משרד התחבורה יאשר תווי נכה לילדים אוטיסטים
מנהל המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, פרופסור יוסף ריבק, קבע כי לילד אוטיסט אין מגבלת ניידות. בעקבות קביעה זו סירב אגף הרישוי לחדש תווי נכה למשפחות ילדים אוטיסטים. כעת הורה שר התחבורה לאשר את התווים בכל זאת
מוטב מאוחר מלעולם לא - משרד התחבורה מתקן את העוול שגרם. לאחר חודשים ארוכים של סבל ומפח נפש, יזכו בקרוב הורים לילדים אוטיסטים בתווי חניה לנכים. בכך אמור לבוא על תיקונו עוול שנגרם להורים וילדים רבים, שהגישו מאז ספטמבר 2011 בקשות לחידוש תווים בהם החזיקו במשך שנים, אך נדחו לפתע על-ידי אגף הרישוי.
את ההחלטה להנפיק בכל זאת תווי חניה גם למשפחות ילדים אוטיסטים, קיבל שר התחבורה, ישראל כץ. במשרדו מודים עם זאת כי רוב הבקשות שהוגשו בחודשים האחרונים, נדחו.
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- טויוטה אייגו במבחן דרכים: כמה עולה תדמית?
ראוי לציין כי כבר בסוף השנה שעברה פנו הורים לילדים אוטיסטים לוועדה לפניות הציבור של הכנסת, ואמרו כי אגף הרישוי לא מחדש תווי נכה שהונפקו בעבר. במרץ ערכה הוועדה דיון בנושא, ובה הבהיר נציג אלו"ט כי "יש עלייה דרמטית של מאות אחוזים במספר (ה)בקשות של משפחות של ילדים עם אוטיזם, שנשללו - לא (תגי חניה) חדשים, אלא כאלה שבעבר היה להם והיום נשללו. כלומר, הנחת המוצא הצינית היא שהם (הילדים, ש.ה) הבריאו".
"לילדים אין מגבלות ניידות"
על-פי דו"ח שפרסם בפברואר מרכז המחקר של הכנסת, העביר מנהל המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד), פרופסור יוסף ריבק, תגובה רשמית למשרד התחבורה, ובה הבהיר כי "לילדים (אוטיסטים, ש.ה) אין מגבלות ניידות והם מסוגלים ללכת על הרגליים. הקושי בהשתלטות עליהם אינו שונה בהכרח מהותית מכל ילד עם הפרעת התנהגות או הפרעת קשב וריכוז, או מילדים בריאים".
במרכז המחקר גם העריכו כי דחיית הבקשות שהגישו הורים לילדים אוטיסטים, לא הייתה מקרית - אלא פרי תכנון. "החלטת אגף הרישוי לדחות בקשות זכאות לתג נכה בעבור ילדים אוטיסטים, נובעת גם היא מהחלטת האגף להקשיח את כללי הזכאות", הסבירו שם. מהדו"ח שפרסם המרכז עולה עוד כי בעקבות גידול ניכר שחל כבר ב-2009 במספר הבקשות לתג נכה, הוחלט "לנקוט מדיניות נוקשה יותר" באישור הזכאויות לכלל הפונים.
"תשובה סטנדרטית, חמש פעמים"
בישיבת הוועדה במרץ, תיארה אמא לילד בן 8.5 הסובל מאוטיזם, את מסלול הייסורים שעברה. "(הוא) מטופל פסיכיאטרית ותרופתית בתרופות נוגדות פסיכוזה", סיפרה לחברי הכנסת. "לילד היה אישור לתו נכה למשך ארבע שנים, עד ינואר 2011, כשהחליטו שלא לאשר. קיבלתי תשובה סטנדרטית, חמש פעמים, למרות שצירפתי מסמכים מפסיכיאטרית, מפסיכולוגית קלינית, ממרפאה בעיסוק, (ו)כולם כותבים את אותו הדבר".
בהמשך דבריה, הסבירה מדוע היא נזקקת לתו החניה: "(הילד שלי) מקבל הרבה טיפולים, הוא סבל גם מהתקפים אפילפטיים... מדי פעם הוא צריך MRI, הוא צריך נוירולוג, הוא צריך מרפאה בעיסוק, הוא צריך קלינאית תקשורת, הוא צריך הידרותרפיה, הוא צריך מגוון גדול של טיפולים, שרובם ניתנים בחיפה. אני מתגוררת בקריות, אין חניה בחיפה ולהוביל את הילד הזה בכביש זה בלתי אפשרי".
הנכים נופלים בין הכיסאות?
באותה ישיבה של הוועדה, גם הודה סגן מנהל אגף הרישוי, חנן אהרון, כי משרד התחבורה כלל אינו מעוניין לעסוק בהנפקת תגי נכה או תווי חניה לנכים. "'האכסניה' הזאת לא נכונה", אמר אהרון. "משרד התחבורה יפיק תו חניה לכל נכה, לכל מישהו שיאושר על-ידי כל גורם, כל גורם שיאשר לנו... רבותי, אני רוצה להעביר את הסמכות. הסמכות למתן תג נכה בישראל לא צריכה להיות משרד התחבורה".
אם כן, מי לדעת פקידי משרד התחבורה אמור לקבל את הסמכות להנפיק את תווי החניה לנכים והורים לילדים אוטיסטים? במשרד אומרים כי "האכסניה הנכונה" תהיה הוועדות הרפואיות של המוסד לביטוח לאומי. אלא שמבדיקה שערך מרכז המחקר של הכנסת עולה כי "המוסד לביטוח לאומי אינו רואה עצמו כגורם המתאים לטפל בתחום, בשל מורכבותו".