקט במיליארדי אירו, ולכן, בניגוד ליעדים של האיחוד, מעדיפות להשקיע בכבישים ולא בפסי רכבת. אך לדבריו, "גם בעולם אידיאלי היינו עומדים על אחוז ניצול של 20%-25% מהמימון".

 

האיחוד עובד עם הממשלות המקומיות לבניית יכולת מנהלתית, לדבריו, ו"ברגע שלאנשים הנכונים תהיה יכולת לתכנן וליישם את הפרויקטים, לדעתי נראה משהו קרוב יותר למה שציפינו לו". לעת עתה, הכסף יושב בחשבון של האיחוד האירופי. אם לא ינוצל עד 2015, הוא מיועד לחזור לתקציב הכללי של האיחוד.

 

בפולין, למשל, מצב התחבורה רק החמיר. על אף שהמדינה מתגאה בכלכלה חזקה והיא החברה היחידה באיחוד שלא נכנסה למיתון במשבר האחרון, זמני נסיעת הרכבות רשמו האטה במהלך שני העשורים מאז נפילת הקומוניזם. למרות גידול בהוצאה על תשתיות, עשרות פרויקטים לשיפור הרכבות במדינה נדחו או הושהו. נכון לחודש מאי האחרון, פולין קיבלה רק 303 מיליון אירו מהקצאת ההון של האיחוד, שהם 5.5% בלבד מתוך 5.5 מיליארד אירו שהוקצו לה.

 

פולנים רבים כבר מעדיפים אוטובוס או רכבים פרטיים, בעקבות העיכובים, השירות הגרוע והקרונות הישנים והמלוכלכים, תוכניות שהחלו לפני שנים עדיין לא מסתיימות, ורק שבריר מהמימון מנוצל בפועל.

 

כתוצאה מהנתונים הנמוכים של המדינות מהמזרח, האיחוד האירופי מקשה על המדינות החדשות יותר, בהצלחה חלקית בלבד: אסטוניה רשמה את אחוז הניצול הגדול ביותר של מימון התשתיות- 76 מיליון אירו, שהם 41% מהקצאה של 185 מיליון אירו.

 

לטביה, לעומת זאת, הצליחה להוציא רק 2.8% מההון שהוקצה לה. כתוצאה מכך, בריסל השעתה את התשלומים ללטביה בחודש ינואר 2012, בעקבות שליטה לא טובה באופן הוצאת הכספים, כך לדברי שר האוצר הלטבי.

 

כמו חברות אחרות באיחוד, לטביה מתלוננת על הליכים ארוכים ומורכבים עד לקבלת הכסף מהאיחוד, שדורש מהמדינות לשלם על הפרויקטים מראש ולעמוד בדרישות טכניות וסביבתיות מחמירות. העברת הכספים לוקחת לעתים חודשים ואף שנים.

 

"לא הצלחנו לייצר מספיק מזמנים מהפעילות השוטפת שלנו על מנת לכסות את החשבוניות", אמר ייבגני סזרנסקי, לשעבר ראש מנהל הרכבת במדינה. הוא מתלונן כי לקח שנתיים עד להקמת מסגרת חשבונאית לפרויקטים. "אם לא היינו מודיעים על מכרזים באופן עצמאי ומשיגים מקורות מימון בעצמנו, לא היינו מסוגלים להשיק פרויקטים רבים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רון פז
ורשה. מצב התחבורה רק החמיר מאז שהצטרפה לאיחוד
צילום: רון פז
מומלצים