שתף קטע נבחר

סוף ל"מצליח": חיוב יתר של צרכנים יחויב בריבית

בתיקון לחוק הגנת הצרכן שאושר היום נקבע כי צרכן שחויב ביותר משהיה צריך לשלם אך לא קיבל את כספו בחזרה, יוכל לתבוע מהעוסק פיצוי עונשי ללא הוכחת נזק עד 10,000 שקל

חיובים עודפים שנגבו מהצרכן מעל לחשבון שהיה עליו לשלם, יוחזרו לו תוך זמן קצר בתוספת ריבית והצמדה. כך נקבע בתיקון חוק הגנת הצרכן שאושר היום (ג') בוועדת הכלכלה לפי הצעה של קבוצת ח"כים בראשות היו"רים של ועדות הכספים והכלכלה משה גפני וכרמל שאמה-הכהן. מדובר בחובת השבה של עודפי תשלומים חודשיים אשר נגבו בהוראות קבע בעסקאות מתמשכות.

 

עוד במדור צרכנות

אושר: קנס של 50 אלף שקל על עבירות צרכנות

ללא הגבלה בסלולר: איפה הכי משתלם?

רמי לוי ישווק מסלול ללא הגבלה ב-88 שקל

 

שאמה-הכהן אמר לאחר אישור החוק לקריאה שנייה ושלישית, כי הוא "שם קץ לשיטת מצליח". השיטה שהשתרשה גם לעסקאות רכישה וקבלת שירותים בתשלומים קבועים, שבהן נאלץ הצרכן לשלם בחיובי יתר שגויים, והתקשה לקבל חזרה את כספו.

 

היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן התנגדה לנוסח המקורי של הצעת החוק כשנדונה בקריאה ראשונה, לפיה חיוב יתר שחזר על עצמו 3 פעמים בתקופה של שנה וחצי יזכה את הצרכן בפיצוי של 1,000 שקל. היא הציעה חלופה לפיה הצרכן שחויב ביתר אך לא קיבל את כספו בחזרה יוכל לתבוע מהעוסק פיצוי עונשי ללא הוכחת נזק עד 10,000 שקל.

 

יוזמי החוק החליטו לאמץ את הצעתה ואישרו גם את הצעת היו"ר שאמה-הכהן, לפיה הצרכן שיפנה לחברה בעקבות חיוב עודף יהיה זכאי, בנוסף להחזר החיוב, גם לפיצוי סמלי בסך 24 שקל שהוגדרו כ"דמי טיפול". עם זאת, חברי הוועדה הבהירו כי אם העוסק יגלה את הטעות ויחזיר את הכסף ביוזמתו לצרכן הוא לא יהיה זכאי לפיצוי הנוסף.

 

עוד אישרה הוועדה כי העוסק יחויב לברר את טענות הצרכן לגבי חיוב היתר בתוך 10 ימי עסקים מיום הפנייה. אם טענתו נמצאה מוצדקת – כספו יוחזר לו בתוספת ריבית והצמדה, תוך 4 ימי עסקים. כמו כן נקבע כי תוך 21 ימי עסקים מיום הפנייה ישלח העוסק לצרכן תשובה בכתב עם תוצאות הפנייה.

 

הוועדה קבעה כי תוקף התיקון יחול מ-1 בנובמבר השנה על פניות שיוגשו מאותו יום ואילך, אך לא על חשבונות קודמים. החוק יאושר סופית במליאת הכנסת בימים הקרובים.

 

נציג ארגון אמון הציבור, רונן רגב, אמר כי חיובי היתר הם אחד הנושאים הבולטים ביותר בתלונות הצרכנים. לדבריו, לחלק מהעוסקים לא משתלם להקפיד על חיוב נכון. נציגי חברות התקשורת טענו כי לא מדובר ב"שיטת מצליח". הם ציינו כי לא מעט צרכנים מקבלים כבר היום החזרים לפנים משורת הדין ולפעמים עוד לפני בדיקת תלונותיהם.

 

ח"כ יריב לוין (ליכוד), אחד מיוזמי החוק , אמר כי זו היתה כוונתם – לגרום לחברות להשקיע יותר בבקרת החשבונות ובמניעת חיובי היתר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
כרמל שאמה-הכהן
צילום: גיל יוחנן
משה גפני
צילום: גיל יוחנן
מומלצים