שתף קטע נבחר
 

כך (לא) דואג משרד התחבורה לבטיחות שלכם

שאלתם עצמכם פעם כיצד קורה שכלי רכב לא בטיחותיים נעים על כבישי הארץ, כאלה המהווים סכנה ברורה ומיידית לנוסעיהם וגם לסביבה הקרובה? קראו את הסיפור הבא

התאונה המחרידה בטבריה בה קיפחו את חייהם שמונה בני משפחה אחת, כנראה כתוצאה מתקלה ברכב, העלתה שוב לכותרות את שאלת תקינות כלי רכב בכלל, וכאלה שתוקנו לאחר תאונה בפרט. בין היתר, את שאלת ההקפדה על תיקון והחזרה לכביש של רכב בטוח.

 

קחו למשל את המקרה בו הייתה מעורבת מכונית הטויוטה קאמרי של ראש עירית רמת השרון, יצחק רוכברג, שנפגעה בתאונה בסוף חודש מאי 2011. המכונית שבוטחה בחברת הראל הוכנסה לתיקון במוסך מורשה של טויוטה בפתח תקווה, בהתאם לדו"ח שמאי השייך לרשימת שמאי חברת הביטוח עצמה.

 

חצי שנה לאחר שיצא הרכב מהמוסך, נמנעה בנס תאונה קטלנית לאחר שתוך כדי נסיעה נתפס ההגה ולא ניתן היה להסיטו. הרכב הוכנס למוסך מורשה אחר של טויוטה, וכאן החליטו להעבירו לבדיקה במוסך "הפרונט", המתמחה בכיווני פרונט.

 

שלא במפתיע, הבדיקה העלתה כי התיקון שנערך לרכב במוסך המורשה של טויוטה בפתח תקווה, היה כנראה לקוי. למוסך הוזמן שמאי בלתי תלוי - ישראל דרנוב מחברת אומדנים - שקבע כי הרכב יצא לכביש במצב לא תקין, וכי שלדתו נותרה עקומה ומעוותת, וכך גם אחד המתלים. לכן, כך הניח השמאי, נתפס ההגה. עוד קבע השמאי כי הרכב מסוכן.

 

מנהל מחלקת הרכב בעיריית רמת השרון, בני עוקשי, שלח לכן ב-7.2.2012 מכתב תלונה למשרד התחבורה נגד שמאי חברת הביטוח הראל ונגד המוסך שתיקן את הרכב. בין היתר טען כי המוסך בפתח תקווה צריך היה לבדוק את הרכב לאחר התיקון לפי תקנה 309, בדיקה שיש לבצע לרכב שמערכות הבטיחות שלו נפגעו. דבר זה לא נעשה. אלא שעוקשי לא קיבל כל תגובה ממשרד התחבורה.

 

בעקבות כך פנה ב-1.5.2012 ראש העיר במכתב למנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, והתלונן על כך שהתלונה של מנהל מחלקת הרכב, לא זכתה לכל תגובה. רק בסוף אותו חודש (29.5.12 ), כשלושה וחצי חודשים לאחר משלוח מכתב התלונה הראשון, נשלחה תגובה של מנהל מחלקת הרכב במשרד התחבורה. זה האחרון, בצעד מפתיע, ביקש לקבל את דוחות השמאים, כמו-גם חשבוניות המוסכים.

 

מדוע נדרשו למשרד התחבורה שלושה וחצי חודשים כדי להגיב לפניה העוסקת בחיים ומוות? ומדוע נדרשים עכשיו הפונים להמציא מסמכים, בזמן שמה שמשרד התחבורה יכול היה לפנות ישירות לשמאים ולמוסכים - הנמצאים תחת פיקוחו - ולדרוש את הדוחות והחשבונות.

 

מה אומרים במשרד התחבורה? ובכן, שם הצליחו שוב להפתיע אותנו עם תגובה מוזרה. "פנייתו של בני עוקשי הגיעה אל משרד התחבורה לראשונה ב-1 במאי 2012" אומרים שם. זאת, בזמן שבמכתב בו מתבקש עוקשי למסור נתונים שונים, נכתב בסימוכין: "פנייתך מיום 7.2.12 ללשכת השר". פער קטן של שלושה חושים שאבדו לפתע.

 

עוד נכתב בתגובה כי "מנהל מחלקת הרכב בעירייה נדרש להחזיק ברשותו רישום של כל הטיפולים שבוצעו בצי הרכב שברשותו, ומכאן שהיה עליו להמציא את המסמכים הנדרשים לצורך בדיקת הנושא".

 

בהחלט יכול להיות, רק שלא ברור לנו מדוע קפצה לפתע הבירוקרטיה והרימה ראש. האם היא חשובה יותר מנושא בטיחות כה משמעותי?

 

כנראה שכן. במכתב שנשלח ב-2 ביולי 2012 לעוקשי, הובהר לו כי "במידה שלא נקבל את המסמכים עד 19.7.12, נפסיק פעילות ותלונתך תיסגר". או במילים פשוטות, למרות שאין לנו שום בעיה להגיע למסמכים ולבדוק אם מישהו נהג ברשלנות (במקרה הטוב) והעלה לכביש רכב מסוכן, אנחנו מעדיפים להתעלם ואף מאיימים להפסיק את הטיפול בתלונה. זאת, אם לא תזדרז להעביר את אותם מסמכים.

 

רגע, ומה קרה באותם שחלושה וחצי חודשים בהם איש לא טרח אפילו לענות? למשרד התחבורה פתרונים. חשבו על זה בפעם הבאה בה יתגלה כי רכב שהיה מעורב בתאונה קטלנית, עבר תיקון לא ראוי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מי יטפל בתיקון לקוי?
צילום: גלעד קוולרציק
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים