אין שינוי באגרת הטלוויזיה: "העיצומים יחריפו"
ועדת הכלכלה סירבה לאשר למשרד ראש הממשלה קיצורי דרך כדי לעגן בחקיקה מהירה, לפני פגרת הקיץ של הכנסת, את השינויים המוצעים במבנה האגרות. ראש האגף הכלכלי במשרד רה"מ: "אזרח שיש לו רכב אחד ומקלט טלוויזיה ישלם פחות"
ועדת הכלכלה סירבה היום (ד') לאשר למשרד ראש הממשלה קיצורי דרך כדי לעגן בחקיקה מהירה, לפני פגרת הקיץ של הכנסת, את השינויים המוצעים במבנה אגרות הטלוויזיה והרדיו בכלי רכב.
- רפורמה ברשות השידור?
הוועדה דרשה מהמשרד להגיש הצעת חוק מיוחדת לעניין זה ודחתה את הצעת המשרד לתפוס "טרמפ" על הצעת חוק פרטית שולית קיימת, כדי להרוויח זמן. זאת נוכח האיום של רשות השידור שחקיקה ממושכת במסלול רגיל תעכב את החתימה על הסכם מימון הרפורמה ברשות ועלולה למוטט את הרפורמה.
ראש האגף הכלכלי במשרד ראש הממשלה, אמיר ברקן, הציג את המלצת הוועדה הבין-משרדית שאומצה בידי ראש הממשלה, לפיה ב-6 השנים הבאות עד 2018, אגרת הטלוויזיה תופחת ב-5% כל שנה (18 שקל ב-2013) עד סכום מצטבר של כ-110 שקל והאגרה ברישיון הרכב תתייקר בהדרגה ב-9 שקלים בשנה עד כ-55 שקל. זאת כתנאי לחתימה על הסכם המימון.
"אזרח שיש לו רכב אחד ומקלט טלוויזיה ישלם פחות", אמר ברקן והוסיף כי המתווה המוצע גם מחייב את חברות הכבלים והלוויין להעביר לרשות השידור מידע אודות המנויים כדי להרחיב את חוג משלמי אגרת הטלוויזיה. ברקן הציע לזרז את החקיקה הנדרשת על גבי הצעת החוק של ח"כ שי חרמש (קדימה), לפטור מתשלום אגרת הטלוויזיה בעלי מקלטים שאינם משמשים לקליטת שידורים, כגון באולמי שמחות.
"מהלך לא תקין"
היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד אתי בנדלר הגיבה, כי "לא ניתן לקחת כל הצעת חוק שעברה בדיון מוקדם ולהפוך אותה לפלטפורמה שעליה מלבישים תיקונים בחוק רשות השידור ובפקודת התעבורה, אפילו בעניין דומה. למיטב ידיעתי זה מהלך לא תקין, אחרת לא יהיה לזה גבול. הממשלה צריכה להתכבד ולהגיש הצעת חוק נפרדת בעניין זה או למצוא לו פלטפורמה אחרת".ברקן השיב, "הכנסת עומדת לצאת לפגרה, וח"כ חרמש הסכים באופן עקרוני לשלב את המתווה בהצעתו. אנחנו בזמן פציעות, כי בלי הסדרת נושא האגרה לא ייחתם הסכם המימון שהרפורמה תלויה בו. אנחנו מצידנו מוכנים שהשר הממונה על רשות השידור לא יפעיל את סמכותו להפחתת האגרה עד למושב הבא של הכנסת אחרי הפגרה". אבל עו"ד בנדלר עמדה על דרישתה שנושא האגרה יעוגן בחוק נפרד.
ח"כ נחמן שי (קדימה) התנגד לשינוי מבנה האגרות. "אתם מורידים אגרה שקשה לגבות ומעלים אגרה שקל לגבות. אין סיבה להעלות את אגרת הרדיו וצריך לעצור את ההפחתה או למתן אותה". נציגי חברות הכבלים והלוויין סירבו למסור לרשות את פרטי המנויים שלהן. "מדובר בפגיעה בלתי מוצדקת בפרטיות המינויים שלנו", אמרה נציגת יס מיכל רפאלי-כדורי. נציג הוט יורם מוקדי הציע לגבות את האגרה באמצעות חברת החשמל.
יו"ר ועדת עובדי רשות השידור דני זקן איים כי "ללא פתרון העיצומים יחריפו ויפגעו בכל שידורי קול ישראל והערוץ הראשון". יו"ר הרשות אמיר גילת הוסיף, "אנחנו כבר ביולי ואי אפשר לחכות יותר. אם אין רפורמה יהיו לכך השלכות קשות". ועדת הכלכלה לא נרתעה והתפזרה לאחר שתקעה את עניין האגרה במבוי סתום.
צילום: דודי ועקנין
מומלצים