שתף קטע נבחר

 

בסין בנו עיר ירוקה - אבל שכחו שמכוניות מזהמות

העיר הירוקה ביותר בעולם נבנית בימים אלה בסין, עם רמזורים שעובדים על אנרגיה סולארית, בתים בבנייה ירוקה ושלל שטחים פתוחים. מה שכחו? לייצר תשתיות לתחבורה הציבורית שיצמצמו את השימוש ברכב פרטי. פספוס ירוק - גרסת המזרח הרחוק

מתכננים אורבניים בסין עמלים בימים אלה על בניית עיר חדשה וירוקה, שאמורה להוות מודל ידידותי לסביבה לכל העולם. אבל אליה וקוץ בה - מסתמן כי בפרויקט השאפתני ייסעו מכוניות רבות, מה שמעלה את השאלה: האם ניתן בכלל לעצב עתיד ללא רכבים פרטיים? על פי הדיווח באתר Greenbiz, התשובה היא כן.

 

עוד בכלכלה ירוקה

העיר, שנבנית במחוז טיאנג'ין, במרחק של כ-150 ק"מ מדרום לבייג'ינג, היא מיזם משותף לממשלת סין וסינגפור. בשונה מערים אחרות בעולם - שאין להן את הפריבילגיה שמאפשרת לבנות אותן בצורה נכונה החל מהרגע הראשון - למתכנני העיר הירוקה היתה הזדמנות כזו.

 

אך אף שהעיר נמצאת עדיין בפיתוח - הרי שחלקים שנבנו כבר מרמזים על כך שהתשתיות העירוניות נבנות סביב תרבות כלי הרכב הפרטי. כך למשל אפשר למצוא כבישים ישרים ורחבים, רמזורים הפועלים על אנרגיה סולארית ואנרגיית רוח, חניון מוסתר מאחורי פאנלים סולאריים ושפע של חניות פרטיות ליד הבתים.

 

התשתיות העירוניות - סביב תרבות כלי הרכב הפרט (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
התשתיות העירוניות - סביב תרבות כלי הרכב הפרט(צילום: shutterstock)

 

מה ירוק בטיאנג'ין?

העיר החדשה אמורה לקום מבלי לפגוע בשטחים הפתוחים ובמגוון הביולוגי שסביבה. רוב אספקת המים שלה תגיע ממקורות לא-מסורתיים כמו מים מותפלים, ישולבו בה שטחים ירוקים ברחבי העיר, יותקנו בה מערכות מיחזור פסולת והבניינים יידרשו לעמוד בתקנים ירוקים מחמירים. על פי היעדים, 15% מהאנרגיה של העיר תגיע ממקורות מתחדשים עד שנת 2020.

 

מאפיינים נוספים של העיר הירוקה יתבטאו ביצירת מקומות עבודה בתחומיה, כדי שהתושבים לא יצטרכו לבצע הרבה נסיעות מחוצה לה. בעיר תוקם גם מערכת רכבות קלות, שיאפשרו להפחית את פליטת גזי חממה. עם זאת, ריצ'רד רגיסטר, מומחה לתכנון אורבני, קובל כי התכנון נסמך יותר מדי על כלי הרכב הפרטי.  

 

כך למשל, הכבישים הישרים והרחבים, מעודדים לדבריו נסיעה מהירה על חשבון הולכי הרגל ורוכבי האופניים. "למה לתת לכלי רכב לקבוע את הפרמטרים של עיצוב העיר?" הוא שואל, "אפשר לשרטט עיצוב לעיר כך שלא נצטרך רכבים כלל".

 

אמנם מתכנני העיר הביעו עניין בשילוב רכבים חשמליים בעיר ואף יצרו קשר עם ג'נרל מוטורס בנושא, אך רגיסטר סבור כי זה הזמן לחשוב יותר בגדול. "ארגון של עיר על בסיס תנועה של רכבים - הוא גרוע", אמר. "גם אם הרכבים מונעים על ידי חשמל, פחם או דלק - זה לא משפיע כמו בנייה שמעודדת הליכה, אופניים ותחבורה ציבורית".


פורסם לראשונה 27/06/2012 17:54

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מחוז טיאנג'ין
צילום: shutterstock
מומלצים