אין רגע של נחת: סאאב שוב בסכנת היעלמות
החברה שרכשה את יצרנית הרכב השוודית סאאב נתקלת במכשול ראשון בדרך להחזרתה לחיים: העסקה לא כללה את הזכויות לשימוש בשם רב המורשת
עוד מקל בגלגלים של סאאב. פחות משבועיים אחרי שהודיעה על רכישת יצרנית הרכב השוודית, חברת NEVS עשויה למצוא את עצמה ללא האפשרות לייצר מכוניות עם שם וסמל המותג. הסיבה: חברת סקאניה (Scania) וסאאב AB, המחזיקות בזכויות השם שהוחכרו על-ידי הבעלים הקודמים (ספייקר ההולנדית ולפניה ג'נרל מוטורס האמריקנית), לא מאשרות ל-NEVS את השימוש בשם.
סאגת סאאב, תקציר הפרקים הקודמים:
- סאאב תחזור לחיים ב-2014, כיצרנית רכב חשמלי
- מסמר נוסף בארון המתים: סאאב פושטת רגל
- נכשלה עסקה נוספת להצלת סאאב
- ג'נרל מוטורס מוכרת את סאאב לספייקר ההולנדית
ה"אוטומוטיב ניוז" מדווח כי בבעלת הבית החדשה של סאאב הגישו בקשה לשימוש בשם, אך עדיין לא קיבלו לכך אישור - וכלל לא בטוח שזה יגיע. NEVS (ר"ת של National Electric Vehicle Sweden, רכב חשמלי לאומי שוודי), הוא מיזם משותף לאיש עסקים שוודי ממוצא סיני, ולשתי חברות מסין ויפן. החברה שילמה סכום של למעלה מ-200 מיליון דולר בעבור נכסי סאאב, הכוללים בעיקר את פלטפורמת סאאב 9-3 המיושנת וטכנולוגיות הייצור הקשורות אליה, ופלטפורמה עתידית של היצרנית. העסקה לא כללה את הזכויות לשימוש בשם, את פלטפורמות סאאב 9-5 ו-9-4X שפיתחה ג'נרל מוטורס, או את חטיבת החלפים של היצרנית.
חברות סאאב AB (חברת המטוסים שהקימה את חטיבת הרכב) וסקאניה (יצרנית משאיות), עושות שימוש בסמל גְרִיפוֹן דומה לזה של יצרנית המכוניות. גם אחרי שג'נרל מוטורס השתלטה על חטיבת הרכב בשנת 1990 ורכשה אותה במלואה בשנת 2000, הזכויות לסמל ולשם נותרו בידי היצרניות השוודיות, שהחכירו את זכות השימוש בהם ל-GM.
"כל שימוש בסימן רשום חייב להיעשות בתום דיון", כך אומר דובר סקאניה, האנס-אק דניאלסון. "NEVS לא יכולה להחזיק בשם 'סאאב' עד שנאשר זאת. הנושא נמצא כעת בדיונים. אנחנו חייבים לשמור על שמנו הטוב ועל שלם המותג. אנחנו חייבים להיות בטוחים שהבעלים החדש לא יסכן את השם הזה".
במסגרת התוכניות להחזרת סאאב לחיים, חברת NEVS הודיעה על כוונתה להפוך את המותג ליצרנית רכב חשמלי. דגם ראשון, שיושק בשנת 2014, יתבסס על ה-9-3 ויציע הנעה חשמלית. מכונית זו, כדאי להזכיר, הושקה לראשונה תחת ניהול GM עוד בשנת 2002. NEVS הציבה יעד להפוך ליצרנית הרכב החשמלי המובילה בעולם, אך לא נקבה ביעד מכירות מדויק. כמו-כן, נראה כי לפחות בתחילה, אין בכוונתה להחזיר את לימי הזוהר מבחינת מספר העובדים, כאשר בשלב ראשון יועסקו בה 200 עובדים בלבד - מספר זעום לעומת 3,500 לפני פשיטת הרגל.