חשש לאי סדרים בפרוייקט להשאלת ספרי לימוד
מכרז של משרד החינוך להשאלת ספרי לימוד נכשל, ובמשרד הוחלט להוריד את תנאי הסף ולדרוש מהספקים להעניק לבתי הספר הנחה של 10% בלבד. ספקים שלא ניגשו למכרז שוקלים לתבוע: בממשלה עקפו תהליכים, ההורים יהפכו ללקוחות שבויים. משרד החינוך: הספקים יכלו להשתלב במכרזים
האם משרד החינוך הפר את חובת המכרזים במסגרת הפרוייקט להשאלת ספרי לימוד ? מטענות שמציגים בימים האחרונים בעלי חנויות עולה חשש, כי ההתנהלות ביישום הפרוייקט רחב ההיקף והמתוקשר עלולה להפוך את ההורים ללקוחות שבויים בידי מספר מצומצם של ספקים מונופוליסטים שלא מציעים את ההנחות הטובות ביותר בשוק.
מדובר ב-5 ספקים שיספקו ספרי לימוד לבתי הספר במסגרת התכנית, בהנחה של 10%. ההתקשרות עם אותם ספקים התבצעה דרך הארכת תוקפו של מכרז ישן, מעבר ללוחות הזמנים שפורטו במכרז עצמו, לאחר שניסיונות קודמים לקיים מכרז כשלו בעקבות אי היענות של הספקים.
עם זאת, תנאי הסף במכרזים שלא צלחו היו קשים יותר מהתנאים שעליהם סוכם בסופו של דבר עם אותם ספקים והם כללו התחייבות להנחה של 14%. כעת, שוקלים מספר בעלי חנויות ספרים הגשת תביעה, בטענה שלו הייתה להם אפשרות לגשת למכרז בתנאים שמציע משרד החינוך כעת, היו עושים זאת בחפץ לב.
המכרז שקם לתחיה
התכנית להשאלת ספרי לימוד הורחבה לאחרונה לפריסה כלל ארצית. במסגרתה, בתי ספר שבהם רוב ההורים הביעו נכונות להשתתף בפרוייקט ולשלם אגרה של 280 שקל יוכלו ליהנות מהנחה וסבסוד ברכישת ספרים, שתאפשר להם ליצור ספריית השאלה בבית הספר ולפטור את ההורים מנטל ההוצאה של מאות שקלים בשנה על ספרי לימוד.
לשם ביצוע הפרוייקט, פרסם משרד החינוך מכרז לבחירת 5 ספקים סיטונאיים שימכרו את הספרים לבתי הספר. את ההתקשרות בין בתי הספר לספקים מנהלת חברת "מרמנט" לניהול פרוייקטים במיקור חוץ, המתמחה בתחום החינוך.
התנאים הראשונים למכרז דרשו הנחה של לפחות 20% בממוצע על מחירי הספרים. לאחר שלא התקבלו הצעות, הוריד משרד החינוך בהדרגה את תנאי הסף במכרז עד לרמה של 14%.
בימים האחרונים קיבלו ספקים ברחבי הארץ הודעה מחברת מרמנט, שלפיה "בשל אי עמידת ההצעות שהוגשו במענה להזמנה הנדונה בתנאי הסף, ההזמנה בוטלה. משרד החינוך החליט לפנות לזוכים במכרז מספר 41/6.07 למאגר ספקים לאספקת ספרי לימוד מאושרים למוסדות חינוך במסגרת תכנית השאלת ספרי לימוד".
מדובר ב-5 ספקים שזכו במכרז הקודם לאספקת ספרי לימוד להשאלה, שנערך במאי 2007. בתנאי המכרז צוין כי ההתקשרות עם אותם ספקים היא לשנה וכי למשרד החינוך שמורה הזכות להאריכה ב-3 שנים נוספות. כלומר, על פי המכרז, חידוש ההתקשרות לאחר תקופה של יותר מ-4 שנים אינו תקין.
בנוסף, בעלי החנויות ששוקלים כעת תביעה משפטית, גילו כי התנאים שסוכמו עם אותם 5 ספקים משופרים בהרבה מאלה שהיו מוכרים להם מהמכרזים האחרונים שבמסגרתם, כאמור, לא זכה משרד החינוך להיענות.
ההנחה שנדרשו הספקים להבטיח לבתי הספר עומדת על שיעור של 10%, לעומת 12% במכרז מ-2007 ו-14% עד 20% במכרז הראשון מ-2011. בנוסף, הובטחו לספקים ביטחונות ופיצויים על כל חריגה במועדי התשלום ואף בוטלה הכוונה לגרום להם להתחרות זה בזה.
"הספקים הללו גוייסו בתנאים מפליגים ביותר שהם חלומיים גם בשבילי", אומר אהרון בן שושן, ספק מבאר שבע. "מישהו החליט בממשלה שהזמן קצר ואפשר לעקוף תהליכים של מינהל תקין ואנחנו לא מסכימים עם זה. יש פה ניגוד אינטרסים מובהק שיגרום לכך שהמחיר יהיה גבוה יותר לבית הספר".
בתי הספר ישלמו יותר מדי?
לדברי בן שושן, הוא עובד בעשור הארחרון עם בתי ספר רבים מאזור באר שבע והדרום וההנחה הממוצעת שהוא מעניק היא בשיעור של לא פחות מ-12% ממחיר הספר. "הנחה של 12% זו הנחה מאוד סבירה שכל בעל חנות יכול לעמוד לא כל שכן סיטונאי גדול".
עוד מציין בן שושן כי ההסכם החדש שהחליף את המכרז הופך את בתי הספר ללקוחות שבויים של ספק בודד. ראשית, ההסכם החדש קובע כי מרמנט תחלק את בתי הספר בין הספקים, בניגוד למכרז הקודם שבו נדרשו הספקים להתחרות זה בזה בכל בית ספר.
שנית, מדבריו עולה כי לחברת הניהול אין כל אינטרס להוזיל עלויות לבתי הספר מפני שהמדינה משלמת לה עמלה לפי הישגים, כאשר המדד לגובה העמלה הוא היקף הקניות שביצעו בתי הספר. "מרמנט תקבל עמלה גבוהה יותר ככל שהמחיר יהיה גבוה יותר. יש פה ניגוד אינטרסים אדיר", אומר בן שושן.
בהתאם לתכנית, לכל בית ספר יש תקציב המיועד לרכישת ספרי לימוד להשאלה. ככל שמחירו של ספר גבוה יותר, כך יוכל בית הספר לרכוש פחות ספרים. חלק מבתי הספר, שנהנים ממעמד של ניהול עצמאי ויכולים להסיט תקציב מסעיף לסעיף, עלולים להיקלע למצב שבו יוותרו על פעילויות אחרות כדי לממן את רכישת הספרים.
משרד החינוך: "המפיצים הגדולים הכשילו את היוזמה"
בחברת "מרמנט" סרבו להגיב לטענות. ממשרד החינוך נמסר כי "משרד החינוך ימשיך לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותו כדי להוזיל את ספרי הלימוד ובתוך כך להקל את הנטל הכלכלי על ציבור ההורים. לספקים ניתנה אפשרות להשתלב במכרזים של המשרד, אך ממניעים ששמורים עימם הם לא עשו זאת".
לדברי גורמים במשרד החינוך, ההחלטה להאריך את ההתקשרות עם הספקים שזכו במכרז מ-2007 התקבלה לאחר שלא התקבלו פניות למכרז הקודם, למרות שהממשלה שיפרה את התנאים באופן משמעותי.
במשרד טוענים, כי ההסבר לכך שבמכרז הראשון נקבעו תנאי סף מחמירים יותר היא שהוא פנה מראש למפיצי הספרים הגדולים ולא לחנויות. במשרד החינוך בדקו ומצאו ששיעור הרווח של המפיצים הגדולים גבוה יותר מזה של החנויות ולכן נמצא לנכון לדרוש מהם הנחה משמעותית יותר.
כמו כן, במשרד החינוך סבורים כי חוסר ההיענות למכרז נבע מהתנגדות נחרצת של המפיצים הגדולים ליוזמת המשרד להעביר את בתי הספר לשיטה של השאלת ספרים. גורמי במשרד טוענים כי הגורמים הדומיננטיים בשוק הספרים קיבלו החלטה משותפת להכשיל את היוזמה, שצפויה לפגוע בהכנסותיהם, ולכן לא הגישו הצעות למכרז.
עוד ציינו במשרד החינוך, כי הספקים הקטנים יותר היו יכולים להתמודד במסגרת המכרז של חברת "מרמנט" שבו תנאי הסף כללו הנחה של 8% בלבד. עם זאת, בעלי חנויות אמרו ל-ynet כי הביטחונות שהוצעו במכרז של מרמנט לא היו מספקים והפכו את ההתמודדות בו למסוכנת מדי לספקים קטנים, בשל החשש לפשיטת רגל כתוצאה מאי פירעון של חובות.